Test: Tesla Model Y Performance Test: Tesla Model Y Performance
  Fenomen Tesla Y Se čudite uspehu tega modela na trgih sveta? Razlog je sila preprost: Model Y je najboljši in najprimernejši elektromobil ta... Test: Tesla Model Y Performance

Tesla Y je, pravijo, športni terenec, kar je tudi eden od dejavnikov, ki privlači kupce.

 

Fenomen Tesla Y

Se čudite uspehu tega modela na trgih sveta?

Razlog je sila preprost: Model Y je najboljši in najprimernejši elektromobil ta hip.

***

Dve stvari sta seveda ključni. Prva in verjetno v zadnjem času najpomembnejša je ta, da so Model Y v zadnjem letu znatno pocenili: konkretno od oktobra 2022 do pred kratkim za različico, ki je tule pod drobnogledom, s 75.770 na 63.490 evrov. Druga izhaja s stališča uporabe. Avtomobili te znamke omogočajo preprosto iskanje polnilnic, ki jih je precej (a še vedno ne zares zadosti za sproščeno in spontano načrtovano vožnjo po naši deželici in bližnji okolici), in dajejo transparentno informacijo brez posebnih ‘klikov’ po zaslonu, koliko stane enota prejete električne energije že v naprej – na zemljevidu.

  • 1VK_5312
  • 1VK_5302
  • 1XTK2080abrezstangca
  • 1VK_5256
  • 1VK_5200w
  • 1VK_5198aw
  • 1VK_5208
  • 1VK_5210
  • 1VK_5206w
  • 1VK_5207aw
  • 1VK_5381w
  • 2022-10-24 14.38.48w
  • 1VK_5201w
  • 1VK_5204a
  • 1VK_5202w

Brez dvoma je pomemben tudi videz Modela Y. Zanj je odgovoren Američan, skoraj anonimni Franz von Holzhausen, ki je, med drugim, leta 1992 pripravljal videz reinkarnacije Volkswagnovega Hrošča, kasneje pri GM Pontiaca Solstice in kmalu za tem še nekaj Mazdinih konceptov. Od 2008 je pri Tesli, kjer je podpisan pod modele S 3, X, Y, Semi, Roadster in, ja, Cybertruck. Če izločimo zadnjega, za vse druge velja filozofija ‘več oblike in malo črt’, kar je Holzhausen uspešno udejanil tudi na Modelu Y, ki zagotovo tudi zato dosega izjemne, še pred časom nepredstavljive prodajne številke. In ker je Y še športni terenec, je celoten paket z vsem naštetim za današnjega kupca nadvse privlačen.

In tako je Model Y na podlagi teh treh argumentov daleč najbolje prodajani električno gnani avtomobil vseh časov.

Pa vendar gre o Tesli Y (velja pa seveda tudi za druge modele te hiše) še veliko pojasniti. Tudi ko pokukate v notranjost, se takoj zdi okusna, minimalistična, nekoliko prestižna, skratka všečna. Je pa treba vedeti: gre za eklatanten primer avtomobila, pri katerem so se snovalci na moč trudili narediti drugače vse, kar se je dalo, in se znebiti vsega, kar ni nujno potrebno. Ali rečeno drugače: vsak element klasičnih avtomobilov so preverili in se vprašali, ali je nujen; če ni, ga v Tesli ni, če je, so ga naredili drugače.

Kaj je v osnovi enako, kot pri vseh uveljavljenih (pa tudi večini novih) znamkah? Zunanjost je k sreči vendarle tradicionalna (prednji del z obrazom in žarometi, klasični vzvratni ogledali, klasična bočna silhueta, prepoznaven zadek), pa seveda podvozje, kolesa, pogonski sistem, znotraj pa volanski obroč, obvolanski ročici za smernike in menjalnik, stopalki, gumbi na vratih za pomik šip in osrednji zaslon. V preostalem je, bi lahko rekli, iPhone na kolesih. V primerjavi s Teslo so vsi preostali (klasični) avtomobili – enaki.

  • 1VK_5361a
  • 1VK_5371wa
  • 1VK_5364wa
  • 1VK_5367wa
  • 1VK_5365wa
  • 1VK_5366
  • 1VK_5373
  • 1VK_5375
  • 1VK_5391
  • 1VK_5383
  • 1VK_5384
  • 1VK_5386
  • 1VK_5387

Skoraj vse je zmanjšano, kolikor se le da, večino pa prenesli na osrednji zaslon. Dva gumba na volanskem obroču sta edini mehanski pomagali, strežeta pa številnim nastavitvam, vključno z nastavitvijo zunanjih ogledal, odpiranjem predala pred sovoznikom in pokrovov obeh prtljažnikov in podobno. Preostalo je na osrednjem zaslonu, ki je resda velikanski, a ima zvečine majhne in tanke znake (veliko njih celo sivi na belem), le podatek o hitrosti (edini podatek, ki ga sicer poznamo iz klasičnih merilnikov) v zgornjem levem kotu je nekaj večji. Digitalna ura in zunanja temperatura na sredini zgoraj sta, denimo, (pre)majhni. Informacij pa nepregledno število.

O kaki personalizaciji sicer ni govora, drži pa, da so meniji med boljšimi, ko gre za preglednost in intuitivnost. Kategorije so smiselne, razumljive, pretežno je jasno, po kateri poti je treba klikati, da prideš do želenega cilja. Ko prodajalec v nekaj minutah razkaže vse možnosti, se zdi vse logično in samoumevno, v resnici pa traja precej časa, da človek obvlada večji ali vsaj najbolj potreben del.

Osrednji zaslon je kakovosten kot pri najdražjih mobilnih telefonih, navdušujejo pa nekatere duhovite bližnjice – klimatski del, denimo, prikličeš s pritiskom na cifro nastavljene notranje temperature. A vsem pohvalam navkljub stvar še vedno ni idealna. Denimo zunanja svetila; ta delujejo samodejno, za ročno izbiro pa je treba v meni. V naseljih, na primer, avtomatika mirno vklopi dolge luči. In soj dolgih luči se na cesti vidi kot bel list s prečnimi črtami, kar seveda moti. Če želite (ponoči) osvetliti notranjost, je treba – v meni. Ker je notranjost izjemno tiha (rahlo brnenje motorjev je prijetno, piš vetra in kotaljenje koles pa ne ravno …), zna zmotiti preglasen piš ventilatorja pri avtomatski nastavitvi klime. In je treba – v meni. Pa še brisalniki, ravno tako po definiciji samodejni. Samodejnost sicer lahko izklopiš (se zgodi, da se po nepotrebnem razburijo in praskajo po suhi šipi), a seveda – v meniju. Toda z izklopljenimi si zadovoljen le dotlej, ko se nenadoma ulije ali ko bližnji avtomobil povozi lužo in vso vodo pošlje na vašo prednjo šipo. Ročice za hiter vklop pa seveda ni.

  • 1VK_5354
  • 1VK_5355a
  • 1VK_5356
  • 1VK_5357a
  • 1VK_5358a
  • 2022-10-23 15.47.10
  • 2022-10-24 14.29.49
  • 2022-10-24 14.50.36
  • 2022-10-22 13.12.57
  • 2022-10-24 20.01.48
  • 2022-10-24 20.02.01
  • 2022-10-24 21.35.50

Zares si je treba želeti, da ne odpove osrednji zaslon, enako velja za vaš pametni telefon, ki deluje kot ključ, a le ko ima vklopljen Bluetooth. (V osnovi sicer kot ključ deluje tanka kartica, ki jo je treba prisloniti k avtomobilu.) Že ko telefon deluje normalno, včasih ne odklene, pa je treba ali le odkleniti telefon ali celo izklopiti in ponovno vklopiti Bluetooth. Recimo, da ravno takrat ne bo deževalo. Potopne zunanje kljuke so imenitne in morda res prihranijo kako kilovatno uro, so pa nerodne, če nimate rok povsem prostih. Zgodi se tudi, da povezava deluje, vozilo vklopi luči in zasuče kljuke, vrata pa ostajajo še par sekund zaklenjena. Pomislek pa gre tudi na samodejnost zaklepanja, saj avtomatika zelo pozno zaklene vozilo, ko smo že precej daleč stran.

Y je sicer manjši od X, a je še vedno velik, predvsem dolg. In visok. Zunanji ogledali sicer nista majhni, a vseeno nista povsem kos meram tega avtomobila. Tudi pogled v majhno notranje ogledalo skozi majhno oziroma položno zadnjo šipo ni ravno navdušujoč. Ko gre za nadzor bližnje okolice, se gre zanesti na izjemno dobro izkoriščene kamere (tudi snemanje pri parkiranem vozilu, ko zazna gibanje v okolici, shranijo zadnjih nekaj sekund pred trčenjem ali pred uporabo troblje, shranjuje pa ključek USB v predalu), pri čemer sistem za pomoč ob približevanju oviri kaže tudi oddaljenost od le-te. Škoda le, da v ta namen nima kamere spredaj.

Pametni tempomat, ki ga vestno sproti nadgrajujejo, v času testa še ni bil takšen, kot beremo ali slišimo ali vidimo v različnih virih, predvsem seveda v lastnih, torej Teslinih. Pri vožnji po predpisih na avtomobilski cesti pogosto spusti vozilo preko črte, potem pa malce sunkovito popravi, včasih tudi malce sunkovit zavre. Za samodejno prehitevanje je potrebno vklopiti smernik in rahlo zasukati volanski obroč, a če tega zasukate le malo preveč, se tempomat izklopi. Pred ovinki tudi (za koga prehitro) zavira, vselej pa ohranja zelo dolgo varnostno razdaljo, ne glede na cesto. Pri rdečem semaforju se zna ustaviti sam, speljuje pa počasneje od mestnega avtobusa. Če se kolona zaustavi, pušča pred seboj za (skoraj) cel avtomobil prostora.

Pa vožnja? Vselej lahkotna z odličnima volanom ter podvozjem, seveda v načinu, kot ga predvideva zakon o cestnem prometu. Lahkotnost vožnje sega od polžjega premikanja do visokih avtocestnih hitrosti, ki si jih upate doseči.

Toda Y Performace ima 463 ‘konj’ na štirih kolesih, kar ves čas vabi k ekshibicionizmu. Z mesta pri polnem plinu ne pospeši, ampak se izstreli. Pri vsakem polnem pospeševanju vsaj do 150 kilometrov na uro možgani zaplavajo – tudi vsega hudega vajenemu ni prijetno. Kolateralna škoda: poskusite pospešiti z mesta do največje hitrosti (ali vsaj blizu nje), kar bo terjalo razdaljo kakih pet kilometrov, pa se bo doseg zmanjšal za – 70 kilometrov …

  • 2022-10-24 14.32.15
  • 2022-10-24 14.25.58
  • 1VK_5377
  • 1VK_5378
  • 2022-10-24 14.29.13

Pri vožnji je treba omeniti še dvoje. Prvič, ker je Y klasificiran kot športni terenec, ima tudi terenski program vožnje. Če pustimo ob strani dejstvo, da je tako eleganten avtomobil povsem nesmiselno peljati po terenu, je tu vseeno še en problem: nizke, izrazito cestne in še bolj izrazito športne gume Pirelli P Zero niti na snegu, niti v blatu ne bodo učinkovite, tako zaradi profila kot zaradi dirkaškega navora 674 Njutonmetrov. In ker so gume glede na (lepo) platišče (pre)ozke, se ni slabo vsakega pločnika pri parkiranju pazljivo izogibati. Platišča niso poceni.

In drugič, vožnja v ovinek. Že omenjene pogonske zmogljivosti, skoraj dirkaške gume in odlično podvozje vabijo k preskušanju ovinkov. Toda dobri dve toni mase brez žive vsebine ima že tolikšno vztrajnost, da jo je jasno čutiti. Z naraščajočo hitrostjo je to izrazito vztrajnost vse težje preprečiti, ker vse močneje sili vozilo v gibanje po ravni črti. Prav nič prijetno.

***

Tesla Model Y se je na trgu izkazal kot najbolj primeren avtomobil. Glavnim razlogom, zvečine naštetih v začetku, ni moč oporekati. Če bodo pri Tesli predstavili še Model Z (po logiki sosledja črk in pripadajočem zmanjševanju velikosti), bodo morda še bolj načeli živce predvsem tradicionalnim avtomobilskim znamkam in njihovim strategom.

Vinko Kernc

***

Hvalimo

+ videz zunanjosti in notranjosti

+ prepoznavnost videza

+ cena

+ uporabniška izkušnja, ko gre za polnjenje na Teslinih polnilnicah

+ kartica za polnjenje ni potrebna

+ lahkotnost upravljanja pri vseh hitrostih

+ motorni navor

+ podvozje

+ 4-kolesen pogon (za cestno uporabo in velikanski navor)

+ pripomočki za parkiranje

+ izkoriščenost kamer

+ dve odlični mesti za brezžično polnjenje telefonov

+ videz platišč, oprijem gum

+ bogat potovalni računalnik

+ pet različnih naklonov naslonjala zadnje klopi

Grajamo

– ergonomija vožnje (preveč pomembnih funkcij zgolj na osrednjem zaslonu)

– premalo klasičnih stikal

– nastavitev zunanjih ogledal

– nezanesljiv sistem za prepoznavanje prometnih znakov

– komolčna opora na zadnji klopi, skopa opremljenost

– stikalo za varnostne utripalke na stropu

– spredaj nima kamere za pomoč pri parkiranju

– majhni in tanki znaki na zaslonu, nekateri sivi (na belem)

– preozke gume za platišča

– odpiranje pokriva (zadnjega) prtljažnika ni na zamah noge

Na kratko

Čeden, uglajen, a tudi strupeno zmogljiv in dinamičen, če ovinki niso preostri. Je pa digitalizacija vendarle preveč izrazita, saj s siljenjem k pogledovanju v osrednji zaslon in hkratnem pritiskanju nanj prepogosto odvrača vozniku pogled na cesto. Zna pa biti tudi šaljiv: izbirate lahko med sedmimi prdci, ki se lahko slišijo zunaj (tudi skladno z utripanjem smernikov) ali znotraj (na izbrani točki/sedežu).

Cene

Tesla Model Y: 42.990 evrov

Tesla Model Y Performance: 55.990 evrov

Testni Tesla Model Y Performance: 63.490 evrov

(Če ni drugače označeno, so navedene cene z uradnega cenika in ne upoštevajo posebnih akcijskih ponudb.)

Tehnični podatki

Karoserija: športni terenec, 5 vrat, 5 sedežev

Elektromotor: spredaj: sinhronski** – največji navor ni podatka – največja moč 158 kW (215 ‘konj’) pri ni podatka – stalna moč 65***  kW (88 ‘konj’) pri ni podatka; zadaj: sinhronski** – največji navor ni podatka – največja moč 235 kW (320 ‘konj’) pri ni podatka – stalna moč 90*** kW (122 ‘konj’) pri ni podatka; sistem: največji navor 674* Nm – največja moč 340* kW (463 ‘konj’) – stalna moč ni podatka

Pogonska baterija: kapaciteta (bruto?) 81* kWh – največja moč polnjenja 250* kW

Pogon: enostopenjski samodejni menjalnik – pogon na vsa 4 kolesa – gume spredaj 255/35 R 21 W, zadaj 275/35 R 21 W Pirelli P Zero

Mere: dolžina 4.750 mm – širina 1.921 mm – višina 1.624 mm – medosna razdalja 2.890 mm – najmanjša razdalja od tal ni podatka – rajdni krog ni podatka – notranja širina spredaj ni podatka, zadaj ni podatka mm – prtljažnik ni podatka/1.869** l

Mase: vozilo 2.072*** kg – nosilnost 562*** kg – nosilnost strehe ni podatka

Zmogljivosti: največja hitrost 250 km/h – pospešek 0-100 km/h 3,7 s – poraba normno 17,3 kWh/100 km, test 22,6 kWh/100 km – doseg (WLTP) 514 km

Opombe: *Wikipedia; **Automobil Revue; ***homologacija

Foto: VK, Tim Kernc