Avtomobilski teden 25, 2017 Avtomobilski teden 25, 2017
To, kar so pred slabim tednom napovedali zaposleni v Volkswagnovi tovarni v Bratislavi, se je tudi zgodilo: ustavili so stroje. Stavki se je pridružilo... Avtomobilski teden 25, 2017

Stavka v Volkswagnovi tovarni na Slovaškem odpira nekatere dileme.

To, kar so pred slabim tednom napovedali zaposleni v Volkswagnovi tovarni v Bratislavi, se je tudi zgodilo: ustavili so stroje. Stavki se je pridružilo približno 70 odstotkov zaposlenih v treh obratih, v katerih skupno dela 12.300 ljudi. Izdelujejo Audi Q7, pa Volkswagen Up!, Seat Mii, Škodo Citigo ipd., skoraj 99 odstotkov vozil gre seveda v izvoz. Če ne bo dogovora, se utegnejo problemi še povečati, je bil odločen vodja tamkajšnjih sindikatov Zoroslav Smolinsky.

To naj bi bila prva stavka večjega obsega vse od leta 1989, ko se je Slovaška ločila od Češke. Če je to zgolj malenkostna zanimivost, je bolj zanimivo dejstvo, da je stavkajoče podprl tudi predsednik slovaške vlade Robert Fico. Nesporno namreč je, da gre Slovaški dobro, kar med drugim dokazuje tudi podatek o 7,4-odstotni nezaposlenosti, najnižji po krizi, ki se je v Evropi začela leta 2008. Fico, ki ga vsaj na tej strani Karavank morda bolj poznamo po nekaterih nacionalističnih izjavah in zavzetem zavračanju sprejemanja beguncev, kot to zahteva EU, je bil kritičen do matičnega Volkswagna oziroma uprave tovarne. »Zakaj dobijo slovaški delavci, ki izdelujejo luksuzne avtomobile in so visoko produktivni, pol ali eno tretjino nižje plače kot delavci v Volkswagnovih tovarnah v Zahodni Evropi,« se je vprašal slovaški premier. Vsaj za sedaj še ni dobil pravega odgovora.

Tudi za nas so ob tem zanimive nekatere številke. Lani je VW v tej državi izdelal 388 tisoč vozil. Povprečna plača zaposlenih naj bi bila po Reutersovih podatkih nič manj kot 1.800 evrov (ni jasno, ali neto ali bruto), kar je še enkrat več kot je slovaška povprečna plača! Po teh podatkih naj bi bila povprečna plača v Škodinih tovarnah na Češkem 1.577 evrov, kar je nedvomno dobra plača tudi za slovenske razmere. Primerjava s plačami v novomeškem Revozu, edini slovenski avtomobilski tovarni, bi bila seveda šokantna in porazna, in to še posebej za ‘slovito’ tretjo izmeno. Tako ali drugače, nesporno je, da nekatere vzhodnoevropske države, članice EU, kažejo novo in veliko samozavest v odnosu do ‘stare’ Evrope in še koga. Izid tokratne slovaške stavke utegne imeti prav v tem smislu veliko večji pomen kot je videti ta hip.

***

Japonska Takata naj bi bila zrela za stečaj, še prej pa bo morala v ZDA poravnati visok račun oziroma kazen.

Vse kaže, da se končuje tudi zgodba japonske Takate. Podjetje je za številne avtomobilske tovarne dobavljalo varnostne blazine, ki pa so se v primeru prometne nesreče oziroma trka polnile tako silovito, da so delci poškodovali voznike in sopotnike. Čeprav uradnih oziroma natančnih podatkov (še) ni, naj bi zaradi tega umrlo vsaj 16 ljudi, več kot 180 pa naj bi se jih poškodovalo. Takata naj bi bila po sedanjih napovedih zrela za stečaj.

Toda v vsej tej zgodbi so znova pomembno vlogo odigrali Američani. Tam je doma tudi morebitni kupec Takate, ameriško podjetje Key Safety Systems, ki pa je v kitajski lasti. Ali se bo to tudi v resnici zgodilo, še ni jasno, nekoliko bolj jasno je, koliko bo moralo japonsko podjetje plačati Američanom. Številke letijo v nebo, toda zgolj na oni strani Atlantika in nikjer drugje!

Vse skupaj malce spominja na ‘Diesel-Gate’, pa tudi sporočila, ki prihajajo iz japonskega podjetja, so precej nasprotujoča si. Toda pri denarju je marsikaj jasno: Takata se je že januarja strinjala, da bo ameriškim oblastem plačala milijardo dolarjev, ker ‘so delali narobe’. Doslej naj bi plačali vsega 25 milijonov dolarjev, so pa oškodovani na svoje račune dobili 125 milijonov dolarjev, ves preostali znesek pa naj bi poravnali do začetka prihodnjega leta. Razlaga ni povsem jasna, niti to ne, ali imajo Japonci toliko denarja. Vsaj omembe vredno je, da je Takata dobavljala sporne varnostne blazine tudi tovarnam, ki prodajajo svoje avtomobile na evropskih tleh. In glej – s Stare celine še ni prišla zahteva po kakršnikoli odškodnini …

***

Evropska komisija je kaznovala matično Hello, slovenska država pa je Helli Saturnus namenila državno spodbudo.

Videti je, da se evropska komisija počasi zgleduje po tistem, kar počenejo nam tako ljubi Američani oziroma po njihovi odškodninski zakonodaji. Automotive Lighting in tudi nam dovolj znana Hella bosta morala plačati 27 milijonov evrov kazni zaradi kartelnega dogovarjanja. Zraven je bil tudi Valeo, vendar jo je tokrat odnesel brez kazni.

V obrazložitvi evropske komisije je med drugim rečeno, da so vse tri tovarne, ki izdeluje svetila za avtomobile, med seboj sodelovale, niso pa si konkurirale, kar bi bilo normalno. To je škodovalo trgu oziroma kupcem, vse to pa je v nasprotju z evropsko zakonodajo. Automotive Lighting bo tako moral plačati 16,3, Hella pa 10,4 milijona kazni.

No, Hella, ki ima tovarno v Ljubljani (Hella Saturnus), je prav te dni dobila 8,1 milijona evrov slovenske državne spodbude. Nekako se bo izšlo.

Janez Kovačič