Ženeva 2017: rezime Ženeva 2017: rezime
Svet se spreminja in avtomobilski saloni z njim. Vprašanje je, ali se (v vsem) spreminja na bolje. *** Ženeva je (v začetku marca) avtomobilistična... Ženeva 2017: rezime

Mehurčki nad avtomobilsko industrijo? Sploh ne, le že nekaj časa okrasni element na Renaultovih salonskih razstavnih prostorih.

Svet se spreminja in avtomobilski saloni z njim.

Vprašanje je, ali se (v vsem) spreminja na bolje.

***

Ženeva je (v začetku marca) avtomobilistična že 87 let in sodi med najstarejše tovrstne prireditve, namenjene avtomobilom. Dolgo je predstavljala trdnjavo klasičnih vrednot avtomobilskih salonov, a se tudi to spreminja. Dve stvari, ki sta bili dolga leta zaščitni znak, sta izginili: vsakoletni avtomobilski katalog časopisne revije Automobil Revue in čudovita (nekaj let ista) dekleta pri Lamborghiniju. Katalog je (menda) še v tisku, dekleta pa so ostala doma ali na kakšni drugi prireditvi.

Ni več novost, da na salonih ni več novosti – glavnino so proizvajalci že poslali v eter v dnevih pred salonom. Sem štejejo, med drugim, Alfa Romeo Stelvio, Ford Fiesta, Honda Civic Type R, Hyundai i30 Wagon, Jaguar i-Pace Concept, Range Rover Velar, Renault Koleos in Volvo XC 60.

  • 1VK_8884a
  • 1VK_9139a
  • 1VK_9142a
  • 1VK_9143a
  • 1VK_9145a
  • 1VK_9146a
  • 1VK_9148a
  • 1VK_9099a
  • 1VK_9103a
  • 1VK_9059a
  • 1VK_9058a
  • 1VK_9060a
  • 1VK_9168al
  • 1VK_9169a
  • 1VK_9164a
  • 1VK_9172a
  • 1VK_9173a
  • 1VK_9175a
  • 1VK_9097a
  • 1VK_8989aw
  • 1VK_8889a
  • 1VK_8890a
  • 1VK_8891a

Napak bi bilo preprosto preskočiti še nekatere druge, ki so nam blizu: dopolnjena paleta Beemvejeve serije 4 (Coupé, Gran Coupé), Dacia Logan MCV Stepway, Jeep Compass, Kia Picanto, Kia Stinger, Mazda CX-5, Mercedes-Maybach G 650, Mitsubishi Eclipse Cross, Nissan Qashqai, Subaru XV, Suzuki Ignis, Suzuki Swift in Toyota Yaris.

  • 1VK_9177
  • 1VK_9178a
  • 1VK_8817a
  • 1VK_8815a
  • 1VK_8819la
  • 1VK_9281a
  • 1VK_9279a
  • 1VK_9215a
  • 1VK_9234a
  • 1VK_9235la
  • 1VK_9238a
  • 1VK_9119a
  • 1VK_9122l
  • 1VK_9183a
  • 1VK_9088a
  • 1VK_9087a
  • 1VK_9089a
  • 1VK_8991a
  • 1VK_8994a
  • 1VK_8820a
  • 1VK_8822a
  • 1VK_8823a
  • 1VK_9111a
  • 1VK_9110a
  • 1VK_9112a
  • 1VK_9114a
  • 1VK_8861a
  • 1VK_8869a
  • 1VK_8871aw

Edina svetlejša točka stare šole Ženeve ostajajo koncepti in druge vrste posebneži, ki jih je, tako ali drugače, vedno zanimivo videti. Začenši z A – pri Aston Martinu očitno menijo, da so njihovi serijski avtomobili še premalo športni, zato po že uveljavljenem vzoru uvajajo linijo (sami pravijo blagovno znamko) AMR. Vsi ključni modeli te znamke bodo s časom na voljo kot različica AMR, potrjena sta že Rapide AMR in Vantage AMR Pro (na fotografiji). AMR je sicer dirkaški oddelek te znamke, utanovljen leta 2004, pri serijskih pa bo AMR namenjen bolj očem, AMR Pro pa tudi tehnično privzdignjen. Vantage AMR Pro tako poganja stroj, razvit iz dirkaškega motorja za GT4. Plus dirkaško podvozje in podobno. Toda pozor: konkretno za Vantage pravijo, da jih bodo izdelali le – sedem! No, bo pa vsaj Rapidov 210.

Malo znano je, da Hyundai od leta 2013 na 17 trgih sveta že ponuja Tucson z gorivnimi celicami. V Ženevo pa so pripeljali koncept FE Fuell Cell Concept, katerega navdih za videz je predstavljala narava in še posebej voda (edini ‘izpuh’ takšnega vozila), novosti pa so za 20 odstotkov lažja pogonska tehnologija, za 10 odstotkov večji izkoristek in za 30 odstotkov večja gostota energije gorivnih celic.

  • 1VK_9057
  • 1VK_9055
  • 1VK_9053
  • 1VK_9051
  • 1VK_9054

Avtomobilisti iz daljnega vzhoda se sploh marljivo učijo. Poglejte Lexus: novi LS (500h) je elegantna admiralska ladja, ki ji ni treba biti nerodno ob podobnih evropskih izdelkih. Tehnika je v celem vrhunska, pogon v njem je seveda hibriden, na voljo pa bo tudi LS 500 z bitrubo V6 strojem.

  • 1VK_8879
  • 1VK_8877

Na drugi strani je koncern Daimler, kjer pravijo, da so izumili avtomobil (čeravno se v uradnem materialu salona v Ženevi kitijo, da so avtomobil izumili Francozi), imajo pa to slabo navado, da svoje najlepše izdelke na salonih postavijo nadvse nefotogenično – od svetlobe in položaja do barve in tako naprej. No, vseeno je iz fotografij razvidno, da je Mercedes-AMG GT Concept čudovit kos, pa ne pravim zato, ker oblikovalsko taktirko v Stuttgartu v rokah drži Robert Lešnik. Je pač tako, pa naj si v Münchnu in Ingolstadtu še tako grizejo nohte. V konkretnem primeru gre za izkoriščanje znane mehanike modela AMG GT, a tokrat namenjeno več potnikom in zato (s štirimi vrati) bolj uporabno. Serijski model ne bo travmatično drugačen.

  • 1VK_9187a
  • 1VK_9184a
  • 1VK_9194
  • 1VK_9195
  • 1VK_9185
  • 1VK_9196
  • 1VK_9206a
  • 1VK_9200
  • 1VK_9198a
  • 1VK_9201
  • 1VK_9212al
  • 1VK_9211a

Kakor za koga, marsikdo se danes raje ozira za električnimi avtomobili, pa tudi če so to dirkalniki. Renault Zoe e-Sport Concept je vmesni člen med serijskim modelom Zoe in dirkalnikom Formule E. Koncept si s serijskim modelom deli platformo in osnovni videz, z dirkalnikom pa barvo in pogonsko tehnologijo. Tehta (skupaj s 450-kilogramov v baterijah, a vendarle ‘le’?) 1.400 kilogramov in z mesta do 100 pospeši v (zdaj pa jasen ‘le’) 3,2 sekunde. Dva pogonska e-motorja zmoreta skupaj 340 kilovatov (460 ‘konj’) in vsak ima svojo pogonsko baterijo. Največjo hitrost, 210 kilometrov na uro, doseže v manj kot 10 sekundah.

  • 1VK_8983a
  • 1VK_8986al

Ah, Rolls-Royce! Med tistimi, ki zanj nimajo denarja, ni več tako čislan kot pred časom, ima pa vedno več zvestih privržencev z denarci. Sreča, da se ne trudijo (preveč) v korak s časom in da čvrsto stojijo za svojimi starimi vrednotami. Dawn Inspired by Fashion, bel kabriolet v treh novih, pomladno-poletni barvnih kombinacijah, in Wraith Black Badge, črn kupe, namenjen mlajšim kupcem, ki želijo od avtomobila te znamke nekaj več kot zgolj motornih 465 kilovatov (623 ‘konj’), sta le dva Royca, ki uspešno nadaljujeta britansko avtomobilsko tradicijo avtomobilskega prestiža.

  • 1VK_9267a
  • 1VK_9268a
  • 1VK_8895a
  • 1VK_8893a
  • 1VK_8898a
  • 1VK_8894a

SsangYong seveda še zdaleč ne sodi v to kategorijo, ga pa kaže vsaj bežno spremljati. Že nekaj let navdušuje z vztrajnostjo pri konceptnih vozilih, tokrat je to športni terenec XAVL (eXciting Authentic Vehicle Long) s sedmimi posamičnimi sedeži v notranjosti, z (menda) dobrimi terenskimi sposobnostmi (ob zgolj prednjem pogonu!) ter s praktičnostjo in prilagodljivostjo, ki jo sicer ponujajo limuzinski kombiji.

  • 1VK_9311a
  • 1VK_9313a
  • 1VK_9315a

Subaru, ta hip (žal) brez slovenskega zastopnika, je znamka, ki ima morda najbolj tihe, a močne zveste privržence. Pravijo: enkrat Subaru, vedno Subaru. Morda celo ves čas isti, ker se nočejo (po)kvariti. Menda je njihova največja šibkost njihov videz, kar skuša novi XV popraviti, delno tudi z barvami. Pri njegovi tehniki velja opozoriti na novo platformo, ki naj bi prinesla več varnosti, udobja in športnosti, ter bencinski bokserski motor prostornine dveh litrov, ki je dobil neposreden vbrizg in z njim 115 kilovatov (156 ‘konj’) največje moči. Pa seveda 220-milimetrsko oddaljenost od tal ter stalen (simetričen) 4-kolesni pogon. Ker se gre Subaru poglavje o terenskosti nadvse resno.

  • 1VK_8820a
  • 1VK_8822a
  • 1VK_8823a

Medtem ko ‘Kitajci’ so pa spet niso, je indijska Tata že dolga leta stalen ženevski gost. Pomaga ji to sicer ne prav dosti, a vztrajnost utegne obroditi sadove. Letos so pokazali dva, ki sta vsaj očesu zanimiva, če že ne privlačna. Tigor je za las krajši od 4 metrov, a oblikovno radikalno (kot rečejo sami in v bistvu tudi drži) drugačen od neposrednih tekmecev, kot je denimo ‘naš’ Clio. Tigor poganja 1,2-litrski bencinski 3-valjnik. Drugi je Nexon, športni terenec, ki se zdi prav tako posrečeno drugačen, prepoznaven in všečen. Velikostno sodi v isti razred kot Tigor, namenili pa so mu 1,5-litrski dizelski motor. A ima Tata tudi večje ambicije, ki slišijo na ime Tamo. Tamo je Tatina nova vzporedna blagovna znamka, ki bo skrbela za športno plat tega indijskega avtomobilskega podjetja. In v tem trenutku naj bi bil to Racemo, dvosedežni kupe, katerega 1,2-litrski bencinski turbo motor (140 kW, 190 ‘konj’) je nameščen sredinsko. O masi ni podatka, vemo pa, da doseže 100 kilometrov na uro v le 6 sekundah. Racemo prinaša številne tehnologije, ki so bile doslej za Tate tabu, od žaromerov LED do digitalne tehnike in povezljivosti vse do IoT. Racemo ima menda tudi dirkaške ambicije …

  • 1VK_9255a
  • 1VK_9257la
  • 1VK_9254al
  • 1VK_9258a
  • 1VK_9261a
  • 1VK_9259a
  • 1VK_9262a
  • 1VK_9266a
  • 1VK_9265a
  • 1VK_9263la

Verjetno daleč najbolj nenavaden avtomobil letošnje Ženeve, nekaj, kar je bila nekoč domena švicarskega Rinspeeda, je Italdesign Pop.Up. Kdor gleda bolj proti tlom, bo videl le neko nenavadno vozilce, dvignjen pogled pa razkrije njegove letalske ambicije. Zasnovan skupaj z Airbusom je Pop.Up modularni koncept, katerega kabina se lahko priklopi na pripadajoča zemeljski ali na zračni modul, predvidena pa je tudi možnost priključitve na druga transportna sredstva (npr. vlak). Pogon obeh modulov je električen, pri čemer zračni modul sestavlja 8 (4×2) rotorjev, zamišljeno pa je, da bi bilo v zraku vozilo povsem samovozno. Oziroma samoleteče. Se pravi, da ga upravlja avtopilot. Dvosedežna potniška kapsula je dolga 2,6 metra in postane del danes že dokaj običajnega (sploh pa v primerjavi s svojo letečo različico) mestnega električnega avtomobilčka.

  • 1VK_8997a
  • 1VK_9000a
  • 1VK_9006a
  • 1VK_9011a

Čeprav je Ženevski salon avtomobilov prostorsko najmanjši med sebi enakovrednimi, je vse težje obvladljiv – tudi zaradi že omenjene logistike parkiranja in gneče. Ni opravičilo, je pa delni vzrok: Ferrarija nisem uspel videti več kot delček skozi nagnetena telesa, pa sem šel nekajkrat mimo, predvsem pa mi je žal, da sem zgrešil znamko Alpine. Prvič po dolgih letih so spet pokazali serijski model, za katerega ime niso šli prav daleč – A110 je bil že pred 56 leti in tale novi mu je močno podoben. Na zunaj. Zgrajen je na aluminijasti platformi, cel tehta le 1.080 kilogramov (poglejte zgoraj maso dirkalnega Renaulta Zoe), dolg je malo manj kot 4,2 metra in ima 1,8-litrski turbobencinski 4-valjnik (185 kW, 252 ‘konj’, 320 Nm). Nič čudnega, da potrebuje zgolj 4,5 sekunde do 100. Dobra stran je še, da je menjalnik Getragov dvosklopčnik s 7 prestavami … Skratka avtomobil, ki je visoko na seznamu želja. Mojih. Za preskusit. Kupovali ga bodo drugi in sicer menda že konec letošnjega leta.

To je bilo torej ob Ženevskem jezeru. Naslednji postanek: Ljubljanski salon avtomobilov, 27. marec.

Vinko Kernc

Foto: VK