Črn dan za samovozne avtomobile Črn dan za samovozne avtomobile
Samovoznost avtomobilov se v teoriji zdi preprosta in (za nekatere tudi) čudovita. V praksi je daleč od tega. *** Teorija pravi takole. Ko imaš... Črn dan za samovozne avtomobile

Samovozen avtomobil podjetja Uber je do smrti poškodoval peško. Bo kdaj moč povsem zaupati samovoznemu avtomobilu?

Samovoznost avtomobilov se v teoriji zdi preprosta in (za nekatere tudi) čudovita.

V praksi je daleč od tega.

***

Teorija pravi takole. Ko imaš dovolj tipal in ustrezen program elektronike, lahko ta preko (električno podprtih) vzvodov upravlja avtomobil.

Že v drugem odstavku piše (in to je najbrž večini samoumevno), da mora biti okolica, začenši z infrastrukturo, ustrezna.

V drobnem tisku pa še ne piše, da je okolica še daleč od tega. Z infrastrukturo se zdi stvar – sicer z velikanskimi stroški – še nekako uresničljiva (težko si je sicer predstavljati, da bo kdaj infrastruktura cest takšna, kot je železniška – v smislu enoličnosti sosledja dogodkov vožnje), toda okolica so tudi otroci, živali, s pločnika padel bicikel, tekalna površina razpadle gume nekega tovornjaka, ponjava, odpadla z neke avtomobilske strehe, slabo označeno (ali od burje odpihnjeno) delo na cesti in tako naprej.

Poleg tega (vsaj v Evropi) niso in težko kdaj bodo ceste povsod takšne kot zrisane s programom računalnika. Pa sploh ni treba na italijanski jug, dovolj je že, da se peljete skozi Goče ali Podpeč pri Hrastovljah.

Da ne govorimo o snegu na cesti, močnem sneženju, gosti megli, prekinjenih označbah zaradi asfaltiranja in tako naprej v nedogled.

Toda tokrat ni šlo za nič iz drobnega tiska. Kar je še huje.

Zatajila je elektronika oziroma sama ‘naprava’ za samovoznost avtomobila.

Jasno, informacije so skope. Slišati je, da je Uberjev samovozni avtomobil že ujela nadzorna kamera, ko je prevozil rdečo luč na semaforju in to s preveliko (nedovoljeno) hitrostjo. Zdaj je pa še do smrti povozil peško, ki je prečkala cesto, in tik pred tem sploh ni zaviral. Tule je posnetek.

Uboga gospa oziroma njeni bližnji. Vojska bi rekla, da je to kolateralna škoda, običajni analitiki bi nesrečo uvrstili med ‘koristne vhodne podatke za nadaljnji razvoj’, a nekdo je zaradi višjega cilja izgubil mater, ženo, hči, babico, sestro, prijateljico, taščo. Ne vem, ali je to iz katerega koli zornega kota sprejemljivo in opravičljivo.

Saj se govori že lep čas, a zdaj gre zares. V tem trenutku bo krivdo zlahka naprtiti podjetju Uber in vozniku, ker ta hip v ZDA, kjer se je to zgodilo, še vedno velja, da mora biti v takšnem avtomobilu voznik z vozniškim izpitom in ves čas pripravljen, da poseže v delovanje sistema. Kako bo v prihodnje? Vsekakor nima smisla kupiti samovozen avtomobil, pri katerem je treba ves čas držati roki blizu volanskega obroča in nogi v položaju, pripravljenem za pritisk na katero od stopalk. Smisel je ravno v tem, da tega ni treba. In kdo bo kriv takrat?

Vsak sistem je že sam po sebi predmet možnosti okvare, pri čemer je mehanika v prednosti, ker jo je lahko vzdrževati (zavore, denimo), elektronika je pa zaprta v škatlico. In ker bo v konkretnem primeru prav ta elektronika, da bi bilo delovanje čim bolj učinkovito, povezana v okolico, bo tudi ranljiva in na razpolago  hekerjem.

V idealnem svetu, ko bodo samovozni avtomobili res samovozni (in ne le v slogu današnjih dragih avtomobilov: »Naš avtomobil je že samovozen, a infrastruktura še ni ustrezna.«), da bomo lahko v njem vsi dremali, bo zagotovo v nekem trenutku prišlo do okvare in posledično do nesreče. Težko si predstavljam, da bo krivdo hotela prevzeti avtomobilska tovarna. Pravno stvari še zdaleč niso dorečene.

***

Zato se vprašajte troje; prvič, ali vam je že kdaj zatajila elektronika, drugič, ali bi se prepustili samovoznemu avtomobilu – pa ne le kot potnik, temveč tudi kot mimoidoči pešec, kolesar ali voznik običajnega vozila, in tretjič, ali želite svojim potomcem zapustiti tak svet – hladen, kjer bo tudi osebni prevoz prepuščen elektroniki in ne osebi?

Vinko Kernc

Morda se res kaže vprašati: ali si samovoznih avtomobilov zares želimo ali jih želijo (le) proizvajalci avtomobilov?

Foto: Uber, Volvo