Avtomobilski teden 2, 2020 Avtomobilski teden 2, 2020
Musk bo delal zastonj Če ni Carlos Ghosn – in je, saj to vemo, – potem je Elon Musk. Tako se je začelo leto... Avtomobilski teden 2, 2020

Elon Musk je (menda) pred novim izzivom.

Musk bo delal zastonj

Če ni Carlos Ghosn – in je, saj to vemo, – potem je Elon Musk. Tako se je začelo leto 2020.

Elon Musk, predsednik in izvršni direktor Tesle, je pred novim izzivom: 46-letnik, ki je že milijarder, saj naj bi imel pod palcem dobrih 21 milijard dolarjev, kar naj bi zadoščalo za 44. mesto na lestvici najbogatejših ljudi na obli, pri tem pa je največji posamični delničar Tesle, saj je v njegovih rokah 21,9 odstotka podjetja, naj bi prihodnjih deset let delal zastonj oziroma brez dolarja plačila. Toda po teh desetih letih naj bi mu izplačali 55,8 milijarde dolarjev, kar bi pomenilo, da bi se na omenjeni lestvici najbogatejših prerinil v sam vrh te druščine. Toda obstaja pogoj: v teh desetih letih mora kapitalizacijska vrednost Tesle doseči vrednost 650 milijard dolarjev. Trenutno je Tesla po sedanji vrednosti delnice vredna okoli 59 milijard dolarjev. To pomeni, da bi se tovarna uvrstila med tri ali štiri najvrednejša podjetja – po trenutni borzni kotaciji oziroma vrednosti delnic –, in sicer bi se lahko primerjala Applom (908 milijard dolarjev), Alpahbetom (807) in Microsoftom, ki je menda vreden 707 milijard dolarjev. Zakaj vse to onegavljenje z denarjem, nagradami, kapitalizacijskimi vrednostmi in podobno ‘šaro’?

Vse kaže, da se lastniki Tesle bojijo, da bi Elon Musk odšel in se začel intenzivneje ukvarjati z nekaterimi drugimi projekti, recimo tistim vesoljskim, s katerim naj bi poletel na Mars. O predlogu naj bi delničarji odločali marca, zdi se, da se z njim Musk strinja. Toda obstaja še nekaj drugih zahtev, ne le povečanje kapitalizacijske vrednosti. Musk bo ali bi ves ta silni denar dobil v dvanajstih tranšah. Tovarna mora v tem času doseči tudi ustrezen obseg prodaje in dobičkonosnost, saj drugače ne bo dovolj denarja. Če se bo vse izteklo, kot predvideva načrt, bo Elon Musk imel čez desetletje v svojem portfelju 28,3 odstotka Tesle in še prej omenjeno nagrado. Seštevek vsega naj bi prinesel številko okoli 184 milijard dolarjev. Ne bo slabo …

***

RR Cullinan je športni terenc, ki gre očitno dobro v promet.

Rolls-Royce je lani občutno povečal prodajo

Čeprav se še dobro ni začelo, prihajajo na dan prvi, sicer neuradni podatki o tem, kako so lani poslovale nekatere avtomobilske tovarne. Nekaj malega se ve o slovitem Rolls-Roycu (RR).

Ta tovarna, ki je v rokah nemškega BMW, naj bi lani izdelala 5.152 avtomobilov, kar je nekako 25 odstotkov več kot leto prej. Čeprav niso znani podrobnejši podatki, pri RR priznavajo, da je t temu povečanju precej ali odločilno pripomogel predlani rojeni športni terenec Cullinan. Največji trg za to 116 let staro tovarno, ki ima za seboj precej razburljivo poslovno zgodovino, ostaja Severna Amerika in tam ZDA, nato pa sledita Kitajska in Evropa.

***

Carlos Ghosn: obtožbe so neutemeljene.

Carlosova sreda

In po Musku pride, seveda, Carlos Ghosn. V hudi mednarodni konkurenci je bil zvezda minule srede.

Carlos Ghosn je, saj to je bolj ali manj znano, konec lanskega leta spektakularno in za sedaj v precej skrivnostnih okoliščinah zbežal iz japonskega hišnega pripora. Na zadnji dan lanskega leta se je pojavil v Libanonu oziroma v Bejrutu in že tedaj napovedal, da bo kmalu pripravil tiskovno konferenco, prvo po aretaciji 18. novembra predlani. In je držal besedo. Kaj je povedal?

Roko na srce – nič posebej novega ali zelo presenetljivega. Predvsem pa je zelo razočaral tiste, ki so pričakovali, da bo izdal podrobnosti o svojem begu. O tem na ’tiskovki’, ki se je je udeležilo okoli 200 novinarjev, neposredno pa so jo z nekaj prekinitvami prenašali tudi CCN, BBC in še vrsta drugih znanih televizijskih hiš, ni bilo niti besede. Se je pa veliko govorilo in tudi spraševalo o morebitnem ozadju oziroma razlogih njegove aretacije. In tukaj je Carlos Ghosn tako rekoč blestel. Bilo je očitno, da hoče nadoknaditi vse tisto, kar mu je bilo med ‘prebivanjem’ na Japonskem tako rekoč onemogočeno.

Pričakovano je prst obtožb usmeril vsaj na dve tarči – na Nissan in na japonske oblasti. O imenih ni govoril, toda bilo je jasno, na kaj in koga misli. Njegov nastop je bil nekakšna retrospektiva vodenja zveze, predvsem pa dogodkov zadnjih let, pri čemer je dodal še vrsto ocen, v kakšnem stanju je torej zveza Renault-Nissan-Mitsubishi. Te po njegovem mnenju ni več. Ni več vizije, ni več strategije, niti tehnološkega preboja, je bil prepričan. Kapitalizacijska vrednost Nissana se je v zadnjih letih oziroma od časov, ko je bil v takšnem ali drugačnem priporu, znižala za nekaj milijard dolarjev, to pa velja tudi za Renault. Dejal je, da japonska tovarna zaradi tega izgublja 40 milijonov dolarjev na dan! In zakaj naj bi ga aretirali? Razlaga je znana, očitno predstavlja bistvo njegove morebitne obrambe pred sodiščem – če bo pred sodnike sploh stopil.

Predvsem Nissan in posredno japonske oblasti naj bi bile proti tesnejši povezavi precej rahlo povezane zveze, za katero pa naj bi se zavzela francoska politična nomenklatura. Čeprav Ghosn tega ni neposredno povedal, je očitno, da je tedaj, ko je govoril o francoski vlogi v vsej tej sagi, imel v mislih sedanjega predsednika vlade Emmanuela Macrona. Ta je bil leta 2015 gospodarski minister in tedaj naj bi Francozi pritiskali na Ghosna oziroma pričakovali, da bo Renault še povečal svoj delež v Nissanu (43,6 odstotka) in s tem japonsko tovarno spravil pod še večji vpliv. To naj bi, tako Ghosn, razjezilo tako vodilne pri Nissanu kot japonsko politiko. Od tukaj najprej naj bi šlo vse navzdol oziroma se je končalo ali zapletlo z Ghosnovo aretacijo 18. novembra predlani. Zato so vse japonske obtožbe proti njemu neutemeljene in ker tega na Japonskem ni mogel dokazati, se je odločil za pobeg. »Bila je to najtežja odločitev v mojem življenju,« je povedal. OK, zdi se, da ga nekaj podobnega še čaka …

Janez Kovačič