Avtomobilski teden 8, 2022 Avtomobilski teden 8, 2022
Stellantis prodal Fiatov Lingotto Stellantis, od lanskega leta koncern, ki združuje italijanske, ameriške, francoske in nemško avtomobilsko tovarno, je že pred časom napovedal prodajo... Avtomobilski teden 8, 2022

Lingotto, nekoč središče Fiata, spada med zaščiteno kulturno dediščino.

Stellantis prodal Fiatov Lingotto

Stellantis, od lanskega leta koncern, ki združuje italijanske, ameriške, francoske in nemško avtomobilsko tovarno, je že pred časom napovedal prodajo številnih nepremičnin, ki jih v novih okoliščinah ne potrebujejo več. Načrt se uresničuje, tudi v Italiji in tudi v Torinu.

Kot napovedujejo, bo Fiat oziroma krovni Stellantis prodal okoli 20 tisoč kvadratnih metrov prostorov v Lingottu, zgodovinskem kompleksu v širšem središču Torina, v katerem je bil nekoč Fiat. Posebnost te podolgovate zgradbe je bila tudi preskusna steza na strehi, ki je delo v Franciji rojenega italijanskega arhitekta Giacoma Matte-Truca. Tudi zaradi tega in dejstva, da zgradba predstavlja pomemben del italijanske zgodovine, je uvrščena v zaščiteno dediščino. Kupec teh prostorov je italijansko računalniško podjetje Replay, ni pa znano, koliko bo Stellantis dobil s tem poslom.

Prodaja dela prostorov v Lingottu se tako pridružuje podobnim potezam, ki jih je koncern oziroma nekatere tovarne, ki so sedaj njegov sestavni del, opravile v zadnjih letih. Že leta 2017 je PSA (Peugeot, Citroën DS, Opel) prodal poslovne prostore v bližini pariškega Slavoloka zmage in se preselil na obrobje francoske prestolnice. Kot pravijo, za sedaj nimajo v načrtu prodajo poslovnih prostorov v ameriškem oziroma michiganskem Auburn Hillsu, kjer je sedaj doma Chrysler, ki je tudi del Stellantisa. Drži, vse se spreminja.

***

Požar na Felicity Ace verjetno odpira novo poglavje v prevozu avtomobilov, električnih še posebej.

Felicity Ace in prevoz električnih avtomobilov

Konec prejšnjega tedna je zagorelo na panamski ladji Felicity Ace v bližini Azorov. Najprej so poskušali ladjo odvleči do najbližjega pristanišča na Azorih, vendar visoki valovi tega niso dovoljevali. Požar na ladji še ni pogašen, na njej je okoli 4.000 tisoč avtomobilov koncerna Volkswagen. Posadko so rešili, ostaja pa ta hip še nedogovorjeno vprašanje, kolikšna bo škoda, saj naj bi bila velika večina avtomobilov povsem uničenih. Zdi pa se tudi, da ta požar odpira novo in doslej še neznano poglavje pri ladijskem prevozu avtomobilov.

Kot ugotavljajo sedaj, je bilo med vozili tovarn Lamborghini, Bentley in Audi tudi 1.100 Porschejev. Ni znano, zakaj je izbruhnil požar, je pa znano, da je bilo na ladji kar nekaj električnih vozil. Prav to naj bi bil najpomembnejši vzrok, da požara niso mogli pravočasno in tudi sicer pogasiti. Avtomobili so bili namenjeni ameriškim kupcem, med njimi je bilo kar nekaj izjemno dragih vozil. Po sedanjih ocenah so bili zgolj avtomobili vredni skoraj 400 milijonov evrov, skupna vrednost blaga, ki ga je prevažala Felicity Ace, pa naj bi presegla 420 milijonov evrov. Požar, ki je, tako kaže sedaj, verjetno izbruhnil na električnem vozilu, postavlja pod vprašaj ladijske prevoze teh avtomobilov, saj bo to po oceni zavarovalnic zahtevalo velike spremembe v logistiki in tudi ceni zavarovanj. In glede na to, da so ladijski prevozi tudi električnih avtomobilov na relaciji Evropa-Azija-Severna Amerika in v obratni smeri najbolj pogosti in običajni, je jasno, da se bo poznalo v marsikaterem žepu.

***

Lada Vesta je bila lani najbolje prodajani avtomobil na ruskem trgu.

Rusija: velik, toda ne izjemen avtomobilski trg

Rusija v avtomobilskem svetu tako v produkcijskem kot tržnem pogledu nima kakšne izjemne teže, Ukrajina še toliko manjšo. Pa vendar v Rusiji nastajajo avtomobili v tovarnah, ki so v delni ali popolni lasti nekaterih evropskih oziroma delno ameriških korporacij. Velja za Renault, pa za Volkswagen in Stellantis, prisoten je tudi Daimler AG ipd. In če se bo še bolj zapletlo, se utegne zgoditi, da bo leto, ki ga živimo, vsaj za naštete avtomobilske tovarne še nekoliko bolj zapleteno, kot so morda računale.

Najbolj je v rusko avtomobilsko industrijo in tamkajšnji trg vpet francoski Renault. Ta je lastnik tovarne AvtoVAZ, prav tiste, ki smo jo vsaj nekoč poznali po avtomobilih Lada. Ob tem imajo Francozi v svojih rokah še manjšo tovarno v bližini Moskve. AvtoVAZ je seveda kar velik avtomobilski igralec na ruskem trgu, čeprav je bil njegov lanski tržni delež vsega dvoodstoten. Tovarna ima v svojem programu tudi Vesto, lani najbolje prodajani avtomobil na ruskem trgu (113 tisoč vozil). Sicer pa je lanska prodaja na ruskem trgu dosegla številko 1,66 milijona osebnih avtomobilov in lahkih gospodarskih vozil, kar je bilo 4,3 odstotka več kot leto prej. Sankcije, ki jih uvaja velik del sveta proti Rusiji, bodo seveda vplivale na ruski avtomobilski trg, hkrati pa bodo zanesljivo škodovale tudi produkciji avtomobilov.

V Kalugi, mestu kakšnih 180 kilometrov jugozahodno od Moskve, stoji tovarna koncerna Volkswagen (VW), tam nastajajo tudi avtomobili koncerna Stellantis. VW v Kalugi izdeluje športnoterenski Tiguan in Polo, tam nastaja tudi Škodin Rapid, sestavljajo bencinske motorje, pa tudi Audijeva Q7 in Q8. Lani je v tej tovarni tako nastalo okoli 118 tisoč vozil različnih znamk koncerna VW, povrh pa še nekako 150 tisoč motorjev. Stellantis tudi ne more biti miren. V Kalugi od leta 2017 sestavljajo kombije Peugeot, Citroën in Opel. Leta 2019 je Mercedes-Benz oziroma Daimler AG v bližini Moskve zgradil tovarno, v kateri dela okoli 1.000 ljudi, izdelujejo pa kombijevsko izvedenko Mercedesa E in tudi nekatere športne terence. Kakorkoli, leto se ni začelo obetavno – pa ni v mislih zgolj avtomobilska industrija.

Janez Kovačič