



Sedež Renaulta v Boulogne-Billancourtu je obiskala tudi policija, vendar ne zgolj vljudnostno.
Pariz: policija na sedežu Renaulta
Pravzaprav tole ne bi smelo biti posebno presenečenje: francoska policija je preiskala sedež Renaulta v pariškem Boulogne-Billancourtu. Iskali so dokaze, ki bi potrdili obtožbe zoper Carlosa Ghosna, nekdanjega predsednika zveze Renault-Nissan-Mitsubishi. Ali so kaj našli, še ni znano.
Zdi se torej, da se v afero, ki je kar pretresla francosko-japonsko avtomobilsko navezo in po svoje tudi politično sceno na obeh straneh, temeljiteje vključuje tudi francoska policija. Ko so na Japonskem prvič priprli Carlosa Ghosna, je bilo med drugim rečeno, da ne obstajajo razlogi oziroma sumi, ki bi potrjevali kakršnekoli nepravilnosti tudi v Franciji. Toda spomladi so začeli francoski preiskovalni organi pregledovati, ali je bilo res vse v redu s sedaj že znamenito poroko Carlosa Ghosna v Versaillesu leta 2016. Poroka je bila veličastna in kostumih slovite Marije Antoinette, vse pa kaže, da je vsaj del stroškov pokril prav Renault, čeprav je šlo za povsem zasebno reč.
Po poročanju nekaterih francoskih medijev sedaj preiskujejo tudi finančne transakcije v nizozemskem podjetju RNBV, ki je v skupni lasti Renaulta in Nissana, pa tudi povezave med omanskim podjetjem, ki je distributer tako Renaultov kot Nissanov v tej državi na Arabskem polotoku. Tako torej – ko bo Carlos Ghosn stopil pred sodnike na Japonskem, se utegne v Franciji vse skupaj začeti znova.
***

Lee Iacocca: zadnji v srenji velikih ljudi avtomobilske industrije.
Odšel je Lee Iacocca
Vsega je enkrat konec. V 94. letu starosti je umrl Lee A. Iacocca, dolgo prvi mož Forda in nekaj kasneje tudi Chryslerja. V eni in drugi tovarni je pustil neizbrisen pečat. Zdi se nekako tako, da je odšel še zadnji iz serije velikih ljudi (ameriške) avtomobilske scene.
Lee Iacocca je bil potomec italijanskih priseljencev, kar se je deloma poznalo tudi v njegovem življenjskem slogu – ljubil je cigare, dobro pijačo in tudi hrano, čeprav ni bil znan po kakšnem izjemnem pretiravanju. Večino svojega poklicnega življenja je preživel pri Fordu, kamor je prišel takoj po končani tehnični univerzi, vendar je kmalu zamenjal stran in pristal v marketingu. Zdi se, da mu je bilo to delo veliko bolj pisano na kožo kot ukvarjanje tehničnimi problemi, čeprav se je vse življenje ukvarjal z njimi. Znan je tudi kot oče slovitega Mustanga, Fordove avtomobilske ikone, ki se je še vedno drži stara slava tako na oni kot tudi na tej strani Atlantika. Manj je znano, da je bil tudi tisti, ki je veliko stavil na Forda Pinta, manjši avto, ki pa so ga morali prenehati izdelovati zaradi nevarne tehnične ‘posebnosti’ – ob trčenju je pogosto zagorel. Tako ali drugače, po 32 letih dela pri Fordu ga je tedanji lastnik, torej Henry Ford II, odpustil. Ko so Iacocco vprašali, zakaj, je odvrnil, da je enako vprašanje zastavil Fordu. Dobil je odgovor v ameriškem slogu: »ni mi bil všeč tvoj obraz« …
Kmalu po končani karieri pri Fordu je postal najpomembnejši mož Chryslerja. Ko je ta leta 1979 zašel v globoko krizo in mu je grozil stečaj oziroma propad, je Iacocca odletel v Washington. Tam je izposloval zagotovilo zvezne administracije, da bo jamčila za posojilo 1,2 milijarde dolarjev. To je tudi dobil in se potem lotil reševanja skupine po klasičnem receptu: zaprl je vrsto tovarn in odpustil številne zaposlene, preostalim zmanjšal plače, sam pa delal za dolar na leto. Čez nekaj časa je Chrysler splaval na površje, vrnil denar oziroma posojilo, Iacocca pa si je prvo uspešno poslovno leto izplačal nagrado v višini 20 milijonov dolarjev …
***

Povsem možno je, da bodo jeseni avtomobili dražji.
DMV ostaja nespremenjen, bodo avtomobili jeseni dražji?
Bolj ali manj zanesljivo se uresničujejo napovedi – letošnji posel z osebnimi avtomobili utegne biti vendarle slabši, kot so še pred časom domnevali. Junija je bila prodaja na slovenskem trgu manjša za krepkih 8,4 odstotka, na letni ravni pa je minus 3,8-odstoten. Letos je bilo prodanih 41.122 avtomobilov, lani pa 42.763. Problematično?
Minus je za tiste, ki se ukvarjajo s tem poslom, seveda problematičen in skrb zbujajoč. Ta hip še ni zaslediti kakšne posebne panike, toda nesporno je, da se bodo reči veliko bolj zapletle vsaj jeseni, če ne že nekoliko prej. Jeseni namreč stopi v veljavo t.i. druga stopnja okoljskega standarda WLTP. Lansko jesen je prav WLTP temeljito posegel v prodajo, kajti številni trgovci niso bili sposobni dobaviti avtomobilov pravočasno. Kaj se bo zgodilo čez dober mesec in pol ali kakšen teden kasneje, pa je seveda še neznano. Po prepričanju zastopnikov avtomobilskih tovarn, združenih v sekcijo pri GZS, bi morala država spremeniti zakon o davku na motorna vozila (DMV). Če se to ne bo zgodilo, se bodo avtomobili jeseni zanesljivo podražili. V začetku letošnjega leta je bilo splošno prepričanje, da je sprememba zakona oziroma DMV bolj ali manj zanesljiva, toda doslej se ni nič zgodilo. Upoštevaje dejstvo, da so parlamentarne počitnice pred vrati in da politika do septembra potemtakem ne bo pretirano operativna in to še posebej pri zakonu, ki posega v dajatev, ki polni državni proračun, se zdi ta hip jasno, da utegne vse ostati tako, kot je bilo. Koliko bi se ali se bodo avtomobili zaradi nespremenjenega zakona o DMV podražili, je težko reči, vendar je znano, da bodo zaradi WLTP ‘preskočili’ davčne razrede. DMV je sicer slovenski ‘izum’, toda tudi v drugih državah EU poznajo ob DDV različne oblike dajatev, taks in podobnega. Videti torej je, da bo letošnja slovenska avtomobilska jesen vsaj topla, če že ne kar razgreta.
Janez Kovačič