Toyota: drugačen podaljševalnik dosega Toyota: drugačen podaljševalnik dosega
Zaradi kratkega dosega električni pogon avtomobila še ne more biti dostojen nasprotnik vozilu, ki ga poganja motor z notranjim zgorevanjem. Ta pomanjkljivost se pri... Toyota: drugačen podaljševalnik dosega
Pogled na prerez dvotaktnega motorja z vzdolžno izmenjavo snovi in linearnega generatorja.

Pogled na prerez dvotaktnega motorja z vzdolžno izmenjavo snovi in linearnega generatorja.

Zaradi kratkega dosega električni pogon avtomobila še ne more biti dostojen nasprotnik vozilu, ki ga poganja motor z notranjim zgorevanjem. Ta pomanjkljivost se pri električnih vozilih trenutno rešuje z različnimi oblikami virov energije, ki omogočajo neposredno polnjenje baterij tudi med vožnjo. Ponavadi so prva izbira za podaljšanje dosega razne oblike motorjev z notranjim zgorevanjem in morda še dodatni paketi baterij, gorivne celice in sončne celice.

Pri Toyoti so izbrali že znano konstrukcijo protibatnega linearnega motorja z notranjim zgorevanjem, ki ima dodan električni generator kot osnovo projekta podaljševalnika dosega pri bodočih električnih vozilih. Namen je bil oblikovati družino kompaktnih motorjev z enim ali dvema batoma. To pomeni, da so v enem primeru odvzeli en bat in ga nadomestili s plinsko komoro, ki s pomočjo primernega krmiljenja omogoča vračanje bata pri stiskanju zmesi. Motor sam je precej pomanjšana kopija dvotaktnega ladijskega motorja z vzdolžnim izpiranjem. Da bi dosegli stabilno in ekonomično delovanje, so vstavili v glavo motorja šobo za neposreden vbrizg goriva, ventile pa krmilijo z elektromagneti. Ker za pogon generatorja rabimo razmeroma stabilno delovanje (linearno gibanje) pri določeni frekvenci gibanja, je mogoče razmeroma preprosto nastaviti motor tako, da doseže največji izkoristek pri najmanjši porabi goriva, kar je tudi eden od ciljev projekta. S tem so ob razmeroma skromnih merah sklopa dosegli moč generatorja 10 kilovatov in izkoristek motorja 42 odstotkov, kar je zelo veliko tudi v primerjavi z večjim vzornikom, ki ima izkoristek 55 odstotkov ali celo kakšen odstotek več.

Poenostavljena skica sestavnih elementov podaljševalnika dosega.

Poenostavljena skica sestavnih elementov podaljševalnika dosega.

Seveda pa ni vse tako preprosto, saj je glavni problem pri tem projektu regulacija tlaka v plinski komori, ki odriva bat proti zgornji mrtvi legi, pri tem pa mora premagovati tlačno silo, ki se pojavi pri stiskanju medija. Prav tako je zaradi regulacije treba poznati trenutno lego bata. Glede na razmeroma zahtevno regulacijo izmenjave snovi, vžiga in določanja trenutne lege bata ter že omenjene regulacije plinske komore, enota motor-generator verjetno še nekaj časa ne bo pripravljena za praktično uporabo v vozilu. Vsekakor je to zanimiv poskus, ki ima glede mer in preprostosti regulacije močnega nasprotnika v Wanklovem motorju, ne pa tudi pri porabi goriva oziroma izkoristku.

Aci Bizjan