Večživka. Večživek. No, to.
Terenec v klasičnem tehničnem slogu. Tako klasičnem, da ima preko stoletje zgodovine. Nekoč uporaben. Danes?
Nekoč je bil Ford T. Ni bil prvi, je pa menda najbolj poznan. Različica Model T Roadster Pickup je imela jasno nalogo: prevažati ljudi (v kabini) in tovor, denimo drva ali štiri ovce (v kesonu). Njegov daljni naslednik je ameriška serija F, ki je daleč najbolje prodajani Ford nasploh. Kupci so zadovoljni.
Tale ‘naš’ Ranger je manjši od serije F in takšen namenjen kupcem celega sveta. V Evropi je med sebi podobnimi po prodaji na prvem mestu, v naši mali Sloveniji prav tako; lani so jih pri nas prodali skoraj toliko kot vseh preostalih skupaj. Adute ima, očitno, močne.
Tehnika!
Malo tehnike ne škodi. Vse skupaj sloni na jekleni šasiji z dvema vzdolžnima, prečno povezanima nosilcema. Ne glede na to, kaj ste ali boste slišali: za terensko vozilo je to še vedno najbolj učinkovita rešitev. Spredaj so obese posamične, zadaj pa je prema toga. Ne glede, kaj ste ali boste … velja tudi za togo premo zadaj; tam je lahko težak tovor in masa najbolje sloni na togi premi. In še: kolesa so daleč od karoserije, kar pomeni dolge hode koles, ki so (tudi) nujni za premagovanje večjih ovir.
Na premo sta postavljena dva kosa. Do dveh tretjin je to karoserija, ki spredaj pokriva (kakopak vzdolžno postavljena) motor in menjalnik, v sredini je potniški del in pod njim še mehanski razdelilnik pogona in reduktor. Nič sredinskih večploščnih sklopk, ki zmorejo le slabotne obremenitve. Bolje ne more biti in takšen je ameriški pickup že vsaj tri četrt stoletja. Za karoserijo je samostojno na šasijo pritrjen čvrst keson.
Izza volana
Današnji Ranger je v preostalem v koraku z drugimi bolj osebnimi avtomobili. Volanski mehanizem z ravno pravšnjo natančnostjo in trdoto sukanja zagotavlja tipično fordovsko lahkotno vožnjo po cesti. Dolžina 5,3 metra je lahko v mestu moteča, a znaša njegov obračalni krog le 12,7 metra, kar je že zelo blizu večjim cestnim in športnim terencem. Nočna vožnja ni problematična, saj je opremljen z žarometi s tehniko LED. Vožnja nasploh je ‘športno udobna’: je dovolj tog, da se ne ziblje, a dovolj mehak, da je mehka tudi vožnja po terenu. Kombinacija usnja in Alcantare na sedežih je vedno prijetna, a tudi sili v spoštovanje glede čistoče čevljev in oblačil, ko vanj sedate med terensko vožnjo. In tudi ni nepomembno: za upravljanje preprost in logičen infozabavni sistem Sync3 zagotavlja dobro glasbo, možnost predvajanja le-te s ključka USB ali preko Bluetootha, poslušanje digitalnega radia (DAB) in, jasno, navigacijo. Pride prav tudi daleč od vasi.
O uporabnosti
Z očmi današnjega povprečnega kupca morda res drži, da je, svoji dolžini navkljub, takšen pickup le pogojno uporaben. Toda tipičen uporabnik meni drugače: najde in uživa v cestah in brezpotjih, kjer bi popularen cestni ali športni terenec že daleč po poti nazaj pokleknil, najverjetneje poškodovan. A Stormtrak dviguje uporabnost še na en način: s kesonom. Dolgo so imeli pickupi zadaj le ‘zaboj’ z vrati, potem so keson oblekli v trpežno črno plastiko in dodali pokrivno rolo s kovinskimi letvami. Krasno, a sila slabo uporabno, sploh pozimi, ko je bilo rolo težko pomikati tja in nazaj. Zdaj ima Ranger rolo električno (in samodejno – le s kratkim pritiskom na stikalo v kabini ali v kesonu) pomično v obeh smereh. Poleg tega je znotraj vzdolžno poljubno (in ne težavno) pomična prečna pregrada. Ki pride zelo prav.
Nemoteča, še raje pa vabljiva robustnost
Če izvzamemo takšne pickupe, je pravih terenskih vozil za prste ene roke, zato je občutek v in z njim(i) za marsikoga le še oddaljen spomin. Ranger, denimo, navduši že z všečno robustnostjo zunanjosti. Povzpeti se vanj tudi zahteva nekaj več energije. Zagon 157-kilovatnega, 2-litrskega dizelskega biturbo stroja spočne gromek in prepričljiv zvok, ki pa je vseeno prijetno uglajen in nemoteč. Prej nasprotno: daje občutek, da se je nanj moč vedno zanesti.
Nekoč mehanske ročice so že pred dvema desetletjema zamenjali gumbi, ki krmilijo izbiro načina pogona. Še bolj kot gumb s položaji 2H, 4H in 4L navdušita stikali za izklop sistema proti zdrsu koles in vklop zapore zadnjega diferenciala. Zdaj veste, da gre zares. Ampak zares zares.
Od asfalta do …
Položaj 2H pomeni, da se boste z zadnjim pogonom in z omenjenimi kilovati lahko zelo hitro (do 180 km/h) pripeljali po urejenih cestah do malo zahtevnejšega kolovoza. Tisti, ki so bolj previdne sorte, lahko med vožnjo (do 120 kilometrov na uro) preklopijo v 4H, kar pomeni stalen 4-kolesni pogon. Ta bo zmogel skoraj vse: boljše pospeševanje, boljšo smerno stabilnost in varnejšo vožnjo v ovinek na (spolzkem) asfaltu, prehode preko grbin in podobnih ovir, ki so nižje od četrt metra, vožnjo skozi 0,8 metra globoko vodo, plezanje v strmino, kjer vas bo že precej strah, in vožnjo s takšnim bočnim nagibom, da boste želeli izskočiti iz avtomobila. Za najbolj vešče je seveda tu še zapora zadnjega diferenciala; ne pretiravajte z njo, vključite jo le, ko (se) bo zares, ampak zares zares potrebno (iz kake sila neugodne situacije rešiti).
Otroško veselje*
Kam vas lahko popelje? Če ne veste in nimate idej, razmišljajte raje o Pumi, Kugi, Explorerju ali vsaj EcoSportu. Če veste, potem imate ideje in ne potrebujete navodil. A vseeno. Dežja in snega se boste najbolj razveselili, ceste, ki je tudi Google ne pozna, prav tako. Blato pod kolesi vas bo vrnilo v vaša najbolj zgodnja leta, ko ste se z lopatko igrali na dvorišču. Luža na cesti bo vedno preplitka, luža v blatu pa pogosto adrenalinski izziv. Sneg vas bo morda razveselil bolj, kot če bi šli smučat. Lahko pa tudi greste smučat.
Ogrevanje prednjih sedežev bo poskrbelo, da se boste hitro odtajali, če/ko bo treba pozimi Rangerju z lopato pomagati, da se izvleče. Videli boste hribe in gore in gozdove in planjave in polja in zapuščene mline in naselja in samoto. Videli boste divje živali, ki jih sicer morda sploh ne bi: jelena, medveda, zajca, sovo, orla, varana, … No, slednjega pri nas skoraj zagotovo ne, a ne kaže takoj vreči puške v koruzo.
Uporabna večživka
Zato, pravim, je Ranger (Stormtrak) večživka. Dolgo boste potrebovali, da boste, opremljeni seveda z razumom, prišli do točke, ki je ne bi zmogel. Enako dobro živi na asfaltu, na makadamu, na kolovozu, v blatu, pri vzponih ali spustih, skozi luže, na skalah in še kje. Če ste se prebili do tu, tudi veste, da je uporaben. Če ste take vrste človek. Eh, res je dober tale Ford.
Vinko Kernc
Foto: VK, Tim Kernc
*Ne vozite tam, kjer poškodujete ali celo uničujete naravo in človekovo lastnino