Avtomobilski teden 51, 2018 Avtomobilski teden 51, 2018
V zadnjih tednih se tako rekoč vrstijo slabe napovedi za kar nekaj avtomobilskih tovarn. Po tistem, kar menda čaka General Motors (GM) in Ford... Avtomobilski teden 51, 2018

JLR vse bolj ječi pod težo trgovinske vojne med ZDA in Kitajsko, Brexita in skromnega povpraševanja po dizelskih avtomobilih.

V zadnjih tednih se tako rekoč vrstijo slabe napovedi za kar nekaj avtomobilskih tovarn. Po tistem, kar menda čaka General Motors (GM) in Ford – oba sta objavila veliko odpuščanje delavcev oziroma zaposlenih –, se nekaj podobnega utegne zgoditi tudi skupini Jaguar Land Rover (JLR). Ta je že od leta 2008 v lasti indijske industrijske oziroma avtomobilske skupine Tata Motors.

JLR oziroma Tata Motors je pred nedavnim objavil precej obsežen in ambiciozen načrt prestrukturiranja. Tako naj bi v prihodnjih 18 mesecih stroške zmanjšali za 3,2 milijarde dolarjev. Niso povedali, ali bo to pomenilo, da bodo odpuščali, toda bolj ali manj je jasno, kaj pomeni ‘prestrukturiranje’. Špekulira se, da naj bi bilo ob delo vsaj 5.000 zaposlenih predvsem v Veliki Britaniji. Najprej pa naj bi odprodali lastnino, ki je ne potrebujejo, in se odrekli neprodukcijskim investicijam. Tudi za to se ve, da je pod vprašanjem razvoj, pri čemer pa je jasno, da bo potemtakem JLR zelo težko tekmoval s konkurenco.

V JLR pravijo, da je vse to predvsem posledica znanih okoliščin: trgovinska vojna med ZDA in Kitajska je bistveno vplivala na posel z Jaguarji in Land Roverji, svoje je dodalo zmanjšano povpraševanje po avtomobilih z dizelskim motorjem v EU, pa tudi Brexit in vsa negotovost, ki ga spremlja, ni koristila poslu. Sicer pa je agencija S&P Global Rating pred nekaj tedni v dolgoročnem pogledu bistveno znižala vrednost Tata Motors in ga uvrstila med ‘staro železo’, če uporabimo zelo prizanesljivo oznako …

***

V evropskem parlamentu so sprejeli odločitev o občutnem zmanjšanju izpustov CO2 do leta 2030. Odločitev pa še ni dokončna.

V evropskem parlamentu se bo bila še krvava bitka okoli izpustov zloglasnega ogljikovega dioksida (CO2). Pred nekaj dnevi je bila namreč sprejeta odločitev o tem, da je treba do leta 2030 v EU izpuste CO2 pri osebnih avtomobilih zmanjšati za 37,5 odstotka, pri gospodarskih vozilih pa za 31 odstotkov glede na vrednost izpustov v letu 2021. Odločitev morajo potrditi še nacionalni parlamenti držav članic EU in seveda evropski parlament.

Sedaj velja določilo, po katerem naj bi se povprečni izpust CO2 do leta 2021 zmanjšal na 95 gramov na kilometer. Bolj ali manj je jasno, da so številne tovarne še zelo daleč od tega povprečja, in to še posebej tiste, ki imajo v svojem programu zmogljive ter prostorninsko velike agregate. Dodatna težava je znana: v zadnjih letih se delež avtomobilov z dizelskim motorjem občutno znižuje, to pa povečuje povprečni izpust preganjanega toplogrednega plina. Takole čez prst bi bilo mogoče izračunati, da naj bi bil povprečni izpust CO2 leta 2030 pod ali približno 60 gramov na kilometer pri osebnih avtomobilih. To tudi pomeni, da naj bi se do tedaj bistveno povečalo število električnih in drugih avtomobilov z alternativnim pogonom (gorivne celice, plin ipd.). Reakcije na odločitev, ki torej še ni dokončna, so seveda zelo različne. ACEA, evropsko združenje izdelovalcev avtomobilov, je sporočila, da je »resno zaskrbljena«, na drugi strani so različne okoljske organizacije, ki so razočarane zaradi »preskromne ambicioznosti«.

Ob vsem tem kaže omeniti vsaj še dve podrobnosti: vsako leto v Evropi prodajo okoli 14 do 15 milijonov novih osebnih avtomobilov, letošnji tržni delež električnih avtomobilov pa je vsega 1,5-odstoten. V dosedanjih pogovorih so bile tudi države EU na precej različnih bregovih: Nemčija, katere avtomobilski sektor je vreden vsaj 423 milijard evrov, je v teh pogovorih zagovarjala nižjo vrednost, medtem ko sta Francija in Nizozemska vztrajali pri 35-odstotnem zmanjšanju, skupine v evropskem parlamentu pa pri 40-odstotnem. In na koncu se je rodilo, kar se pač je. Še bo zanimivo.

***

Ghosn naj bi bil kmalu na prostosti.

Mimo Carlosa Ghosna, ki ždi v tokijskem zaporu že vse od 19. novembra, seveda ni mogoče. Že zaradi tega ne, ker z one strani prihaja zanimiva novica: japonsko sodišče mu ne bo podaljšalo pripora, kar pomeni, da se utegne Ghosn pojaviti na prostosti tik pred koncem leta. Pravijo, da je ali naj bi bila odločitev sodišča za japonske razmere precej neobičajna.

Kot poročajo, naj bi se na odločitev sodišča pritožilo japonsko tožilstvo, ki Ghosna obtožuje (za sedaj šele sumi) nepravilnosti pri prijavi svojih dohodkov, doseženih na Japonskem v zadnjih sedmih letih. Če bo spoznan za krivega, mu grozi celo do deset let zapora. Sodišče naj bi ga bilo pripravljeno spustiti ob plačilu varščine, kar je na Japonskem menda precej redko uporabljena pravna možnost. Če se bo to zgodilo, bo varščina nedvomno zelo visoka, po drugi strani se zdi, da bo moral na sojenje počakati v deželi vzhajajočega sonca. In nekaj ironije bo verjetno v dejstvu, da bo morda čakal v ‘svoji’ japonski oziroma tokijski rezidenci – prav tisti, zaradi katere (ob vsem drugem) še tiči za rešetkami.

Janez Kovačič