Avtomobilski teden 16, 2021 Avtomobilski teden 16, 2021
Tesla S: kje je bil voznik? Bolj ali manj je znano, da je eden največjih zagovornikov in promotorjev avtonomne vožnje Elon Musk in z... Avtomobilski teden 16, 2021

Tesle so se že doslej zapletle v precej nenavadne nesreče, vsaj z današnjega zornega kota.

Tesla S: kje je bil voznik?

Bolj ali manj je znano, da je eden največjih zagovornikov in promotorjev avtonomne vožnje Elon Musk in z njim njegova Tesla. Tudi konkurenca, vsaj velika večina, priznava, da je ameriška tovarne v tem pogledu vsaj pol koraka spredaj. In ker je tako, se lahko zgodi, kar se je zgodilo v Teksasu, pravzaprav nedaleč od Dončičevega Hustona.

V prometni nesreči sta namreč umrla dva moška, stara 70 in 60 let. Pravzaprav vse skupaj ne bi bilo nekaj izjemnega, če ne bi šlo za Teslo S in za policijsko domnevo, da je avto vozil brez voznika. Na blagem ovinku se je Tesla zaletela v drevo in nato zagorela. Po sedanjih ugotovitvah policije je eden izmed potnikov sedel na sovoznikovem sedežu, drugi pa za njim. Kaj se je točno zgodilo, ta hip še ni jasno, je pa ob tej nesreči ameriška agencija za varnost prometa sporočila, da obravnava 27 prometnih nesreč, v katerih so bila udeležena vozila tovarne Tesla.

Ob tem agencije, ki poročajo o tragični in vsaj v nekaterih pogledih nenavadni nesreči, citirajo tudi januarsko izjavo Elona Muska. Tedaj je dejal, da veliko pričakuje od povsem samodejne vožnje in da je prepričan, da »bodo avtomobili še letos vozili povsem samostojno in brez človeške pomoči«. Se je pa oglasil tudi tokrat in zatrdil, da v Tesli S ni bil vključen sistem samodejne vožnje. Prav zaradi tega policija zahteva podatke, ki bi ji pomagale razjasniti okoliščine tragičnega dogodka. Medtem so vendarle ugotovili, da je bil eden izmed potnikov zdravnik, ki naj bi ga lastnik Tesle S povabil na vožnjo, da mu pokaže, da avto vozi sam …

***

Letošnji marec je bil na nekaterih evropskih trgih, denimo italijanskem, neverjeten.

Eksplozija marčevske prodaje avtomobilov

Slovenske razlage velikega marčevskega skoka v prodaji osebnih avtomobilov – dobrih 157 odstotkov več kot marca lani – so različne. Kako pa si v Evropski uniji oziroma številnih državah razlagajo naravnost orjaško marčevsko povečanje posla z avtomobili, tudi (še) ni znano. So pa znane številke, ki so, to je treba še enkrat ponoviti, presunljive.

Tako kot katastrofalno leto 2020 si bo marsikateri trgovec z avtomobili zapomnil tudi letošnji marec. Marca je prodaja pločevine v EU poskočila za visokih 87,3 odstotka. Skupaj je bilo v tretjem letošnjem mesecu prodanih malenkost več kot milijon avtomobilov. Toda tisto, kar je presenetljivo in zanimivo, so odstotki povečanja prodaje in to ne le na nekaterih manj pomembnih oziroma manjših evropskih trgih, pač pa na tistih največjih. Kot kaže sedaj, ni pomota, da se je italijanski avtomobilski trg marca napihnil za nič manj kot 497 odstotkov! Razlaga je vsaj za našo zahodno sosedo pri roki in dovolj verjetna: lanskega marca so se na Apeninskem otoku za avtomobile zanimali prav toliko kot Eskimi za novo serijo Guccijevih ročnih torbic. Italijanom so, seveda ne s tako velikim plusom, sledili Francozi; prodaja avtomobilov je poskočila za 191 odstotkov. In da bi bila slika še bolj drugačna in po svoje vsaj malce zamegljena oziroma ne povsem enostavno razložljiva, so poskrbeli v Španiji. Tam je bil marčevsk plus ‘le’ 128-odstoten. So pa Nemci ostali veliko bolj ‘spodobni’, kajti pri njih se je prodaja povečala za 35,9 odstotka. Med rekorderji so bili tudi Avstrijci (177 odstotkov več), pa Grki (plus 140 odstotkov), vse druge države so ostale pri dvomestnem povečanju prodaje.

Seveda pa je letošnje prvo trimesečje bistveno drugačno, naj rečem realno. Prodaja je v tem času zrasla za skromnih 3,2 odstotka na 2,6 milijona vozil, kar je seveda predvsem posledica dejstva, da sta bili tako januarska kot februarska prodaja negativni. In seveda bo zanimivo videti, kako se bo obnesel april. Lanski je bil – še pomnite?- zgolj v rdečem.

***

Za teden dni bodo stali tekoči trakovi tudi v nekaterih tovarnah Mercedes-Benza.

Polprevodniki krojijo avtomobilske trge

Zastoj pri dobavi polprevodnikov, ki so bistveni sestavni del vse bolj digitalnih avtomobilov, povzroča številnim avtomobilskim tovarnam velike težave. Sedaj se je moral s tem soočiti tudi Daimler AG in njegov Mercedes-Benz. Nekaj tisoč zaposlenih bo morala za začasni dopust.

Kot načrtujejo, bo za teden dni, takšen je sedanji načrt, doma vsaj 12 tisoč delavcev v tovarni v Bremnu. Tam izdelujejo Mercedes C in športni terenec GLC. Oba avtomobila, zlasti prvi, sta med najbolje prodajanimi Mercedesi. Za teden dni bodo stali stroji oziroma tekoči trakovi tudi v Rastattu. Tam dela okoli 6.500 delavcev, iz te tovarne pa prihajajo trije modeli, in sicer A in B ter športni terenec/križanec GLA. Za sedaj še ni jasno, ali bodo enotedenske ‘počitnice’ občutneje spremenile proizvodne načrte. Je pa že precej časa znano, da bo pomanjkanje polprevodnikov na evropski ravni povzročilo precejšnje težave pri dobavi avtomobilov, pri čemer so te zadrege skoraj enakomerno razdeljene med skoraj vse avtomobilske tovarne. Utegne se zgoditi, da bo letos ‘zmanjkalo’ nekaj sto tisoč avtomobilov. In dejstvo, da se z vsem tem ukvarjajo tudi v ZDA, drugem največjem avtomobilskem trgu na obli, je zgolj ilustrativno.

Janez Kovačič