Avtomobilski teden 21, 2022 Avtomobilski teden 21, 2022
Hyundai investira v ZDA Pred nedavnim je nemški koncern Volkswagen (VW) objavil načrt o megalomanski investiciji v Španiji. Tam naj bi v prihodnjih letih... Avtomobilski teden 21, 2022

Hyundai bo v ZDA investiral več kot deset milijard dolarjev.

Hyundai investira v ZDA

Pred nedavnim je nemški koncern Volkswagen (VW) objavil načrt o megalomanski investiciji v Španiji. Tam naj bi v prihodnjih letih investirali kar 10 milijard evrov v gradnjo tovarne baterij za električne avtomobile, pri čemer bo precejšen del denarja namenjen tudi fotovoltaiki, ki naj bi že na začetku zagotavljala nekako 25 odstotkov vse potrebne energije za delo v novi tovarni. Podoben načrt sedaj objavlja tudi južnokorejski koncern Hyundai.

Med obiskom ameriškega predsednika Joa Bidna v Južni Koreji je koncern Hyundai, ki je tudi lastnik Kie, objavil načrt o gradnji tovarne električnih avtomobilov in baterij v ZDA. Najprej je Hyundai nameraval v ta projekt oziroma v ZDA vložiti približno pet milijard dolarjev, po novem pa bo skupna investicija vredna več kot deset milijard dolarjev. Tovarno električnih vozil in baterij zanje naj bi zgradili v zvezni državi Georgija.

Ob tem vsekakor ni mogoče prezreti dejstva, da so se Korejci odločili za tako veliko investicijo v državi na jugu ZDA, saj naj bi bila na tem območju in v tej državi moč sindikatov manjša, s tem pa tudi manjše možnosti za različne ‘nevšečnosti’. Joe Biden je pred časom dejal, da je najbolj ‘prosindikaln’ usmerjen predsednik«, objava velike naložbe v ZDA pa morda dokazuje, da je naredil korak nazaj ali pozabil na izjavo, saj bo v novi tovarni dobilo delo veliko Američanov. Tako to gre.

***

Američani so se zadnja leta vozili manj, avtomobili pa so vse starejši.

V ZDA so se avtomobili ‘postarali’

Pandemija Covida-19 je precej spremenila avtomobilski svet. Ne velja zgolj za Evropo, pač pa tudi za ZDA oziroma Severno Ameriko. V ZDA ugotavljajo, da se je v zadnjih dveh letih povečala povprečna starost osebnih avtomobilov, v zadnjem času pa se je po drugi strani povečalo tudi povprečno število prevoženih kilometrov, kar je predvsem posledica manjših omejitev zaradi pandemije.

Po ameriških cestah se vozi 283 milijonov osebnih avtomobilov in ‘truckov’, torej vozil, ki jih imamo pri nas za osebne avtomobile, na oni strani pa so posebna kategorija. To je za 3,5 odstotka več kot leta 2020. Povprečna starost osebnih vozil se je povečala na 12,2 leti, kar je za nekako dva odstotka več kot leto prej. Kot pojasnjujejo, je to posledica okoliščin v zadnjih letih, ko je bilo voženj manj in ni bilo izjemnega navdušenja nad zamenjavo/nakupom novega avtomobila, v zadnjem času pa tudi posledica njihovega pomanjkanja, saj so čakalni roki zaradi težav pri dobavi sestavnih delov bistveno daljši kot so bili. Vse skupaj je povzročilo tudi ali predvsem to, da je bila tudi prodaja rabljenih avtomobilov skromnejša. V letošnjem prvem trimesečju pa v ZDA ugotavljajo, da se lastniki avtomobilov vendarle vozijo več in bolj pogosto, hkrati pa je za okoli sedem odstotkov poskočila tudi prodaja rabljenih avtomobilov s povprečno prevoženimi več kot 150 tisoč miljami. Še pred časom za takšne avtomobile ni bilo velikega zanimanja oziroma so jih prodajali na dražbah. Študije tudi kažejo, da je je bilo v ZDA v povprečju z vsakim osebnim avtomobilom v letu 2021 prevoženih nekako 12.300 milj.

Če se je povprečna starost osebnih avtomobilov v ZDA povečala, je pri električnih avtomobilih drugače. V ZDA se vozi okoli 1,44 milijona električnih baterijskih avtomobilov, njihova povprečna starost v letošnjih prvih treh mesecih pa je z lanskih 3,9 let zdrsnila za mesec dni na 3,8 let.

***

V srbskem Kragujevcu naj bi nastajal nov avtomobil, toda z manjšim številom zaposlenih.

Kragujevac: nov električni avto in manj delavcev

Pred mesecem sta Carlos Tavares, izvršni direktor koncerna Stellantis, in predsednik srbske vlade Aleksandar Vučić podpisala sporazum, ki je verjetno zagotovil bolj prijazno prihodnost tovarni avtomobilov v Kragujevcu oziroma Fiat Chrysler Automobiles Srbija (FCAS). Leta 2024 naj bi tam stekla izdelava majhnega električnega avtomobila omenjenega koncerna. Toda vse ne gre gladko.

Nova proizvodnja, ta hip tam še teče zelo okrnjena izdelava Fiata 500L, limuzinskega kombija, ki gre slabo v promet, seveda zahteva drugačno organizacijo, drugačne sposobnosti oziroma veščine, vse tudi kaže, da manj zaposlenih. Stellantis, ki ima pod seboj tudi FCA in ki se je že pred časom lotil obsežne reorganizacije svoje produkcijske mreže – sedaj se to seli tudi na področje prodajne mreže in še kam –, je presodil, da je število zaposlenih v srbski tovarni preveliko. Ti, tam jih dela okoli 2.000, imajo po novem tri možnosti: ali bodo začasno odšli na delo oziroma usposabljanje v eno izmed Stellantisovih tovarn, kjer že nastajajo električni avtomobili, se odločili sicer za delo v tujini (znotraj koncerna) ali pa jih bodo odpustili z odpravnino. Kot pravijo, se je okoli 25 odstotkov zaposlenih odločilo za usposabljanje na tujem, 100 naj bi jih sprejelo novo zaposlitev v tujini, za ostale pa še ni jasno, kako se bodo odločili. Predsednik tovarniškega sindikata je prepričan, da koncern ne more siliti zaposlenih, naj se odločijo med tremi možnostmi, saj je Srbija 33-odstotna lastnica tovarne in je oziroma bo k novi investiciji, ki je vredna 190 milijonov evrov, prispevala okoli 48 milijonov evrov.

Ob vsem tem Stellantis, ki je zlasti v prvem letošnjem trimesečju vsaj v Evropski uniji posloval nekaj slabše kot v enakem obdobju lani – kar ni povsem primerljivo, saj je začel delovati januarja 2021 – ni povedal, kateri avtomobil naj bi nastajal v Kragujevcu. Po pisanju nekaterih medijev naj bi tam nastajala nova električna Panda. Bomo videli.

Janez Kovačič