



Carlos Tavares je bogato nagrajen za svoje delo v minulem letu.
Tavares dobil, kar so mu obljubili
Stellantis in Carlos Tavares, prvi operativni človek koncerna, dokazujeta, da je marsikaj mogoče. Pomeni predvsem to, da je omenjena avtomobilska skupina lani poslovala dobro, morda celo presenetljivo dobro. O tem smo pisali pred nedavnim, pa tudi o tem, da naj bi Tavares za svoje delo v letu 2023 dobil veliko denarja, a da morajo to potrditi še delničarji. Lani oziroma za leto 2022 ni šlo gladko. Sedaj očitno ni bilo pretiranih zadreg.
Po pisanju Reutersa bo tako Portugalec dobil malenkost manj kot 37 milijonov evrov. Kot pravijo, bo s tem postal najbolje plačani avtomobilski menedžer v Evropi. Gre za znesek, ki seveda precej razburja predvsem v Franciji, pa čeprav je francoska avtomobilska industrija oziroma skupina PSA, ki jo sestavljata predvsem Citroën in Peugeot, le del skupine Stellantis. O tem je svoje povedal tudi francoski predsednik Emmanuel Macron že lani, ko je menil, da je nagrada Tavaresu pretirana. V Italiji, od koder prihaja skupina FCA (Fiat Chrysler Automobiles), ki je tudi znotraj Stellantisa, iz Nemčije, ki ‘dodaja’ tovarno Opel, pa tudi iz ZDA (skupina Chrysler), se doslej še niso oglasili. Francoski predsednik je že lani predlagal omejitev oziroma določitev zgornje meje nagrad oziroma plač najvišjih direktorjev na ravni Evropske unije (EU), vendar kakšnega posebnega navdušenja ni bilo, zato je vse ostalo, kot pač je.
Nedvomno drži, da je Tavares pri svojem delu zelo uspešen, kajti lanski dobiček Stellantisa, ki šteje šele tretje leto obstoja, je bil skoraj izjemen. Po drugi strani je znano, da se nagrade evropskih avtomobilskih (in drugih) menedžerjev ne morejo primerjati s tistimi v ZDA, medtem ko je sistem plač na Japonskem urejen drugače. Kako je na Kitajskem, ostaja uganka. Nesporno je, da je avtomobilska industrija na izjemnem prepihu in zato je izjemnega pomena tudi dobro oziroma učinkovito vodenje. No, če se delničarji z nagrado Tavaresu ne bi strinjali, bi si ta verjetno zlahka našel dobro delo pri kakšni konkurenčni avtomobilski hiši. Zgolj primerjava s Slovenijo – pri nas so zelo dobro plačani vodilni v dejavnostih oziroma (državnih) podjetjih, ki imajo na slovenskem trgu monopolni položaj. In ko grozijo, da bodo odšli, če ne bodo dobro plačani, je to svojevrsten posmeh vsem tistih, ki se morajo nenehno dokazovati na trgu.
***

Tesla je letos poslovala pod pričakovanji.
Tesla: letos skromneje kot so računali
Verjetno še ni povsem pozabljeno, kako je ameriška Tesla pred leti postala članica ekskluzivne druščine nekaterih ameriških podjetij (S&P 500), in sicer v času, ko je njena kapitalizacijska vrednost presegla 1.000 milijard dolarjev. S tem se je Elon Musk povzpel na mesto najbogatejšega Zemljana. Toda borzno navdušenje nad ameriško avtomobilsko tovarno se je razmeroma hitro ohladilo. Po zadnjih podatkih naj bi bila Tesla vredna okoli 460 milijard dolarjev. Toda to je še vedno veliko več kot katerakoli druga avtomobilska tovarna. In v zadnjem času tej hiši ne gre tako, kot si je zamislila.
Od 1. januarja letos je vrednost Tesline delnice znižala za dobrih 40 odstotkov. Rezultati poslovanja v letošnjem prvem trimesečju so temu primerni oziroma pod pričakovanji. V letošnjih treh mesecih je imela Tesla za dobrih 21 milijard dolarjev prihodkov – lani v tem času je bila številka za nekako dve milijardi dolarjev višja. Temu primerno se je zmanjšal tudi čisti dobiček (po plačilu vseh dajatev oziroma obveznosti), in sicer ga je bilo za 1,1 milijard dolarjev. V omenjenem času je tovarna prodala/dobavila 368 tisoč avtomobilov, kar je bilo za krepkih 20 odstotkov manj kot v zadnjem lanskem trimesečju, na letni ravni pa je bilo to za okroglih osem odstotkov manj kot lani. Kot pojasnjujejo, je to predvsem posledica zmanjšanega povpraševanja po električnih avtomobilih na skoraj vseh trgih, še posebej na ameriškem in evropskem, medtem ko gre Tesli na Kitajskem dobro, pa vendar slabše kot lani. Ob tem je treba spomniti, da se je Tesla pred leti uvrstila v vrh najvrednejših podjetij na svetu predvsem po zaslugi napovedi oziroma pričakovanj …
Sicer pa tudi druge novice Tesli niso naklonjene. Kot smo že pisali, naj bi letos število zaposlenih zmanjšali za več kot 10 odstotkov (tovarna po vsem svetu zaposluje nekaj manj kot 140 tisoč ljudi), v evropski tovarni v bližini Berlina tudi ne gre vse po načrtih ipd. No, Elon Musk pa nič, vsaj za sedaj. Trenutno ima vsaj nekaj dela predvsem v in z Indijo …
***

Toyota ostaja največja avtomobilska tovarna, bZ4X pa njen edini baterijski električni avtomobil.
Toyota znova povsem na vrhu
Toyota ostaja na vrhu največjih izdelovalcev avtomobilov tudi v letu 2023. Poslovno leto se na Japonskem kot običajno konča zadnji dan marca, s tem pa je mogoče dokončno oblikovati tudi lestvico največjih avtomobilskih hiš na obli. Japonska tovarna je povsem v vrhu že tretje leto zapored.
Kot kažejo podatki, je korporacija Toyota (ob tem še Lexus, Daihatsu in Hino, ki se ukvarja s prodajo gospodarskih vozil) lani izdelala in tudi prodala 11,2 milijona vozil. To je bilo za 7,3 odstotka več kot leto prej oziroma prvo povečanje v zadnjih treh letih.
Toyota in prestižni Lexus sta tako lani prodala 10,3 milijona vozil oziroma 7,7 odstotka več kot leta 2022. Zanimivo je poslovanje Lexusa. Ta tovarna je posel povečala za visokih 132 odstotkov, pri čemer ji je šlo zelo dobro predvsem v Severni Ameriki in doma, torej na Japonskem. Toyota je seveda prvak v izdelavi elektrificiranih avtomobilov, manj pa je bilo baterijskih električnih (BEA). Kot kažejo podatki, so lani prodali 3,7 milijona teh vozil, kar je bil kar 35-odstotni skok v primerjavi z letom prej. Ni pa ob tem podatka, kako je šel v promet ta hip njihov edini baterijski električni avtomobil bZ4X . Ampak to se utegne v prihodnjih letih precej spremeniti, saj je tovarna tudi pri teh občutno spremenila svoje načrte in ni več tako zadržana, kot je bila še pred časom, ko je bil njen izvršni direktor znani Akio Toyoda.
Janez Kovačič