Avtomobilski teden 11, 2022 Avtomobilski teden 11, 2022
Renault v zagati Čeprav se je zdelo, da odhod številnih podjetij iz Rusije – med njimi so tudi avtomobilske tovarne – ne bo imel... Avtomobilski teden 11, 2022

Renault je zaradi ruskega AvtoVAZ v precejšnjih škripcih.

Renault v zagati

Čeprav se je zdelo, da odhod številnih podjetij iz Rusije – med njimi so tudi avtomobilske tovarne – ne bo imel prav velikega povratnega učinka, sedaj postaja jasno, da to ne drži ali vsaj ne v enaki meri za vse. To med avtomobilskimi hišami še posebej velja za francoski Renault.

Ta francoska tovarna je 68-odstotna lastnica ruske tovarne AvtoVAZ. Ta ima na ruskem avtomobilskem trgu v svojih rokah okoli 30-odstotni delež, k skupnemu poslovno-finančnemu rezultatu Renaulta naj bi letos, ko naj bi se razmere po pandemiji uredile, prispevala nekako milijardo evrov, zaposluje pa približno 40 tisoč ljudi. Glede na to, da avtomobilske tovarne ena za drugo odhajajo iz Rusije, je ruska vlada sporočila, da razmišljajo o nacionalizaciji ali zaplenitvi vseh tistih podjetij, v katerih tuji lastniški delež presega 25 odstotkov. Tudi zaradi tega se Renault doslej ni odločil, da bi odšel. V svoji manjši tovarni v bližini Moskve so sicer začasno ustavili izdelavo zaradi težav pri dobavi sestavnih delov, medtem ko proizvodnja v dveh tovarna AvtoVAZ v Togliatiju in Izhevsku stoji zaradi podobnih težav. Povsem očitno je, da bo Renault proti svoji volji, če bo moral, zapustil Rusijo. Pred nekaj dnevi je francoski finančni minister Bruno Le Maire dejal, da je odločitev zasebnih francoskih podjetij o tem, kako bodo ukrepale v Rusiji, v njihovih rokah vse dotlej, »dokler spoštujejo sankcije, ki jih je sprejela Evropska unija«. Glede na to, da je francoska država 15-odstotna lastnica Renaulta in da se je v zadnjih letih prav zaradi tega opazno in močno vpletala v nekatere njegove poteze, je jasno, da je ta v precejšnji zadregi.

Vse to znova močno aktualizira položaj novomeškega Revoza. V njem trenutno teče izdelava Twinga in Clia, pa tudi električne izvedenke Smarta ForFour. Toda Twingo naj bi po sedanjih načrtih nastajal zgolj do leta 2024, saj naj ne bi dobil naslednika. Počasi se poslavlja Smart Forfour, načeloma naj bi ali bo ostal zgolj Clio. To pa je za Revoz vendarle premalo, ki zmore izdelati več kot 200 tisoč vozil, medtem ko lanska proizvodnja ni presegla številko 100 tisoč. Poslabšanje finančnega in s tem poslovnega položaja lastnika, torej Renaulta, seveda ni dober obet za dolenjsko tovarno. Iz Pariza že precej časa ni jasnih napovedi o tem, kakšne načrte imajo z Revozom, pri čemer še vedno velja tisto, kar je pred dvema letoma dokaj nedvoumno nakazal že omenjeni Le Maire – v ospredju Renaulta naj bo predvsem proizvodnja v Franciji …

***

Teslina tovarna v bližini Berlina lahko začne delati.

Zelena luč za Teslino tovarno v Berlinu

Zdi se, da bo prihodnji teden iz velike Tesline tovarne v bližini nemškega Berlina vendarle pripeljal prvi avtomobil. To naj bi bila Tesla Y, avto, ki ga je ameriška tovarna doslej za evropski trg dobavljala s Kitajske. Tovarna je namreč dobila končno dovoljenje in lahko začne delati s polno paro.

Kot napovedujejo, naj bi se formalnega odprtja nove tovarne udeležil tudi izvršni direktor in največji lastnik Tesle Elon Musk. Ta je sprva napovedoval, da bodo Tesle v Nemčiji začele nastajati že lanskega julija, toda zaradi številnih zapletov se je otvoritev premaknila v letošnji marec. Kot je znano, naj bi v tovarni letno izdelali okoli 500 tisoč avtomobilov, očitno pa je, da hoče Tesla konkurirati nemškemu Volkswagnu kot velikemu izdelovalcu električnih avtomobilov v Evropi. Gradnja tovarne oziroma ves projekt naj bi bil vreden okoli 4,8 milijarde evrov. Zanimivo je tudi, da je prvi mož koncerna Volkswagen, Herbert Diess, prav Teslino tovarno v Nemčiji pogosto uporabljal v skoraj izjemno ostri ‘debati’ s tovarniškimi sindikati. Po njegovem prepričanju je produktivnost v Tesli bistveno višja kot v Volkswagnu in so zato nujne nekatere spremembe. V vsakem primeru, naj ima prav ali ne, bo ameriška avtomobilska tovarna z evropsko produkcijo opazno spremenila stanje v evropski avtomobilski krajini.

***

Felicity Ace leži na morskem dnu v bližini Azorov, z njo pa je potonilo tudi nekaj tisoč avtomobilov.

Lamborghiniji, Bentleyji in Audiji bodo …

Ladja Felicity Ace je 1. marca potonila v bližini portugalskih Azorov, z njo pa tudi okoli 4.000 vozil; v glavnem so bili to avtomobili tovarn, ki sestavljajo koncern Volkswagen (VW). Ladja je bila na poti proti ZDA in tedaj, ko se je zgodila nesreča, so iz tovarn prihajali signali oziroma sporočila, da bodo zelo težko nadomestili ta vozila. Zdi pa se, da si lahko sedaj tisti Američani, ki so čakali na Lamborghinije, Bentleyje in Audije, oddahnejo.

Požar je na omenjeni ladji izbruhnil že 16. februarja. Sprva so načrtovali, da jo bodo nekako spravili do Azorov, toda vreme in razburkano morje tega nista dovoljevala. Požara niso mogli pogasiti in po dveh tednih je ladja potonila. Med avtomobili na krovu so bili tudi Lamborghiniji, pretežno športnoterenski Urusi, pa tudi 15 izvedenk Aventadorja. Ta bolid se namreč poslavlja in tovarna je za konec pripravila posebno serijo z oznako Ultimae. Sedaj je direktor tovarne Stephan Winkelmann obljubil, da bodo ta vozila kupcem v ZDA kljub vsemu dobavili, čeprav »bo naporno«. Hkrati je potolažil tudi tiste, ki so čakali na Urus.

Nekaj podobnega ameriškim kupcem obljublja Bentley. Na Felicity Ace je bilo 189 Bentleyjev, po zatrjevanju prvega moža tovarne pa bo vsaj 90 kupcev, ki so vozila že plačali, te dobilo v šestih mesecih. In ker sta se tako odločila Lamborghini in Bentley, bo to storil še Audi, ki je imel na ladji okoli 1.800 avtomobilov. No, kupec je na oni strani še vedno kralj, še posebej, če ali ko kupuje Lamborghinije in Bentleyje …

Janez Kovačič