Sneg: do kam in kako z avtomobilom Sneg: do kam in kako z avtomobilom
Sneg tudi to zimo pri nas bo. Vsaj obljubljajo tako. In spet bodo prometne nesreče in spet bodo vozniki kje obstali. Kako se izogniti?... Sneg: do kam in kako z avtomobilom
Zares učinkovita v snegu je šele kombinacija priklopljivega 4-kolesnega pogona in verig na vseh kolesih. Tudi vsaj ena zapora diferenciala ne bo odveč.

Zares učinkovita v snegu je šele kombinacija priklopljivega 4-kolesnega pogona in verig na vseh kolesih. Tudi vsaj ena zapora diferenciala ne bo odveč.

Sneg tudi to zimo pri nas bo. Vsaj obljubljajo tako. In spet bodo prometne nesreče in spet bodo vozniki kje obstali. Kako se izogniti?

Prvo pravilo vožnje v snegu je: dobro očistite avtomobil snega! Drugo pravilo: spoštuj sneg na cesti. Naj bo voznik še tako vešč vožnje po snegu, po osmih mesecih vožnje pretežno po bolj ali manj dobri podlagi vsakogar sneg preseneti. Večina je v začetku previdna in večina te večine ostaja (preveč) previdna ves čas snega. To močno upočasni promet in nekateri postanejo živčni. In potem …

Problem vožnje v snegu je, da se fizikalna meja oprijema gume in podlage dosti hitreje približa in zgodi kot v običajnih pogojih. A tudi v snegu so pogoji oprijema lahko zelo različni: na ledu ali močno zvoženem (gladkem) snegu je oprijem izjemno majhen, v zmerni plundri razmeroma dober, vse pa je seveda odvisno tudi od gum na avtomobilu, pogona avtomobila, zunanjih temperatur in še česa. Načelno lahko težavnost vožnje oziroma sposobnost avtomobila za vožnjo v snegu od slabšega proti boljšemu razdelimo takole:

  1. Pogon zadaj (motor spredaj), letne gume. Ostanite doma.
  2. Pogon zadaj (motor spredaj), zimske gume. Bodite zelo zelo previdni.
  3. Pogon in motor spredaj, letne gume. Bodite previdni.
  4. Pogon in motor spredaj, zimske gume. Previdno, a brez pretiravanja v tej previdnosti.
  5. Stalen 4-kolesen pogon s sredinsko sklopko (športni terenci), letne gume. Previdno, a brez pretiravanja v tej previdnosti.
  6. Stalen 4-kolesen pogon s sredinsko sklopko (športni terenci), zimske gume. Previdno do zmernega poguma.
  7. Priklopljiv 4-kolesen pogon (pravi terenci), zimske gume. Previdno do poguma.
  8. Priklopljiv 4-kolesen pogon (pravi terenci), zimske gume, zapora vsaj zadnjega diferenciala. Pogumno.
  9. Priklopljiv 4-kolesen pogon (pravi terenci), zimske gume, zapora vsaj enega diferenciala, verige na vseh kolesih. Pogumno, kot da je cesta asfaltna, a spolzka, gume pa običajne.

Vmes je še nekaj kombinacij, a za grobo oceno jih je tule naštetih dovolj. Vse je odvisno tudi od širine gum (ožje so v snegu opazno bolj učinkovite), globine profila gum (novejše imajo globljega, ki je seveda bolj učinkovit), mase vozila (težji bolj učinkovito prenašajo navor v pogon), porazdelitve mase vozila (zadaj precej lahkim športnim terencem lahko zadnji pogon hitro postane neučinkovit), zunanje temperature (ko se pojavi led, so za silo učinkovite šele verige), okoliščin (cesta na mostovih pogosto hitreje pomrzne) in podobno.

Vsako prvo srečanje s snegom po daljšem obdobju terja privajanje. Začetna velika previdnost naj se počasi zmanjšuje in nič ni narobe, če na neprometnem delu ceste z rahlim dodajanjem plina preverite, kdaj (pogonsko) kolo zdrsne. To daje dober občutek meje, ki je ne kaže prekoračiti. Pomembno je tudi, da močno ločite način vožnje pri pospeševanju in zaviranju.

Pospeševanje (z mesta), če gre za vožnjo naravnost, ne more bogvekako škoditi, tudi če precej pohodite plin. In če se kaj zgodi, odvzamete plin in hipno rešite zmedo. Zato kar zmerno pogumno, predvsem se v mestu, ko na semaforju zagori zelena, ne obotavljajte. Previdno je treba le speljati, torej pognati avtomobil v gibanje, dokler ne popustite stopalke sklopke. Potem čim prej v drugo prestavo in malce bolj pogumno s plinom.

Zaviranje je povsem druga zgodba. Tudi tu in še posebej tu čim prej preverite, kako vaš avtomobil zavira: najdite zasneženo parkirišče, če ni prazne ceste, peljite kakih 40 in močno zavrite. Videli boste, kako hitro se da zaustaviti in poskusite obdržati ta nov občutek potrebne zavorne poti. Avtomobil v snegu namreč dosti slabše zavira kot pospešuje, predvsem pa je reševanje tu težje. Pravzaprav ko zgrešite, ni več kaj dosti storiti. Mogoče kakšen trik z volanom in ročno zavoro, a tudi te nima več vsak avtomobil. Veliko pomembnejše je torej predvidevanje zaradi zaviranja kot pospeševanje. Pri tem je pomembno tudi, da ne zavirate na polno brez pravega razloga, saj lahko hitro dobite koga v prtljažnik.

Tretja pomembna veščina je krmiljenje. Volan krepko slabše uspešno opravlja svoje delo na snegu kot v suhem. Spet velja malce preskusiti, kjer ni prometa: z zmerno hitrostjo, po navadi najprej poskusimo pri kakih 30, začnemo zavijati s počasnim dodajanjem volana. V nekem trenutku zaradi slabega oprijema avtomobil ne uboga več in odpelje naravnost. Zapomnite si, kdaj se to zgodi. In še zadnje pravilo, ki je sicer splošno, a tule še posebej pomembno: v snegu ničesar ne počnite sunkovito, razen morda zaviranja, če je nujno. Nežno s pomikom stopalke plina, nežno s sukanjem volanskega obroča.

Vse se izboljša z izkušnjami, zato le zapeljite na sneg in si jih nabirajte, saj boste le tako bolj samozavestni in varnejši, obenem pa tudi ne obupno počasni.

Jutri ni le nov dan in ni le nov mesec, je tudi novo leto. Naj bo srečno, zdravo, na cestah pa varno!

Vinko Kernc

2016f