Avtomobilski teden 50, 2021 Avtomobilski teden 50, 2021
Nissan dokončno odhaja iz Barcelone Japonski Nissan, še vedno sestavni del precej negotove zveze Renault-Nissan-Mitsubishi, je že pred časom napovedal spremembo svoje poslovne strategije,... Avtomobilski teden 50, 2021

Nissan Motor Iberica konec leta zapira svoja vrata.

Nissan dokončno odhaja iz Barcelone

Japonski Nissan, še vedno sestavni del precej negotove zveze Renault-Nissan-Mitsubishi, je že pred časom napovedal spremembo svoje poslovne strategije, pri čemer je imel očitno v mislih predvsem Evropo in nekaj časa tudi Veliko Britanijo. Sedaj vse kaže, da se te spremembe osredotočajo zgolj na Staro celino.

V času, ko v Veliki Britaniji še ni bilo jasno, ali bo ta izstopila iz Evropske unije (EU), je bila japonska tovarna ena najbolj vztrajnih in tudi glasnih pri opozarjanju na različne posledice Brexita. Nissan že dolgo časa domuje v britanskem oziroma angleškem Sunderlandu in tedaj je bilo precej pereče vprašanje, ali bo ostal ali morda odšel. Brexit je mimo, japonska tovarna ostaja v Sunderlandu in tam celo nekoliko širi proizvodnjo, odhaja pa iz španske Barcelone. Poteza japonske avtomobilske hiše je zanimiva in takoj po tistem, ko je bilo pred dobrim letom objavljeno, da odhajajo iz Španije, je ta poskušala na različne načine sanirati posledice.

V Nissanovi tovarni (Nissan Motor Iberica) dela okoli 1.600 ljudi in še pred nekaj tedni se je zdelo, da so na Iberskem polotoku našli rešitev. Za nakup oziroma prevzem tovarne se je precej močno ogrel kitajski Great Wall Motors (GWM). Družba je ime seveda prevzela po znamenitem kitajskem zidu, je pa eden največjih izdelovalcev tako osebnih kot gospodarskih motornih vozil. V Evropi in tudi drugje je GWM skoraj neznano ime, v Španiji pa so seveda domnevali, da bodo z odhodom japonske in prihodom kitajskega izdelovalca avtomobilov rešili problem barcelonske tovarne. Toda GWM se je te dni premislil, čeprav je španski minister za industrijo še pred nedavnim zatrjeval, da od podjetja pričakujejo »pozitiven odgovor«. Tako ali drugače, Nissan je odločen, da čez barcelonsko tovarno naredi dokončen križ konec decembra.

***

V Teslini tovarni v ameriškem Freemontu je zaposlenih okoli 10 tisoč ljudi.

Spolno in rasno nadlegovanje v Tesli

Elon Musk, najbogatejši Zemljan in tudi največji lastnik Tesle, pa seveda še marsikaj drugega, je te dni pristal na naslovnici ameriške revije Time kot osebnost leta 2021. Odločitev se zdi nekako logična in morda tudi pričakovana. Toda po drugi strani se Tesla in posledično Musk pojavljata v okoliščinah, ki jima niso v kakšno posebno slavo.

Že nekaj časa je znano, da Elon Musk ni naklonjen sindikalnemu organiziranju v svojih tovarnah in da tudi okoliščine, v katerih delajo v nekaterih obratih, niso takšne, kot bi morale biti. V tem pogledu je čedalje več namigov, da se Tesla spogleduje z Amazonom, kjer imajo, milo rečeno, zelo svojevrsten odnos do zaposlenih. To, da Tesli in Elonu Musku sindikati ne ‘ležijo’, je bilo pred časom očitno tudi v Berlinu. Tam čakajo na odprtje nove giga Tesline tovarne. Ker pa je nemška zakonodaja drugačna od ameriške, se bodo tam sindikalno organizirali, s čimer pa se bo moral Elon Musk sprijazniti – drugače pač ne bo šlo.

Te dni pa veliko pozornosti zbujajo tudi hude obtožbe šestih zaposlenih žensk v Teslini tovarni v kalifornijskem Freemontu. Te tovarno tožijo zaradi spolnega nadlegovanja. Čeprav v tovarni trdijo, da ponujajo varno in spodobno delovno okolje, je v resnici bistveno drugače, je med drugim zapisani v obtožbi, ki jo je skupina žensk vložila na sodišču. V obtožbi naj bi bile podrobneje pojasnjene okoliščine spolnega nadlegovanja s strani zaposlenih moških in nadzornikov, pa tudi, da se vodstvo kljub temu, da je za to vedelo, ni ustrezno odzvalo.

V Teslini tovarni v Freemontu dela okoli 10 tisoč ljudi. Že od prej so znane podobne obtožbe oziroma pripombe, v katerih je bilo omenjeno spolno in tudi rasno nadlegovanje. Toda nobena t.i. interna obtožba ni pristala na sodišču. Zakaj ne? Zaradi tega, ker so morali tisti, ki imajo redno zaposlitev v tovarni, podpisati, da bodo vse nepravilnosti, ki se pojavijo na delovnem mestu, obravnavali za zaprtimi tovarniškimi vrati.

Renault se spreminja, hkrati pa odpušča in se precej osredotoča na domačo Francijo.

Renault: sporazum vodstva in sindikatov

Francoski Renault je pri nas deležen posebne pozornosti ali pa bi vsaj moralo biti tako. Razlog je, menda, znan. Novomeški Revoz je v njegovi lasti, zaposluje okoli 3.000 ljudi, kar ob vsem drugem pomeni, da je v slovenskem merilu gospodarski velikan. In ker gre francoski korporaciji zadnja leta bistveno slabše kot prej in ker je vodstvo koncerna pred časom objavilo strategijo prihodnjega razvoja z imenom Renaulution, kjer je med drugim zapisan tudi načrt o zmanjšanju števila zaposlenih in hkratnem zmanjšanju obsega produkcije, bi morala biti slovenska pozornost do vsega, kar se dogaja v Renaultu, še toliko večja.

Te dni so trije francoski sindikati, prisotni tudi v Renaultu, z vodstvom tovarne sklenili sporazum, s katerim se strinjajo, da se število zaposlenih v Renaultovih francoskih tovarnah zmanjša za 1.700 ljudi. V zameno so dobili obljubo oziroma garancijo o izdelavi novih modelov in krajih, kjer jih bodo proizvajali. Odpuščanje, takšno ali drugačno, bo zvečine opravljeno v prihodnjem letu, končano pa naj bi bilo do 2024. Sicer pa je bilo v prej omenjenem načrtu Renaulution zapisano, da bo Renault število zaposlenih v vseh svojih tovarnah zmanjšal za okoli 15 tisoč, od tega 4.600 v Franciji, kamor je treba (verjetno) že šteti omenjenih 1.700 zaposlitev.

Ob tem je vodstvo tovarne zagotovilo, da bodo v Franciji začeli izdelovati devet novih modelov, letna proizvodnja pa naj bi dosegla število 700 tisoč vozil. Hkrati so sindikati dobili zagotovilo, da Renault ne bo zapiral obratov oziroma tovarn ali tehničnih centrov v Franciji (v nevarnosti sta bila centra v Lardyju in Aubevoyju), za povrh pa naj bi ‘pregledali’ tudi letne plače. Devet novih modelov, ki se bodo na trgih pojavili v prihodnjih letih, bo zvečine električnih. V novem električnem središču na severu Francije bo tako nastajal Megane e-tech, pa prihodnji Renault 5, Kangoo v električni izvedbi ipd. V tovarni v Cleonu, ki je sedaj središče razvoja in izdelave motorjev z notranjim zgorevanjem, naj bi izdelovali novi 100-kilovatni električni motor; v tovarnah v Dieppu in Sandouvillu bo nastajala nova Alpine in električno gnani Traffic ipd. Vprašanje je precej enostavno – bo ostalo še kaj za tovarne, ki niso v Franciji?!

Janez Kovačič