Avtomobilski teden 41, 2021 Avtomobilski teden 41, 2021
Kje bo VW gradil tovarno baterij? Kriza s polprevodniki je velika in vse obsežnejša, edina tolažba za avtomobilske tovarne na obli pa je, da... Avtomobilski teden 41, 2021

Tekma za eno izmed tovarn baterij, ki jo bo gradil VW v vzhodni ali srednji Evropi, se je začela.

Kje bo VW gradil tovarno baterij?

Kriza s polprevodniki je velika in vse obsežnejša, edina tolažba za avtomobilske tovarne na obli pa je, da so tako rekoč vse v bolj ali manj enakem položaju. Zaradi tega se – to tako ali tako ni več novica – podaljšujejo dobavni roki novih vozil, hkrati pa se višajo tudi cene. Ampak polprevodniki niso edina zadrega, ki tare avtomobilsko srenjo. Nič manj pereča ni odvisnost od dobaviteljev oziroma izdelovalcev baterij za električne avtomobile. Pretežno so te v Aziji in še največ na Kitajskem. Ni si težko predstavljati, kaj to pomeni.

Prav zaradi tega se je koncern Volkswagen (VW) že pred časom odločil, da se reši te odvisnosti. Načrtuje, da bo do leta 2030 v Evropi zgradil šest tovarn baterij s skupno zmogljivostjo okoli 240 gigavatnih ur. To je sicer nekaj manj, kot načrtuje Tesla, pa vendar naj bi si tako omogočil bolj ali manj nemoteno izdelavo električnih baterijskih avtomobilov. Po sedaj znanih načrtih se je odločil, da bo tovarni gradil v Nemčiji in na Švedskem, tretjo naj bi postavili v Franciji, lahko pa tudi v Španiji in na Portugalskem, medtem ko naj bi četrta stala v eni od vzhodno- oziroma srednjeevropskih držav. S tem je seveda sprožil tekmo med državami, ki se potegujejo za novo in seveda v vsakem primeru za pomembno investicijo, ki naj bi prinesla tudi številna delovna mesta. Če drži tisto, kar sedaj pišejo nekateri evropski (avtomobilski) mediji, so med najresnejšimi kandidati štiri države tega območja: Češka, Poljska, Slovaška in tudi Madžarska. Kot pravijo pri VW, naj bi tovarna začela obratovati leta 2027, kar je relativno kmalu, o lokaciji pa naj bi se dokončno odločili v prvi polovici prihodnjega leta.

Takoj so stopili v akcijo Čehi, kjer se je oziroma se bo v naslednjih dneh zamenjala politična garnitura. Ta hip še aktualni češki gospodarski minister Karel Havliček je ob tem dejal, da češka vlada pričakuje odločitev do konca leta, pri VW pa so diplomatsko sporočili, da »bodo upoštevali splošne okoliščine v neki državi, pa tudi gospodarsko stanje, t.i. e-strategijo in tudi morebitno pomoč«. Prav v tem času sta Škodo v Mladi Boleslav, kjer je sedež češke avtomobilske tovarne, ki je v lasti VW, obiskala Herbert Diess in Thomas Schmall, dva najpomembnejša človeka nemškega koncerna. Ob tem je prvi mož Škode Thomas Schäfer dejal, da bi bila Češka republika idealna lokacija za vsaj eno Volkswagnovo tovarno baterij …

***

Težave niso zaobšle novomeškega Revoza.

Revoz: manjša proizvodnja, odpuščanje zaposlenih

Če se morda zdi, da se že zgoraj omenjene težave avtomobilske industrije dogajajo nekje daleč, potem je to zmota. Novomeški Revoz, naša edina avtomobilska tovarna, ki je v 100-odstotni lasti francoskega Renaulta, je letos stala že več kot 70 dni. Toda zadreg še zdaleč ni konec.

V Novem Mestu so morali letos zaradi znanih razlogov – pomanjkanja sestavnih delov, težav, ki jih je povzročila pandemija Covida-19, pa še česa –, že nekajkrat ustaviti proizvodnjo. Toda sedaj oziroma na jesen je postalo jasno, da sedanjega produkcijskega ritma kljub vsemu ne bodo mogli obdržati. In zgodilo se je oziroma se bo tisto, kar je bilo verjetno pričakovano: od sredine prihodnjega meseca bodo precej zmanjšali obseg izdelave. Že prej so ukinili tretjo izmeno, sedaj bodo avtomobili v dolenjski tovarni nastajali zgolj v času ene in pol izmene. To pomeni, da bo vsak dan iz tovarne namesto dosedanjih 650 pripeljalo zgolj 480 vozil. Jasno je, da se bo to poznalo pri končnih rezultatih, tudi finančnih. Kot pravijo, je oziroma bo prizadetih okoli 350 zaposlenih, ki pa jim bodo skušali ob pomoči zavoda za zaposlovanje najti novo delo. Po svoje je paradoksalno, da v številnih dejavnostih beležijo veliko povpraševanje po ustreznih delavcih, a to očitno ne velja za Revoz …

***

Herbert Diess, VW: Tesla postavlja nova merila.

Tesla in prvi mož Volkswagna

Teslina tovarna v bližini Berlina je tik pred odprtjem, čeprav (menda) še nima dokončnega gradbenega dovoljenja. Toda kljub temu se zdi, da je to priložnost za nekatere domneve oziroma trditve, ki se zdijo precej sporne.

Herbert Diess, izvršni direktor koncerna Volkswagen (VW), zadnje mesece prav Teslo pogosto predstavlja kot zgled oziroma primer tovarne, ki uveljavlja nove standarde na različnih področjih. Pred časom je vzdignil precej prahu s trditvijo, da je ta ameriška avtomobilska tovarna v tehničnem pogledu pri električnih baterijskih avtomobilih precej pred vsemi (in torej tudi pred VW). Na septembrskem sestanku s člani nadzornega sveta pa naj bi dejal, da bi utegnil VW izgubiti okoli 30 tisoč delovnih mest, če bo prehod na električne baterijske avtomobile prepočasen. Konkurenca, predvsem Tesla, postavlja nova merila pri konkurenčnosti in obsegu izdelave, je bil prepričan. Ameriška tovarna naj bi v berlinski tovarni, kjer bo delalo okoli 12 tisoč ljudi, v letu dni naredila nekako 500 tisoč vozil, medtem ko v Volkswagnovi tovarni v Wolfsburgu, največji v korporaciji, v enakem časovnem obdobju 25 tisoč zaposlenih izdela približno 700 tisoč avtomobilov. In se je zapletlo.

Volkswagnov predstavnik za odnose z javnostmi – tako bi temu rekli pri nas – je potrdil, da je Diess na omenjenem sestanku poudarjal Tesline konkurenčne prednosti v primeru, ko ne bo hitre tranzicije na relaciji dizelski/ bencinski pogon – električni baterijski avtomobili. Toda hkrati je zanikal, da bi prvi človek korporacije oznanil, koliko zaposlenih v VW bi lahko bilo zaradi tega ob delo. Povsem razumljivo je, da so se oglasili tovarniški sindikati, ki so sestavni del nemškega sindikata IG Metall, največjega in najpomembnejšega sindikalnega združenja v Nemčiji. To je absurdno, je dejal predstavnik tovarniškega sindikata, medtem ko predstavnik zvezne dežele Spodnja Saška (ki je eden večjih delničarjev VW) menil, da vse skupaj »ne pride v poštev«.

Sedaj lahko zgolj ugibamo: je Tesla v relativno kratkem času res tako napredovala na številnih področjih (še ni pozabljeno, da je Elon Musk še nedolgo tega govoril o produkcijskem peklu), ali pa je uporabljena zgolj kot nekakšna gorjača, s katero skušaš nevtralizirati močne sindikate?!

Janez Kovačič