O številu varnostnih blazin O številu varnostnih blazin
O številu varnostnih blazin

Kolumna_2013_03_airbagi_1

Preprosta pamet in njena logika bi sklepali (in zelo verjetno tudi trdili): več je varnostnih blazin v avtomobilu, bolj je ta varen.

Soditi na pamet pa je, kot že dolgo vemo, pogosto lahko tudi napačno. Kot marsikod, še posebej ko gre za tako tehnično kompleksen izdelek, kot je avtomobil, je resnica lahko drugačna. Tudi to že vemo, da ko gre za varnost avtomobila in potnikov v njem, se je moč (še posebej v Evropi) primerjalno zanesti in opreti zgolj na konzorcij Euro NCAP.

Primer. Novi Clio ima lahko le 4 varnostne blazine. Logika z začetka tega zapisa bi sklenila, da je potemtakem to najmanj varen avtomobil v svojem razredu, vsaj med glavnimi akteriji, ki imajo vsi po vrsti lahko 6 varnostnih blazin. Euro NCAP na drugi strani trdi, da je to najbolj varen avtomobil svojega razreda leta 2012. Kdo zdaj nima prav?

Ni rečeno, da imam prav, ampak jaz verjamem konzorciju. Kdo ve, vse je mogoče, morda so naredili napako pri prepisovanju rezultatov, morda je kdo dobil Lamborghini Aventador, da jo je naredil namerno, ampak ker konzorcij ni znan po tem, da bi delal napake ali lagal, mu verjamem.

Potem preprosta logika vpraša: »Ja kako je pa to mogoče?«

Odgovora ni težko razumeti. Varnost avtomobila, ki po kriterijih konzorcija Euro NCAP vsebuje varnost potnikov na prednjih sedežih, varnost otrok v otroških sedežih, varnost pešcev pri naletu in delno tudi aktivno varnost avtomobila, določa celotna zasnova avtomobila in ne samo število varnostnih blazin.

Malo bolj natančno. Ker tule govorimo le o varnosti potnikov na prednjih sedežih, je za preživetje pomembno to, kako čvrsta je kletka, kako dobro načrtno upogljiv je prednji del avtomobila, kako modro je zasnovana notranjost (armaturna plošča, volanski drog, sedeža, stebrički), kako učinkoviti so varnostni pasovi, pa seveda tudi to, kako učinkovite so varnostne blazine znotraj celotnega opisanega sklopa. Ta misel daje vedeti, da očitno samo varnostna blazina ni sama po sebi dovolj za pričakovano varnost potnikov.

Ker preprosta logika to razume, se bo morda obesila na drugo vejico: da se nobena resnična nesreča ne zgodi po kriterijih Euro NCAP. Ja, res je. Ampak na drugi strani lahko iz istega izhodišča trdimo, da je tudi tam Clio najvarnejši, saj nimamo nikakršnih tehnično otipljivih izhodišč za dokazovanje enega ali drugega.

Malo v razmislek kratka zgodba iz čisto drugih časov. Vsota hitrosti obeh vozil je kakih 60 kilometrov na uro (recimo približno toliko kot najnovejši NCAP), prekrivanje na oko 15-odstotno (NCAP 40), oba avtomobila sta bila tehnično odlična, voznik v opazovanem avtomobilu ni bil pripet. Nobene varnostne blazine, nobene zmečkljive cone, nobene kletke, nobene zvezdice pri NCAP. Voznik je odležal eno popoldne z obvezano glavo, drugi dan je bil v službi. Več informacij pa v slikovni obliki na obeh fotografijah.

Kolumna_2013_03_airbagi_2

Vinko Kernc