



Tesla Model Y: v ključnih stvareh še vedno korak pred tekmeci.
O črki Y
Nekoč je veljalo, da je črka M najmočnejša na svetu. Morda je črka Y najbolj znana na obli.
***
Tesla Y je leta 2023 obvladovala evropski in siceršnji avtomobilski svet. Ta hip je to le prijazen spomin na čase, ki so bili v številnih pogledih – ne le skozi oči avtomobilizma – bistveno drugačni. Je Tesla Y, sedaj prenovljena in posodobljena, tudi bolj tržno zanimiva oziroma konkurenčna? Vprašanje (še) brez odgovora.
Če nekoliko zanemarim podroben opis zunanje prenove – zlasti ponoči je opazna in verjetno tudi prepoznavna ozka svetlobna linija po vsej širini tako spredaj kot zadaj – potem najbolj padeta v oči povsem spremenjena prednji in zadnji del avtomobila. Kamera na zadku je po novem nameščena nekaj višje, pokrov prtljažnika je sedaj zložljiv v štirih delih in ga je moč spraviti pod dvojno dno, kar ne škoduje praktičnosti. Zadnja sedežna klop je deljiva v razmerju 40/20/40, ob pomoči elektrike jo je mogoče zložiti in znova postaviti nazaj, nastavljati naslon ipd. Zanimiv je podatek, da naj bi zmanjšali hrup za kar krepkih 22 odstotkov. Ker so električno gnani avtomobili tako ali tako tihi, tega ne moreš točno zaznati. Je pa povsem nesporno, da je preglednost nazaj zelo skopa, zadnje okno je kukalo. Tudi če voznikov sedež nastaviš v najvišjo lego in si malce višji, začetka prednjega dela izza volana ne vidiš. Po tej strani se Y zlahka primerja z večino današnjih avtomobilov, pa naj jih poganja bencin, dizel ali karkoli drugega.
Armaturna plošča je seveda daleč od tistega, kar je na ogled pri drugih. Je nekako prečiščena, asketska, lahko bi rekel, da je celo monotona. Volanski obroč ni povsem okrogel, na njem sta dva okrogla gumba – glasnost radijskega sprejemnika, brisalniki, luči ipd., glasovno upravljanje –, dve stikali, na levi strani ročica za vklop/izklop smernikov. Jasno, središče je velik večopravilni zaslon na sredini ‘armature’. V zgornjem levem kotu je ‘menjalnik’ na dotik. Gotovo to ni najboljša rešitev, pika. Sicer pa drži – brez tega ‘televizorja’ se v Tesli Y zgodi zelo malo, vse je tam, ali skoraj vse. In se malce zaplete, zlasti na začetku.
Kako odpreti predal pred sovoznikom? Preprosto – treba je v drobovje zaslona, tam najti ikonico predala in evo – ta se odpre. In tako vse po vrsti. Če si prepričan, da se je mogoče zanesti na sloviti Teslin avtopilot, gre ali bi šlo. Toda treba je tudi voziti, paziti na cesto in še kaj. OK, v pomoč je glasovno upravljanje. Fino. Ampak Tesla Y ne zna slovensko, kot večina ne. Kakorkoli že, vsak začetek je težak, tudi vožnja s tem avtom zahteva kar nekaj privajanja in pomnjenja, kar pa zlasti starejši avtomobilski publiki ne gre vedno dobro. In pri ‘slovenski’ Tesli pravijo, da kupcev v letih ni zgolj za vzorec. Toda ker vaja in ponavljanje delata mojstra, se privadiš, priučiš, morda zapomniš.
Prostornost je sedaj že znan adut električno gnanih avtomobilov, tudi Tesle Y. Skoraj razkošje prostora zadaj, tudi po višini ni zadrege; enako je spredaj. Sredinski del med obema sedežema ponuja številne in zelo globoke odlagalne prostore. Prtljažnik zadaj je zelo razsežen, čeprav nekoliko plitek, nekaj ga je na voljo tudi spredaj. Tistim, ki jim je usojeno življenje na zadnjih sedežih, je gotovo po volji zaslon med prednjima sedežema – za igranje igric in podobnega – ter dvema USB v C izvedbi. Če si zaželiš kaj več dodatne opreme, ti težko ustrežejo. Seznam je presunljivo kratek, skop – le barva karoserije, večja, v tem primeru 20-palčna platišča, vlečna kljuka, drugačna barva notranjosti in konec. Za opremsko in siceršnjo individualizacijo oziroma ‘personalizacijo’, tako značilno za večino avtomobilskih hiš, še posebej tiste, ki imajo v svoji ponudbi premijske avtomobile, jim je pri Tesli malo mar. Dobro ali slabo? Dobro, ker oprema zlahka poveča ceno avtomobila, slabo, ker (dodatna) oprema pogosto ‘naredi’ avtomobil. Ni pa to bistveno.
Bistveno pri električnih avtomobilih, tudi pri Y, je vsaj dvoje – način oziroma sistem polnjenja baterije in doseg. Pri prvem Tesla ohranja dominacijo, ni posebnega dvoma. Ko najdeš Teslino polnilnico – iskanje zaupaš navigaciji – se priklopiš in polniš. Nobene registracije, s tem pa tudi nobene bojazni, da bi se kaj zapletlo – kar se pri konkurenci z lahkoto zgodi. Ni tako pomembno? Je, in to zelo. Ko je konec, ne dobiš le informacije le o tem, koliko si napolnil, pač pa tudi, koliko te je stalo. Vse se zapiše na tvoj konto. Vprašanje sicer je, ali je mreža Teslinih polnilnic res tako gosta, da si lahko povsem brez skrbi. Nekaj smo se v tem kratkem življenju z električnimi avtomobili menda naučili – pot je treba načrtovati prej, preden se odpraviš in to še posebej v tujino, kjer je vsaka tovrstna zadrega presunljivo stresna. Poraba je več kot solidna, kajti Y je dokaj velik in predvsem težak avto (malenkost manj kot dve toni). V povprečju se je poraba v zimsko-pomladnih okoliščinah zasidrala pri 18-19 kWh na 100 kilometrov. Zelo sprejemljivo. Informacije o dosegu je treba vedno jemati z zdravo mero dvoma oziroma skepse in čeprav tovarna obljublja 568 kilometrov po WLTP (z 20-palčnimi platišči), je okoli 400 do 450 kilometrov v opisanih okoliščinah povsem realnih.
Še nekaj o voznih lastnostih. Redko je kaj zapisanega o hitrejši, naj rečem živahnejši vožnji, še manj o tem, kako gre Y (in nasploh električno gnani avtomobili) med ovinki. Ni velika skrivnost – avto je zelo hiter (manj kot pet sekund do 100 km/h), največja hitrost spodobna (več kot 200 km/h). Toda tisti hip, ko pritisneš, ne moreš in predvsem ne smeš spregledati porabe in s tem dosega. Hitrejši ko si, bolj se prazni baterija in kilometri dosega kopnijo s presunljivo hitrostjo. Ker je tako, se vozniki električnih avtomobilov v glavnem držijo hitrostnih in drugih omejitev, so nekakšni ambasadorji varne, zadržane vožnje – tudi z Y.
Letos gre Y in Tesli bistveno slabše kot predlani in lani. Vzroki so različni, gotovo tudi takšni, ki so zgolj posredno povezani z avtom in tovarno. Zdi se precej nesporno: konkurenca je v marsikaterem pogledu naredila korak naprej, Tesla pa s prenovljenim Y le korakec. Ampak kljub temu Y ostaja najbolj znana (avtomobilska) črka na obli.
Janez Kovačič
***
Hvalimo
+ videz zunanjosti
+ notranja prostornost
+ uporabnost prtljažnika
+ dodali so ročico smernikov
+ kakovostnejši materiali
+ preprostost polnjenja
+ doseg
Grajamo
– preglednost nazaj in tudi naprej
– skromna ponudba dodatne opreme
– prevelika odvisnost od večopravilnega zaslona
– ni glasovnega ukazovanja/upravljanja v slovenščini
Na kratko
Videti je, da prednost Tesel in s tem tudi njihovega najbolje prodajanega modela kopni, vendar še ohranja marsikaj tistega, kar je za kupce zanimivo in privlačno.
Cene
Tesla Model Y Long Range All-Wheel Drive: 53.970 evrov
Testna Tesla Model Y Long Range All-Wheel Drive: 58.770 evrov
(Če ni drugače označeno, so navedene cene z uradnega cenika in ne upoštevajo posebnih akcijskih ponudb. Za cene obiščite uradno spletno stran zastopnika.)
Tehnični podatki
Karoserija: cestni terenec, 5 vrat, 5 sedežev
Motor: spredaj: elektromotor; zadaj: elektromotor; sistem: največji navor 493 Nm, največja moč 378 kW (514 ‘konj’)
Pogonska baterija: kapaciteta bruto 78,1 kWh, neto 75 kWh, največja moč polnjenja (DC) ni podatka
Pogon: enostopenjski samodejni menjalnik – pogon na vsa 4 kolesa – gume 255/40 R 20 Michelin e-Primacy
Mere: dolžina 4.790 mm – širina 1.982 mm – višina 1.624 mm – medosna razdalja 2.890 mm – najmanjša razdalja od tal 167 mm – rajdni krog 12,1 m (med pločniki) – notranja širina spredaj ni podatka, zadaj ni podatka – prtljažnik spredaj 117 l, zadaj 822/2.138 l
Mase: vozilo 1.997kg – nosilnost 520 kg – nosilnost strehe – 75 kg
Zmogljivosti: največja hitrost 201 km/h – pospešek 0-100 km/h 4,8 s – poraba normno 14,8 kWh/100 km, test 18,3 kWh/100 km – doseg (WLTP) 568 km
Foto: JK