Avtomobilski teden 15, 2024 Avtomobilski teden 15, 2024
  Slovenija: nič posebej novega Dogajanje na slovenskem avtomobilskem trgu je nedvomno podobno temu, kar se dogaja na drugih trgih Evropske unije (EU): negotovosti... Avtomobilski teden 15, 2024

Po letošnjih prvih treh mesecih je med peterico najbolje prodajanih električnih avtomobilov pri nas kitajski MG4 Electric.

 

Slovenija: nič posebej novega

Dogajanje na slovenskem avtomobilskem trgu je nedvomno podobno temu, kar se dogaja na drugih trgih Evropske unije (EU): negotovosti je veliko, težko je napovedati, kaj se bo zgodilo v prihodnjih mesecih in do konca leta. Kar razumljivo.

V letošnjih treh mesecih je bil posel z osebnimi avtomobili na slovenskem trgu skoraj takšen kot lani. V tem času je bilo prodanih 13.993 avtomobilov, kar je štiriodstotni prirastek. Zanimiva je primerjava lanskega in letošnjega marca: lani se je za novo avtomobilsko pločevino odločilo 5.271 kupcev, letos 5.272 … Še naprej gredo najbolje v promet majhni športni terenci (SUV), in sicer je nove lastnike dobilo 4.381 vozil, lani v tem času pa 3.797. Pomeni, da se trend, ki je ‘dolg’ že nekaj let ali pa kar desetletje, nadaljuje.

Letošnje prvo trimesečje ni prineslo nobenega večjega presenečenja med tovarnami. Povsem zgoraj je Volkswagen (VW), vendar je njegov rezultat za 8,7 odstotka skromnejši kot v lanskem prvem trimesečju. Sledi mu Škoda, ki je posel povečala za 7,3 odstotka, tretji je Renault, ki pa je padel za ne tako zanemarljivih 18 odstotkov. Med tovarnami, ki jim je v tem času šlo precej slabše kot lani, je nedvomno opazen padec Tesle (minus 30,7 odstotka), Mercedes-Benza (29,2 odstotka manj), pa tudi pri Kii ne morejo biti zadovoljni, ker so imeli v tem času za skoraj 23 odstotkov manj kupcev kot lani. Najbolje prodajani avtomobili?

Škoda Octavia, lanska zmagovalka, ostaja povsem v vrhu. Sledi Renault Clio, temu je razmeroma tesno za petami Peugeot 2008, med peterico najuspešnejših sta še Dacia Duster in Citroën C3. Največji skok med temi se je posrečil Peugeotu 2008, saj je bilo kupcev za skoraj 190 odstotkov več kot v primerljivem lanskem obdobju. In seveda – brez ‘električarjev’ ne gre.

Letos je prodaja baterijskih električnih avtomobilov (BEA) nekaj skromnejša kot lani, ko je dobila kar občuten pospešek. V letošnjih treh mesecih je bilo prodanih 905 teh vozil, lani 1.146; zgolj marca je prodaja dosegla številko 349, kar je najboljši letošnji mesec. Zdi se nekako tako, kot da se trg teh avtomobilov šele ogreva. Po treh mesecih sta na vrhu dve Tesli, in sicer Y (136), komaj kaj zaostaja Tesla 3 (133), na tretje mesto se je prebil Cuprin Born (89). Sledi Hyundaijeva Kona (55), nato pa že prvi kitajski avtomobil te vrste MG4 Electric (48), kar verjetno napoveduje kitajski prodor tudi na slovenskem trgu. Po tej strani bo še zanimivo.

***

Koncern Stellantis je lani posloval izjemno dobro.

 

Stellantis na vrhu, čaka pa še na Toyoto

Sedaj prihajajo na svetlo številke, ki so za avtomobilske tovarne izjemnega pomena. Že pred časom so predstavili tiste o prodaji z vsemi minuli ali plusi, sedaj pa še one, ki kažejo, kako je šlo posameznim avtomobilskim hišam v finančnem pogledu.

Koncern Stellantis je nastal leta 2021, kar pomeni, da je v avtomobilskem svetu tako rekoč začetnik. Seveda je takšna oznaka nestvarna, kajti koncern je nastal z združitvijo tovarn, ki že dolgo kreirajo avtomobilsko dogajanje tudi v globalnem pogledu. Z združitvijo FCA (Fiat Chrysler Automobiles) in skupine PSA (Citroën, Peugeot, Opel ipd.) je nastala po obsegu proizvodnje in tudi prodaje četrta največja avtomobilska grupacija. Toda ko gre za dobiček iz poslovanja (razlika med poslovnimi prihodki in odhodki) in čisti dobiček (tisto, kar ostane po plačilu vseh dajatev), je bil v letu 2023 Stellantis, ki ga vodi Portugalec Carlos Tavares, povsem na vrhu. Res je sicer, da ja treba počakati še na tisto, kar bodo objavile japonske avtomobilske tovarne (še posebej Toyota), pri katerih se je poslovno leto končalo zadnji dan marca, toda Stellantis bo nedvomno zelo visoko. Takole: ustvarili so 24 milijard evrov dobička iz poslovanja, čistega dobička je bilo za 18 milijard evrov. Koncern Volkswagen (VW) je po tej strani nekoliko zaostal, saj je imel lani 22,6 milijarde dobička iz poslovanja, visoko pa sta bila tudi Mercedes-Benz in BMW (19,6 in 18,4 milijarde evrov). In zadnji podatek pove marsikaj: šest največjih evropskih avtomobilskih tovarn je imelo lani 66,7 milijarde evrov čistega dobička. To je bilo za nekako 500 milijonov evrov več kot leta 2022. Ni slabo …

***

Sedanji indijski premier naj bi nov mandat zagotovil tudi s pomočjo Tesle.

 

Subvencije za avtomobilsko proizvodnjo

Boj za avtomobilsko produkcijo je precej neizprosen. To vemo tudi pri nas, saj novomeški Revoz, ki je v lasti francoskega Renaulta, že precej časa čaka na novico o tem, ali bo novi električni Twingo nastajal v dolenjski prestolnici. Sicer pa si po tej strani marsikaj obetajo na Slovaškem, ki še vedno velja za nekakšen evropski Detroit, pa tudi v Indiji, kjer snubijo Teslo.

Kot vse kaže sedaj, bo ali naj bi Elon Musk, večinski lastnik in izvršni direktor Tesle, Indijo obiskal v drugi polovici aprila oziroma dan ali dva po tistem, ko bodo tam volitve. Datum očitno ni izbran naključno. Kot pišejo, naj bi sedanji indijski premier Narendra Modi prav v tem času objavil, da bo Tesla gradila tovarno v Indiji. Pred nedavnim je ta najštevilčnejša država objavila, da je znižala uvozne dajatve na nekatere avtomobile s sedanjih 100 na zgolj 15 odstotkov v primeru, ko se izdelovalec obveže, da bo pri njih zgradil tovarno oziroma investiral vsaj 500 milijonov dolarjev. Videti je, da je dogovor med Modijem in Muskom bolj ali manj dokončen, objava sodelovanja s Teslo pa naj bi sedanjemu indijskemu predsedniku vlade zagotovila nov mandat. Tako to gre.

Švedski Volvo, ki je v kitajski lasti (Geely), bo čez dve leti začel na Slovaškem izdelovati električne avtomobile. Kot poroča Reuters, naj bi bila letno izdelali okoli 250 tisoč vozil, delo naj bi dobilo okoli 3.000 ljudi. In sedaj pomembno – slovaška vlada bo načrt švedske tovarne podprla z visoko subvencijo, saj naj bi projektu namenila skoraj 270 milijonov evrov. S tem se je strinjala tudi Evropska komisija, pri čemer je znano, da (komisija) še ni objavila odločitve o tem, ali bo proti Kitajski oziroma njihovi avtomobilski industriji uvedla sankcije zaradi državnih subvencij. Tudi odločitev Stellantisa, da bo v FCA Serbia nastajala električna verzija nove Pande, je oziroma bo bogato podprta z državno subvencijo, ki naj bi znašala okoli 140 milijonov evrov. Revoz?

V vsem svojem obstoju je slovenska država namenila tej naši edini avtomobilski hiši nekaj več kot 40 milijonov evrov subvencij. Če bo torej hotela, da se bo novi Twingo znova rojeval na Dolenjskem, bo gotovo morala kaj primakniti. Tako to gre.

Janez Kovačič