Zobati jermen: odslej tudi v oljni kopeli! Zobati jermen: odslej tudi v oljni kopeli!
Za pogon odmične gredi je na voljo kar precej rešitev in sicer od zobniškega pogona in pehalnih drogov do jermenov, pa še kaj bi... Zobati jermen: odslej tudi v oljni kopeli!
Slika: Jermen za pogon odmične gredi, mazan z motornim oljem (podobno kot veriga), ta hip teče v motorjih avtomobilov znamk Peugeot (1,2 litra) in Ford (1.0 litra).

Slika: Jermen za pogon odmične gredi, mazan z motornim oljem (podobno kot veriga), ta hip teče v motorjih avtomobilov znamk Peugeot (1,2 litra) in Ford (1.0 litra).

Za pogon odmične gredi je na voljo kar precej rešitev in sicer od zobniškega pogona in pehalnih drogov do jermenov, pa še kaj bi se našlo. Sedaj se je seznam pogonov razširil še na zobati jermen v oljni kopeli, kar je pravzaprav dosledna zamenjava za verigo.

Zobati jermen je za pogon odmične gredi že dolgo poznan kot razmeroma zanesljiv element, če le upoštevamo navodila izdelovalca motorja, ki določa intervale zamenjave. Iz ozadja je pogosto slišati mnenja, da se izdelovalci motorjev raje odločajo za zanesljivost kot za trajnost, po drugi strani pa izdelovalci jermena pravijo, da bi jermen vzdržal celotno dobo trajanja motorja. Pri zobatem jermenu v oljni kopeli so našli skupni jezik in oboji uskladili mnenja, da je lahko tak jermen zanesljiv in ga ni treba menjati med dobo trajanja motorja. Vzrok temu je predvsem to, da je jermen zaprt v ohišju motorja in da so vplivi nanj predvidljivi in pričakovani v nasprotju s sedanjo rešitvijo, ko je jermen le delno zaščiten in nanj vplivajo tudi zunanji dejavniki. Pri suhem jermenu je bila zaradi varnosti pogosto vprašljiva trajnost jermena zaradi možnosti puščanja olja, hladilne tekočine ali pa pregretja.

Seveda pa mora jermen izpolnjevati vrsto zahtev, ki se lahko primerjajo z zahtevami v primeru verižnega pogona. Poleg varnosti je osnovni pogoj, da pogon omogoča natančne premike gredi, saj so koti pri odpiranju in zapiranju ventilov točno določeni, ker imajo močan vpliv na zamenjavo snovi in emisijo plinov. Tako je ena od zahtev tudi ta, da se jermen v svoji dobi trajanja ne sme raztegniti za več kot 1 odstotek glede na celotno dolžino. To se lahko doseže s pomočjo steklenih vlaken, ki so med seboj prepletena v posebno obliko mreže. Steklena vlakna so obdana s posebno gumo, ki preprečuje dinamično utrujenost stekla. Tekalna plast je izdelana iz poliamida, ki je še dodatno prevlečen s teflonom, zaradi zmanjšanja trenja. Da pa bi dosegli primerno dobo trajanja, so izbrali steklena vlakna s povečano natezno trdnostjo, kar omogoča, da jermena ni potrebno menjati niti ni potrebno vzdrževanje. Čeprav so prva testiranja izvajali na bencinskih motorjih s prostornino 1,6 in več, se zaenkrat te vrste jermenov vgrajuje le v novejše motorje manjših prostornin 1 in 1,2 litra.

Za pogon zobatega jermena v olju je potrebna manjša moč kot za suhi jermen in sicer v povprečju za 50 vatov, kar lahko zaradi boljše predstave primerjamo s povprečno trajno močjo človeka. Posledica tega je manjša poraba goriva za 0,5 do 1,2 odstotka in prav tako manjši izpusti ogljikovega dioksida (CO2) za 1,5 odstotka. Poleg tega je jermen v olju, ki je zaprt v ohišju motorja, odporen na temperaturo od – 40 do 150 stopinj Celzija, v povprečju pa je tišji od sedanjega jermenskega pogona za 5 decibelov.

Aci Bizjan