Audi: vzmeti za podvozje iz umetnih mas Audi: vzmeti za podvozje iz umetnih mas
Na tehničnem področju je Audi prepoznaven po svojem pogonu Quattro in po intenzivnem razvoju lahke gradnje vozil. Slednje se je začelo že davnega 1982,... Audi: vzmeti za podvozje iz umetnih mas
Vijačna vzvojna vzmet (levo): za 40 odstotkov lažja od jeklenih, a tudi energijsko manj potratna pri izdelavi.

Vijačna vzvojna vzmet (levo): za 40 odstotkov lažja od jeklenih, a tudi energijsko manj potratna pri izdelavi.

Na tehničnem področju je Audi prepoznaven po svojem pogonu Quattro in po intenzivnem razvoju lahke gradnje vozil. Slednje se je začelo že davnega 1982, ko je Ferdinand Piëch podpisal sodelovanje s podjetjem Alcoa, na tej osnovi pa je nastal ASF in z njim leta 1994 prvi A8.

Odtlej skuša na vseh področjih gradnje avtomobila uporabiti rešitve za čim lažjo konstrukcijo, ki neposredno pomeni manjšo porabo goriva in s tem manjše izpuste. Ne zanemarjajo niti elementov, ki se morda na prvi pogled zdijo marginalni, a kot vsota pomembno vplivajo na zmanjšanje skupne mase.

Njihova zadnja domislica so vzmeti iz umetnih mas. Samo po sebi to sicer ni nobena novost, saj sta imela plastične vzmeti že Corvette in Espace v poznih osemdesetih, a takrat sta bili njuni vzmeti upogibni listnati, kar pomeni da sta bili za izdelavo in glede obremenitve bolj preprosti. Audijeve vzmeti so vijačne in vzvojno obremenjene, kar pomeni zapletenejšo obremenitev oziroma deformacije, pa tudi bolj zapleteno izdelavo.

Osnovo takšne vijačne vzmeti predstavlja nekaj milimetrov debela palica iz dolgih zavitih steklenih vlaken, ki so ‘potopljene’ v smolo epoksi. Nato na to osnovo strojno polagajo dodatna vlakna in sicer izmenično pod kotom 45 stopinj v eno in drugo smer glede na vzdolžno os palice. Takšna konstrukcija je potrebna zaradi (kot že rečeno zapletenih) nateznih in tlačnih obremenitev v vzmeti. Končni izdelek nato posušijo v peči pri 100 stopinjah Celzija.

Pri Audiju pravijo, da lahko s to tehnologijo natančno načrtujejo značilnosti vzmeti za opravljanje njihove naloge, material pa se v tej obliki menda odlično vede. Tudi ne korodira, je odporen proti kemikalijam (čistila za platišča, …) in proizvodnja takšne vzmeti je energijsko manj potratna kot jeklene vzmeti.

Takšna plastična vzmet je precej drugačna od jeklene: je zelene barve, palica je debelejša in vzmet je nekoliko večjega premera ter z manj navoji vijačnice, predvsem pa je za 40 odstotkov lažja. Če tehta klasična vzmet avtomobila srednjega razreda 2,7 kilograma, tehta plastična le 1,6 kilograma. To na štirih kolesih pomeni 4,4 kilograma prihranka, pomembno pri tem pa je, da polovica tega prihranka pade na nevzmetene mase.

Pri Audiju napovedujejo serijsko vgradnjo takšnih vzmeti pred koncem tega leta, kar pomeni, da bo premiero doživela na novem A4.

Vinko Kernc

Foto: Audi