Rolls-Royce Phantom 1 Jonckheere Coupé 1935 Rolls-Royce Phantom 1 Jonckheere Coupé 1935
Na podvozju avtomobila Rolls-Royce Phantom 1 iz leta 1925 sta Belgijec Henri Jonckheere in njegov sin Joseph leta 1935 oblikovala in izdelala ta čudoviti... Rolls-Royce Phantom 1 Jonckheere Coupé 1935

Na podvozju avtomobila Rolls-Royce Phantom 1 iz leta 1925 sta Belgijec Henri Jonckheere in njegov sin Joseph leta 1935 oblikovala in izdelala ta čudoviti Rolls-Royce. Henri Jonckheere je leta 1881 odprl podjetje za izdelavo kočij in že leta 1902 izdelal prvo avtomobilsko karoserijo. Leta 1922 oblikujejo in izdelajo prve avtobusne karoserije. Danes podjetje Jonckheere, kjer izdelujejo avtobusne karoserije, pripada Nizozemski grupi (holdingu) VDL.

Okoli njihovega Rolls-Royca je danes precej ugank in nejasnosti. Ni namreč znano niti, kdo je bil naročnik za oblikovanje in izdelavo karoserije. Vsi dokumenti o tem avtomobilu so bili uničeni v velikem požaru v podjetju Jonckheere. Po nekaterih virih naročnik ni bil zadovoljen s to drzno obliko, ki je zelo odstopala od takratnih oblik avtomobilov Rolls-Royce, zato je odstopil od nakupa. Ne glede na to dejstvo sta se oče in sin Jonckheere na srečo odločila vseeno končati svoje delo in ga pravočasno prijaviti na tekmovanje najlepših avtomobilov, ki se je odvijalo leta 1936 na Cannes Concours d’Elegance, kjer sta z njim osvojila nagrado Prix de Cannes. Od takrat se je za kratek čas sled za tem Rollse-Roycom zgubila, nato pa se je leta 1939 ta avtomobil pojavil v zelo slabem stanju v ZDA.

Tam ga je zbiratelj Max Obie našel na nekem odpadu in ga začel obnavljati ter ga na koncu odel v zlato barvo, takšnega pa je potem razstavljal na različnih lokacijah po ZDA. Leta 1991 je avtomobil na neki dražbi za 1,5 milijona dolarjev kupil nek japonski zbiratelj, ki ga je prebarval v belo barvo. Odtlej se za ta lepi RR znova ni vedelo prav dosti, po 20 letih pa pride v last znamenitega ameriškega muzeja Peterson iz Los Angelesa. Tam so se odločili za zelo natančno obnovo in ga za to popolnoma razstavili, celotna obnova pa je trajala polna štiri leta. Pri lakiranju so se odločili za črno barvo, ki najbolj poudari čudovito aerodinamično obliko avtomobila. Leta 2005 se muzej s tem Rolls-Royce Phantomom udeleži na prireditvi Pebble Beach Concours d’Elegance. Žal niso dobili prve nagrade, ker niso imeli celotne originalne dokumentacije (ki je, kot rečeno, izginila v požaru), kot so tehnični podatki in prometno dovoljenje. Manjkata tudi oba odbijača, ki sta bila po mnenju muzeja grdo oblikovana in sta delovala kot zelo moteči oblikovalski element. Zato niso mogli dobiti prve nagrade strokovne žirije, so pa zato navdušili javnost, ki je avtomobil nagradila z ‘Best of Show’.

Avtomobil je oblikovan v slogu Art déco, ki je značilno oblikovalsko gibanje v obdobju med letoma 1920 in do 1940. Na tem avtomobilu posebej izstopajo okrogla vrata z zelo zanimivim mehanizmom za odpiranje okna. V aerodinamično oblikovanem zadnjem delu izstopa ‘plavut’, element, ki ga srečamo tudi pri drugih avtomobilih iz tega časa, kot je na primer Tatra T77 iz leta 1934. Na prednjem delu izstopajo elegantno oblikovani blatniki z aerodinamično oblikovanima ohišjema žarometov, med katerimi posebej izstopa v slogu Art déco oblikovana maska hladilnika.

Georg Gedl

Ilustracije: Georg Gedl