Audi: 48-voltna napetost v avtomobilu Audi: 48-voltna napetost v avtomobilu
Pred poldrugim desetletjem se je v avtomobilski industriji pojavila težnja povečati napetost električnega omrežja. Vzrok je bil dokaj preprost: vse več porabnikov je zahtevalo... Audi: 48-voltna napetost v avtomobilu
Audijev koncept dvojnega električnega tokokroga (12 in 48 V): še v razvojni fazi.

Audijev koncept dvojnega električnega tokokroga (12 in 48 V): še v razvojni fazi.

Pred poldrugim desetletjem se je v avtomobilski industriji pojavila težnja povečati napetost električnega omrežja. Vzrok je bil dokaj preprost: vse več porabnikov je zahtevalo vse večje moči, kjer bi višja napetost v mnogočem omilila s tem nastale probleme.

Sprva je kazalo, da se bo celotno avtomobilsko električno omrežje ‘preselilo’ na 48 voltov, kmalu za tem pa se je izkazalo, da bi bilo bolje zasnovati dvojno omrežje z dvema napetostima. Toda prihod digitalne tehnologije in zasnova manj potratnih porabnikov je za desetletje zaustavila ta razvoj, saj je bilo 12 voltov znova (za nekaj časa) zadostnih.

Kaže pa, da je napočil trenutek, ko je dvig napetosti znova zanimiv za nadaljnje izkoriščanje potencialov te tehnologije. Audi je nedavno predstavil dve konceptni vozili (A6 TDI in RS 5 TDI), pri katerih so klasično turbopuhalo zamenjali z elektropuhalom. Ker ima turbopuhalo navkljub izpiljeni tehniki še vedno pomanjkljivosti (predvsem pri odzivnosti), so turbino zamenjali z elektromotorjem. Ta pa mora imeti zadosti veliko moč, ki pri 12 voltih zahteva velike tokove in posledično tudi kable (žice) večjega preseka. Pri Audiju so motor V6 TDI opremili z dvema puhaloma: klasičnemu turbopuhalu, ki zmore odlično prispevati k učinkovitosti motorja pri višjih vrtljajih, so dodali elektropuhalo za hitrejši odziv pri nižjih vrtljajih oziroma obremenitvah.

Video: Audi: delovanje motorja V6 TDI biturbo s kombinacijo turbopuhala in elektropuhala.

S povečanjem napetosti se tako električni tok kot presek žice lahko zmanjšata na razumno mero. V primeru uvedbe dodatnega tokokroga večje napetosti so tega pri Audiju dodatno nadgradili. Uporabili so Litij-ionske baterije ter nov, bolj učinkovit generator (moči 10 kW; sedanji alternatorji dosežejo okoli 3 kW), s tem pa so razširili 48-voltno mrežo tudi na druga področja, predvsem na sistem stop/start, ki že kaže na smer (mikro)hibridizacije. Tako se odpirajo nove možnosti razvoja oziroma preklopa nekaterih sedanjih in prihajajočih tehnologij na višjo napetost z večjim potencialom nadzora in krmiljenja pogonskega sistema.

Pri Audiju menijo, da je v tem trenutku z omenjenimi novostmi moč prihraniti okoli 0,4 litra goriva na 100 kilometrov oziroma za do 10 gramov na 100 kilometrov zmanjšati izpust ogljikovega dioksida.

Video: Audi RS 5 TDI Concept: kombinacija dveh električnih tokokrogov (12 in 48 V), ki sta med seboj povezana.

Vinko Kernc

Foto in video: Audi