Avtomobilski teden 16, 2024 Avtomobilski teden 16, 2024
  Zgodbe iz Tesle z Elonom Muskom Tesla gre po precej podobni poti kot vsi drugi izdelovalci avtomobilov. Pomeni, da se ob plusih kažejo... Avtomobilski teden 16, 2024

Elon Musk je pogosto v središču pozornosti, tudi tokrat.

 

Zgodbe iz Tesle z Elonom Muskom

Tesla gre po precej podobni poti kot vsi drugi izdelovalci avtomobilov. Pomeni, da se ob plusih kažejo tudi minusi oziroma ob uspehih tudi zelo raznolike zadrege ali problemi.

Teslina tovarna v Nemčiji (Grünheide) se že vse od svojega nastanka sooča z različnimi težavami. Gotovo imajo svojo težo različna okoljska gibanja, ki si ne pustijo ukazovati, pa čeprav s svojim ravnanjem ne povzročajo škode le tovarni in posredno Elonu Musku, pač pa tudi ‘svojim’ ljudem. Tako se je zgodilo pred časom, ko so poškodovali električno centralo, pri čemer ni zastalo delo zgolj v tovarni, pač so bili brez elektrike številni okoliški in malo manj okoliški prebivalci. Sedaj od tam prihaja tudi novica, da bo moralo oditi okoli 300 pogodbeno zaposlenih. Iz Tesle sporočajo, da jih ne bodo odpustili, pač pa da gre v tem primeru za ‘prezaposlitev pri drugih delodajalcih’. Toda vse pogosteje se pojavljajo novice o tem, da bo Tesla globalno zmanjšala število zaposlenih za približno 10 odstotkov. Seveda (še) ni povsem jasno, kje in kdaj naj bi se to zgodilo, toda to napoveduje vse tisto, kar imajo v svojem zgodovinskem portfelju tako rekoč čisto vse avtomobilske tovarne – morda je kakšna izjema le katera izmed japonskih.

Po drugi strani ostaja Elon Musk kot večinski lastik in hkrati izvršni direktor v središču pozornosti – kot velikokrat doslej – zaradi različnih razlogov. Pod vprašajem je namreč t.i. plačilni paket v višini nič manj kot 56 milijard dolarjev, ki naj bi Musku pripadal s skladu z določili ameriškega zakona o podjetjih. Menda je v tem zakonu vrsta nejasnosti, o tem denarju pa naj bi končno odločali tudi delničarji. Če so doslej z dividendami dobro zaslužili, jih morda teh 56 milijard dolarjev niti ne bo pretirano motilo …

***

Milano je bil kratkega veka, sedaj je Junior.

 

Milano, ki je postal Junior

Že pozabljeni in pokojni Sergio Marchionne, nekoč prvi mož koncerna FCA (Fiat Chrysler Automobiles), ni bil zadovoljen z gospodarskim in siceršnjim poslovnim okoljem v Italiji, pa čeprav so ga imeli za italijanskega Kanadčana ali pa kanadskega Italijana. To naj bi pomenilo, da je veliko bolj naklonjen oziroma razumevajoč za dogajanje na Apeninskem polotoku. Zdi se, da se sedaj zgodba s FCA, ki je sestavni del koncerna Stellantis, ponavlja oziroma revitalizira, saj sedanji izvršni direktor koncerna Carlos Tavares ne skriva svojega nezadovoljstva z Italijo.

Pred nedavnim je šlo vse skupaj tako daleč, da sta se v debato zapletla tako Tavares kot predsednica italijanske vlade Girogia Meloni. Ta bi želela, da bi v Italiji letno izdelavo vozil povečali z lanskih 800 tisoč na več kot milijon, Tavares pa meni, da okoliščine niso zelo ugodne za tak dosežek. Nesporno je, da takšna javna debata ni običajna in se je politika nekako izogiba oziroma so pri tem uporabljeni drugačni kanali in prijemi. Tako ali drugače, odnosi med italijansko vlado in koncernom Stellantis očitno niso na ravni, ki bi bila zadovoljiva za obe strani. Končno je Girogira Meloni pred časom menila, da ima oznaka ‘izdelano v Italiji’ težo in tržni pomen, pri čemer je gotovo imela v mislih tudi avtomobile oziroma (italijansko) avtomobilsko industrijo.

Pred dobrim tednom je Alfa Romeo, ki je znotraj FCA, ta pa prav tako znotraj Stellantisa, predstavila nov manjši športni terenec. Jasno je, da gre za avto, ki je koncernski izdelek, saj si marsikaj deli s Peugeotom 2008, pa z Jeepom Avengerjem in s še kakšnim avtomobilom te vrste oziroma razreda. Imenovali so ga Milano, kar naj bi potrjevalo italijansko poreklo. Toda Milano je svoje ime ponosno oznanjal le nekaj dni, kajti sedaj je že Junior. Razlog? Uradna razlaga je, da po nekem italijanskem zakonu vozilo, ki ni izdelano v Italiji, ne more imeti italijanskega imena oziroma oznake. Milano alias Junior namreč nastaja na Poljskem, kjer ima Stellantis prav tako svojo tovarno. Menda italijanska vlada s tem nima nič, a kdo ve … Gotovo drži, da je roka vsake vlade, še posebej na ‘svojem’, zelo dolga in to je vedel že naš nacionalni (literarni) junak …

***

Je novi električni Twingo vendarle bliže Novemu Mestu?

 

Luca de Meo v Ljubljani …

Videti je, da se ugibanje o tem, ali bo novi električni Renault Twingo nastajal tudi v Novem Mestu (Revoz), bolj ali manj končuje. Vsaj če sodimo po tistem, kar je pred nedavnim objavil Bloomberg Adria (BA), ki velja za verodostojen medij.

Torej: nesporno je, da je bil pred tedni v Ljubljani oziroma pri gospodarskem ministru Luca de Meo, najpomembnješi človek skupine Renault. Gotovo ni prišel pogledat, ali je Ljubljana najlepše mestu na svetu ali kaj podobnega … BA je tudi pisal, da obstaja stalna komunikacija med slovenskim veleposlaništvom v Franciji in Renaultom, pa hkrati tudi to, da francosko tovarno, ki je 100-odstotna lastnica Revoza, zanima, kako bodo (bi) v dolenjski prestolnici zagotovili dovolj delavcev, kako je z logistiko, s cestami in podobno. Vse to pomeni, da je Revoz v resni igri za novi Twingo (‘stari’ ob Cliu še nastaja v Novem Mestu). In to je nekaj, kar je za nas zelo pomembno. Kako se je to, kar je odkril BA, kazalo v javnosti?

Zelo skromno, komaj kaj. Pa bi moralo biti drugače. Revoz je bil še nedolgo tega največji slovenski izvoznik, saj je več kot 90 odstotkov vsega, kar je izdelal, poslal na tuje. Ob polni zmogljivosti je zaposloval nekako 3.000 ljudi, skratka, ni bil pomemben zgolj za eno izmed slovenskih regij, pač pa za vso državo. Če se bo z novim majhnim in električnim Renaultom zgodba vsaj približno ponovila – in ni razlogov, da se ne bi –, potem ima dolenjska tovarna veliko možnosti za ponovitev ‘starih časov’. Toda pravega odziva v javnosti ni bilo, v ospredju je veliko drugega, povsem obstranskega, pa čeprav bi moralo težo imeti vsaj ali predvsem dejstvo, da bo investicija v Revozu vredna vsaj nekaj sto milijonov evrov …

Janez Kovačič