



Carlos Ghosn je v Libanonu nedosegljiv za japonske oblasti, vsaj za sedaj.
Francoska tiralica za Carlosa Ghosna
Verjetno se drugače ni moglo ali smelo zgoditi – francoske oblasti so izdale mednarodno tiralico za Carlosa Ghosna, nekdanjega predsednika zveze Renault-Nissan-Mitsubishi. Kot je slišati, je bil Ghosn zaradi tega »neprijetno presenečen«.
Mednarodno tiralico so izdali zoper Ghosna in tudi lastnike omanskega podjetja oziroma distributerja avtomobilov Suhail Bahwan Automobiles. To ime se je pojavljalo tudi v času, ko so Ghosnovo početje preiskovale japonske oblasti. Francosko tožilstvo Ghosna sedaj obtožuje, da je nekaj milijonov dolarjev oziroma evrov ob pomoči omanskega podjetja uporabil za lastne potrebe, recimo za razkošno poročno zabavo, ki jo je organiziral v Versaillesu, pa za najem jaht, obnovo svojih rezidenc na Nizozemskem, Braziliji ipd.
Seveda Ghosn vse zanika, tako kot je zanikal tudi vse obtožbe japonskih preiskovalcev oziroma oblasti. Vprašanje je, kako bo ta tiralica vplivala na Ghosnovo življenje, saj že od decembra 2019 živi v Libanonu oziroma Bejrutu. Kot je bolj ali manj znano, je tja pribežal po spektakularnem pobegu iz hišnega pripora v Tokiu. Odločitev za Libanon ni bila naključna, saj ta država nima sklenjenega sporazuma o izročanju državljanov Japonski, Ghosn pa ima ob francoskem in brazilskem še libanonsko državljanstvo. Ta hip še ni jasno, kako je to urejeno s Francijo. Pred nekaj meseci so na Japonskem na krajšo zaporno kazen obsodili Američana Grega Kellyja, tesnega Ghosnovega sodelavca, ki je bil prav tako obtožen nekaterih nepravilnosti oziroma goljufij. Kelly je po izrečeni sodbi kljub temu odpotoval v ZDA in vse kaže, da bo tam tudi prestajal zaporno kazen. Kaj pa se bo zgodilo s Carlosom Ghosnom in koliko časa se še lahko izogiba tako japonskim kot po novem tudi francoskim oblastem, pa je seveda ta hip še neodgovorjeno vprašanje.
Je pa ob tem presenetila novica, da Renault razmišlja o tem, da bi prodal ali vsaj zmanjšal lastniški delež v Nissanu. Ta je ob Mitsubishiju sestavni del zveze, ki je zašla v težave po aretaciji Carlosa Ghosna. Renault ima v svoji lasti 43,4 odstotka Nissana, ta pa 15 odstotkov Renaulta. Nesorazmerje v navzkrižnem lastništvu naj bi bil tudi eden izmed vzrokov za nezadovoljstvo v japonski avtomobilski družbi, ki jo je Carlos Ghosn pred približno dvajsetimi leti rešil propada oziroma stečaja. Pri Nissanu v času preiskave proti Carlosu Ghosnu niso skrivali, da jim podrejena vloga ni po volji oziroma jim onemogoča hitrejši razvoj. Takoj po objavi novice, da Renault razmišlja o prodaji lastniškega deleža v Nissanu, se je vrednost delnice japonskega podjetja znižala za pet odstotkov, kar je največji padec v zadnjih mesecih. Menda naj bi se Francozi za to potezo odločili zaradi tega, ker želijo dobiti denar oziroma pospešiti preusmeritev na izdelavo električnih baterijskih avtomobilov, kar je tudi bistvo nove strategije Renaulution.
***

Datsun Redi¬-GO ni uresničil pričakovanj na nekaterih manj zahtevnih trgih.
Je japonski Datsun dokončno zapeljal v zgodovino?
Datsun je japonsko avtomobilsko ime, ki smo ga nekdaj dobro poznali tudi pri nas. Zgodovina te avtomobilske hiše oziroma podjetja je dolga, saj je ta tovarna od vsega začetka, torej od leta 1931, dokaj tesno povezana z Nissanom. Precej kasneje je Nissan tovarno Datsun uporabil za prodor na nekatere tuje trge, tudi v Evropo in v ZDA. Toda vse skupaj se ni najbolje posrečilo. Sedaj kaže, da bo Datsun dokončno odpeljal v zgodovino, saj naj bi se Nissan kot lastnik odločil za njegovo dokončno ukinitev.
Že leta 1983 je Nissan sklenil, da se Datsun poslovi z avtomobilskega sveta, čeprav naj bi temu dokaj ostro nasprotovali predvsem trgovci z Nissani in Datsuni v ZDA. Toda ime je počasi utonilo v pozabo, tako se je zgodilo tudi v Evropi. Šele leta 2013 je tedanji predsednik zveze Renault-Nissan Carlos Ghosn znova obudil Datsun. Ideja je bila dokaj preprosta: Datsuni naj bi bili tehnološko manj napredni in s tem cenejši, to pa bi pomenilo, da se utegnejo dobro prodajati na nekaterih velikih, toda manj zahtevnih trgih, kot so Rusija, Indonezija, Indija ipd. Proizvodnja novih Datsunov je stekla leta 2014, računali so, da bo letno dosegla številko 300 tisoč vozil. Toda to se nikoli ni zgodilo, prodor na omenjene trg se ni posrečil v pričakovanem obsegu. Vse od leta 2014 pa do letos je Datsun izdelal okoli 470 tisoč vozil, zadnji Datsun, v tem primeru Redi-GO, je iz tovarne v Indiji pripeljal prejšnji mesec. Ob tem pri Nissanu pravijo, da kljub vsemu še niso naredili križ čez ime Datsun. Obstaja možnost, da bi novo generacija Nissanovih električnih baterijskih avtomobilov nastajala prav pod tem imenom. Morda.
***

Lada Vesta je bila lani najbolje prodajano vozilo na ruskem trgu.
Bo Renault zgolj za rubelj prodal/podaril AvtoVAZ?
Že precej časa oziroma vse od začetka vojne v Ukrajini je znano, da je francoski Renault, ki je 68-odstotni lastnik ruske avtomobilske tovarne AvtoVAZ, v precej neprijetnem in negotovem položaju. Tovarna že nekaj tednov stoji zaradi pomanjkanja sestavnih delov, Francozi pa iščejo rešitev, ki bi jim omogočila kolikor toliko neboleč odhod iz Rusije. Sedaj je na mizi, tako je videti, nov predlog.
Kot kaže, želi Renault svoje lastništvo prenesti na ruski avtomobilski raziskovalni inštitut za simboličen rubelj. Ali se bo to tudi v resnici zgodilo, še ni znano. S tem bi se Renault morda izognil napovedi ruskih oblasti, ki so že pred časom zagrozile, da bodo vsa podjetja, v katerih tuje lastništvo presega 25 odstotkov in napovedujejo odhod iz Rusije, nacionalizirala. Tako francoska tovarna kot ruske oblasti za sedaj niso komentirale napovedi o tej potezi, pri čemer naj bi imeli Francozi možnost, da po petih ali šestih letih odkupijo tisto, kar naj bi sedaj za rubelj prodali/podarili omenjenemu inštitutu. Toda ruski minister za trgovino Denis Manturov je že opozoril, da ta odkup ne bo poceni in to še posebej v primeru, ko bi investirali v AvtoVAZ. Ta tovarna je vsaj v poslovnem oziroma finančnem pogledu dovolj pomembna za Renault. Njen lanski tržni delež na ruskem trgu je bil približno 22-odstoten, Lada Vesta najbolje prodajano vozilo, Renault pa je tam ustvaril okoli 10 odstotkov svojih lanskih prihodkov.
Janez Kovačič