Georg Gedl: retrospektiva 40 let Georg Gedl: retrospektiva 40 let
Georg Gedl je (avtomobilski) dizajner, a tudi precej več kot zgolj to. Delček tega lahko zazna obiskovalec razstave slik in skic iz njegovega bogatega... Georg Gedl: retrospektiva 40 let
Georg Gedl: sproščeno in humorno o svoji karieri, dizajnu, Robertu Lešniku in še o marsičem.

Georg Gedl: sproščeno in humorno o svoji karieri, dizajnu, Robertu Lešniku in še o marsičem.

Georg Gedl je (avtomobilski) dizajner, a tudi precej več kot zgolj to. Delček tega lahko zazna obiskovalec razstave slik in skic iz njegovega bogatega in plodnega obdobja, ki je na ogled v preddverju podjetja Adria Mobil v Novem mestu. Dosti več in precej bolj doživeto pa smo videli in slišali ob otvoritvi.

Georg Gedl je človek z energijo 20-letnika in z (bogatimi) izkušnjami 70-letnika, kolikor jih šteje. Bil je prvi Jugoslovan, ki so ga z odprtimi rokami sprejeli med avtomobilske oblikovalce zahodnega sveta. Rojen v Kikindi (Srbija) se je že kot malček navduševal na avtomobili in njihove oblike prenašal na papir, kar ga je leta 1970 pri 25 letih pripeljalo v oblikovalski oddelek takratnega podjetja Auto Union (danes Audi). Tega si niti v sanjah ni upal zamišljati, a so ga ostre oči prepoznale kot nadarjenega risarja, ko je, povsem slučajno, leta 1969 nekaj njegovih risb objavila švicarska revija Aurtomobil Revue. Leto kasneje je presedel k BMW (in sodeloval pri nastanku legendarnega M1!), leta 1975 pa se je vrnil v domovino in pričel z delom v takratnem IMV.

  • 1VK_0331
  • 1VK_0328
  • 1VK_0332
  • 1VK_0339
  • 1VK_0338a
  • IMG_2998
  • IMG_2993
  • IMG_3006a
  • IMG_3015a
  • 1VK_0345a
  • 1VK_0347
  • 1VK_0348
  • 1VK_0349
  • 1VK_0350
  • 1VK_0351
  • 1VK_0356
  • 1VK_0358
  • 1VK_0360
  • 1VK_0368
  • 1VK_0370
  • IMG_3024a
  • 1VK_0384
  • 1VK_0386
  • 1VK_0389
  • 1VK_0398
  • 1VK_0402
  • IMG_2995a
  • IMG_2996
  • 1VK_0399
  • 1VK_0403
  • 1VK_0404

Njegovo aktivno obdobje, ki še traja, je preveč bogato, da bi ga lahko zaobjeli v teh vrsticah, dejstvo pa je, da je med drugim ‘kriv’ za obliko nekaj po celi Evropi znanih počitniških prikolic ter, ko je šel na delo v mariborski TAM, tudi tovornjakov. Leta 1995 se je kot oblikovalec ‘vrnil’ v podjetje Adria Mobil, kateremu je zvest še danes in, kot je obljubil, svojih svinčnikov še ne namerava pospraviti v predal.

Toda Gedl ni ostal le na ravni oblikovalca; desetletje je predaval na ljubljanski Akademiji za likovno umetnost, že nekaj časa je uspešen poslovnež, od pričetka tesnejšega sodelovanja z revijo Avto magazin ob prelomu iz 60. v 70 leta pa je postal tudi novinar. V tem času si je nabral ogromno znanj in izkušenj ter sklenil veliko poznanstev v oblikovalskih krogih zahodnega sveta. Georg novinarskih vod še ni zapustil, saj redno spremlja evropske razstave počitniških prikolic in avtodomov, poleg tega pa občasno sodeluje tudi na spletnih straneh Avtofila.

Vsak začetek je težak: ena prvih ohranjenih Gedlovih risb je že vsebovala številne elemente, značilne za avtomobilski svet.

Vsak začetek je težak: ena prvih ohranjenih Gedlovih risb je že vsebovala številne elemente, značilne za avtomobilski svet.

Mnogim mladim oblikovalcem ni posredoval le svojih znanj in izkušenj, pač pa tudi energijo in navdušenje nad to tematiko. Ima tudi izjemen občutek za prepoznavanje talentov; med drugim je v devetdesetih, potem ko so ga na Akademiji trikrat zavrnili kot netalentiranega, v prestižno šolo dizajna v Pforzheimu uspel spraviti danes tudi že legedno, Roberta Lešnika, ki je, mimogrede, v Pforzheimu blestel kot najbolj nadarjen učenec in praktično dobil delo (pri Volkswagnu) že po prvem semestru.

Na otvoritvi razstave je Gedl pokazal še eno svojo kvaliteto: sproščenost in lahkotnost, ko je v obliki pogovora z voditeljico na humoren, zabaven način orisal svoje profesionalno obdobje tako, da so bili prisotni ves čas povsem pozorni na vsako njegovo besedo, požel pa je tudi več spontanih aplavzov.

Razstava še zdaleč ne obsega njegovega celotnega opusa, prav nasprotno, na ogled je le drobec njegovega dela, saj je zaradi obsežnosti njegovo celoto pravzaprav nemogoče zajeti. Vsekakor pa priporočam ogled vsaj tistim, ki jim je blizu (avtomobilski) dizajn.◄

Malce špekulacije z očmi dizajnerja: če bi v Novem mestu izdelovali električen avtomobil, bi lahko bil tudi takšen.

Malce špekulacije z očmi dizajnerja: če bi v Novem mestu izdelovali električen avtomobil, bi lahko bil tudi takšen.

Robert Lešnik (dizajner pri Daimlerju) in Georg Gedl: ne le kolege, tudi dobra prijatelja.

Robert Lešnik (dizajner pri Daimlerju) in Georg Gedl: ne le kolege, tudi dobra prijatelja.

Leta 1970 Audi še ni imel majhnega avtomobila. Na steni fotografija, kjer izdelujejo maketo majhnega Audija v merilu 1:1 po Gedlovem predlogu.

Leta 1970 Audi še ni imel majhnega avtomobila. Na steni fotografija, kjer izdelujejo maketo majhnega Audija v merilu 1:1 po Gedlovem predlogu.

Sonja Gole, direktorica Adrie Mobila, je Gedlu izročila zahvalo za dolgoletno plodno sodelovanje.

Sonja Gole, direktorica Adrie Mobila, je Gedlu izročila zahvalo za dolgoletno plodno sodelovanje.

Gedl je tudi strasten zbiratelj avtomobilskih miniatur. Na posnetku je mala zbirka Fiatov 600 in Zastav 750, ki je le del kakih 800 kosov velike zbirke.

Gedl je tudi strasten zbiratelj avtomobilskih miniatur. Na posnetku je mala zbirka Fiatov 600 in Zastav 750, ki je le del kakih 800 kosov velike zbirke.

Foto: VK