Renault Zoe Renault Zoe
Žarek upanja (bližnje elektromobilske prihodnosti) Stanje je (po)znano: elektromobili s svojimi sposobnostmi še niso dorasli običajnim, je pa ljudstvo žejno in lačno ponudbe in... Renault Zoe
Renault Zoe: prikupen, skoraj nežno oblikovan, da bi jasno izkazoval svojo okoljsko čistost.

Renault Zoe: prikupen, skoraj nežno oblikovan, da bi jasno izkazoval svojo okoljsko čistost.

Žarek upanja (bližnje elektromobilske prihodnosti)

Stanje je (po)znano: elektromobili s svojimi sposobnostmi še niso dorasli običajnim, je pa ljudstvo žejno in lačno ponudbe in zdi se, da je zadeva proizvajalcem malce ušla iz rok. Namesto da bi bi bili s ponudbo pred željami kupcev, so želje kupcev pred zmožnostmi avtomobilske industrije.

Renaultov Zoe, na zahodu sicer naprodaj že dve leti, se zdi eden ključnih korakov do uporabnega električnega avtomobila.

Nekaj elektromobilov sem že preskusil in vsi so mi takoj vzbudili enako misel: »O, zanimivo.« Tudi Nissanov Leaf. Je pa Zoe prvi, pri katerem sem pomislil nekaj drugega: »No, tegale bi pa kot povprečen (mestni) uporabnik avtomobila lahko imel.«

  • 1VK_5214a
  • 1VK_5219a
  • 1VK_5345a
  • 1VK_5408
  • 1VK_5382la
  • 1VK_5343a
  • 1VK_5419a
  • 1VK_5224
  • 1VK_5425
  • 1VK_5226
  • 1VK_5423

Ključ je v tistem, kar na splošno vsi malce pozabljamo: da se mora voznik v avtomobilu dobro počutiti. Pa ne le s stališča ergonomije – tu je pomanjkljivosti v avtomobilski industriji vse manj. Okolje mora biti dovolj prostorno ali vsaj neutesnjeno in biti mora prijetno na pogled. Dovolj prijetno, da ne greš z blazinicami prstov božat in z nohtom trkat po površini, da bi preveril kakovost (cenenost) uporabljene plastike.

E-mobil mora biti tudi preprost za uporabo. V žargonu rečemo: »sedeš, pelješ«. Da se dovolj hitro v njem počutiš ‘doma’. Nastavitve in upravljanje današnjih avtomobilov, ki so praviloma že na zelo visoki ravni, so resda nastajale z razvojem bencinskih oz. dizelskih avtomobilov, a so nastajale za človeka, ne za pogonski stroj. To pomeni, da vsa pravila veljajo tudi za druge pogone, vključno z električnimi.

In kar je morda najbolj pomembno: elektromobil mora od sebe dati nekaj podobnega, kot dajejo ‘običajni’ avtomobili: da ko pohodiš ‘plin’ (zdaj bo treba reči potenciometer ali kar ‘elektriko’), da se avtomobil tudi zgane. Da imaš občutek, da boš lahko na kakšni bolj prometni cesti zavil levo in da boš morda kje tudi koga prehitel.

Vse to Zoe je, ima oziroma ponuja. To je tisto, s čimer prepričuje kupce na Norveškem, v Franciji, v Nemčiji in drugod, in ni razloga, da s tem ne bi prepričal tudi kupce na novih trgih. Vključno z našim marginalnim.

  • 1VK_5394ar
  • 1VK_5417a
  • 1VK_5414a
  • 1VK_5409
  • 1VK_5410
  • 1VK_5411
  • 1VK_5413a

Sicer je pa tudi za nastankom tega avtomobila zgodba. Iskrica je preskočila na znamenitem forumu v Davosu januarja 2008, kjer je šef Renaulta Ghosn oznanil, da namerava Renault v kratkem ponuditi štiri električne osebne avtomobile; najpomembnejše mesto med njimi so zaupali projektu X10, ki bo postal Zoe, od začetka zasnovan kot majhen elektromobil (torej ne izpeljanka iz poznanih modelov), ki bo zmogel zadostiti zahtevam širokega kroga kupcev.

Dizajnerjem so se razpotegnila usta, ker so to slišali, kot da morajo na novo izumiti avtomobil, a so k sreči počasi prišli v bolj ustaljene tirnice. Kljub temu pa Zoe že s pojavo, pa tudi z detajli zunaj (nevsiljivo nežno modri detajli) in znotraj (pretežno svetle barve in nekaj stiliziranih okraskov iz knjige o elektrotehniki) nevsiljivo kaže, da je nekaj posebnega, drugačnega. Renault bi zlahka elektrificiral Clio; Zoe je sicer res zgrajen na njegovi platformi, a si s Cliom deli le logotip znamke in še kakšno drobnarijo, ki v veliki sliki ne igra pomembne vloge.

V zgodbi po imenu Renault Zoe je seveda tudi zgodba o ceni. V prvih sporočilih so objavili, da bo v Franciji (ob upoštevanju državne subvencije) stal 13.700 evrov, zadnji cenik pa pravi, da stane tam kar 21.900 evrov. V Franciji kupcem država podari 6.300 evrov, kar potem znese 15.600 evrov in kar je že bolj sprejemljiva številka; kako bo s ceno v Sloveniji, ne bomo izvedeli pred prihodnjim letom, ko naj bi po zadnjih napovedih Renault pripeljal svoje elektromobile do točke prodaje, saj cena ne bo odvisna le od Renaulta, pač pa tudi od volje naše države.

Dobra stran tega malega električnega Renaulta (no, velja seveda za vse električne Renaulte) je vprašanje baterije. Renault se je odločil za zanimivo možnost – baterijo daje v najem, pri modelu Zoe je to slabih 80 evrov na mesec. Uporabnik avtomobila tak strošek lahko ‘požre’, saj ga gorivo pri običajnih avtomobilih stane več, polnilna elektrika je pa še vedno prepoceni, da bi jo bilo sploh smiselno upoštevati kot strošek. Po drugi strani lastniku Zoeja odpadejo skrbi glede trajnosti baterije ali morebitne okvare – vemo namreč, da so baterije zelo drage.

Ostaja torej še zadnje vprašanje, pomislek, ki še vedno pesti večino kupcev in zaradi katerega so elektromobili še vedno nepriljubljeni – vprašanje dometa. Za Zoe pravijo, da gre lahko po standardu NEDC brez polnjenja dvesto kilometrov daleč, pri Renaultu pa trezno dodajajo, da je domet v resničnem življenju med 100 in 150 kilometri, odvisno od okoliščin. V primerjavi s 700 kilometri, ki jih drzno napoveduje slovenski elektro guru Andrej Pečjak, je to zanemarljivo malo, je pa Zoe že naprodaj in s 100 kilometri lepo prekaša tekmece ter zadovolji veliko večino zahtev oziroma potreb današnjih voznikov, kar že nekaj časa dokazujejo številne raziskave širom Evrope – tudi pri nas.

Čisto zadnje vprašanje je seveda polnjenje; jasno je, da življenje v velikih večstanovanjskih zgradbah ni posebej naklonjeno tovrstnim početjem, seveda pa bo javnih polnilnic (menda) vse več in nezanemarljiv delež kupcev ima garažo z električno vtičnico.

S tem je Zoe brez dvoma žarek upanja, da se bodo elektromobili pričeli zares pojavljati tudi na cestah, ne le v novinarskih prispevkih. Je pa res tudi, da Zoe ni (več) sam: tu je še starejši Leaf, prihajata Golf in Focus, večina proizvajalcev računa na svoj košček pogače …

Vinko Kernc

Na kratko

Renault Zoe je, vsaj v Sloveniji, prvi elektromobil, ki se zdi dostojen tekmec običajnim avtomobilom. Vseh slabosti elektromobilov ni odpravil, jih je pa zmanjšal v okvir tolerančnega polja povprečnega kupca. Kar je ta hip najbolj pomembno in kar je njegov ključni adut.

Cene

Renault Zoe: 15.600 evrov (Francija)

V Sloveniji bo predvidoma naprodaj prihodnje leto.

Renault Zoe tehnicni podatki

Foto: VK