

Oktober 2024: Porsche 911
Novice 28/12/2023 Vinko Kernc

Porsche 911 je edini športni avtomobil, ki je v skoraj 60 letih proizvodnje ves čas prepoznavno podoben originalu.
Porsche 911 je v publikacijah vseh vrst skorajda inventar, a z razlogom. Če nič drugega zanj pravijo, da je, skupaj z vsemi namensko dirkaškimi različicami, najuspešnejši dirkalnik vseh časov. Oktober je mesec, ki bo v koledarju Georga Gedla za leto 2024 upodobil to legendo.
***
Porsche je povojni čas začel z modelom 356, ki je bil močno izpopolnjen in karoserijsko kupejevski Hrošč. V 15 letih so jih izdelali okoli 76 tisoč; ni navdušil le dirkaško nastrojenih kupcev, pač pa tudi številne slavne osebe, katerih primerki danes dosegajo visoke cene na avkcijah. Leta 2015 je nekdo na dražbi kupil 356, ki je bil v lasti Janis Joplin, za 1,4 milijona evrov.
A tudi za 356 je čas tekel in pri Porscheju so za IAA v Frankfurtu leta 1963 pripravili zmogljivejši, večji in udobnejši 901. Takrat je pristopil Peugeot, ki je imel v Franciji ekskluzivne pravice za uporabo trištevilčnega imena z ničlo v sredini, in pri Porscheju so reagirali sila preprosto: namesto ničle so v sredino postavili enico. Naslednje leto jeseni je stekla proizvodnja.
Čeprav je imel 911 na papirju zelo podobno tehnično osnovo (zračno hlajen boksarski motor v zadku), je bil novi model precej naprednejši. Že videz je bil sodobnejši (in izkazalo se je, da je tudi večen), velike spremembe pa so bile tudi pri mehaniki. Imel je dva valja več (šest namesto štirih) v novem motorju, najmanj 25 kilovatov več (odvisno od različice 356) in prestavo več v menjalniku (pet namesto štirih), 11 centimetrov več med osema in posledično najmanj 28 centimetrov (odvisno od različice 356) dolžine. Ferdinand Alexander Porsche je imel, pomislite, že tedaj v mislih prostor za torbo s palicami za golf.
Typ 901 oziroma komercialno 911 je s posodobitvami ter z več karoserijskimi različicami (vključno z novo Targa) na trgu vztrajal celih 26 let, mejnik je postavil z različicama Carrera RS 2.7 in Turbo 3.0, največja moč 911 te generacije je dosegla izjemnih 221 kilovatov (Turbo 3.3), vse skupaj pa daleč presega meje te kratke predstavitve. Morda kot zanimivost: 911 je ob začetku prodaje stal današnjih 50 tisoč evrov.
***
Do leta 2023 je Porsche izdelal okoli 1,2 milijona 911. Če se osredotočimo zgolj na prvo generacijo, torej od predstavitve do leta 1973 (v resnici je debata o generacijah pri 911 zelo diskutabilna), je na račun množičnosti ponudbe takšen avtomobil razmeroma poceni – v slabem stanju, ko je še primeren za obnovo, lahko stane tudi 25 tisočakov, 4-valjna različica 912 pa celo 10 tisočakov. Toda brezhibnega primerka ne dobite za manj kot 120 tisoč, sicer pa je lahko cena tudi 300 in več tisočakov, če gre za slavnega prvega lastnika ali za redko (dirkaško, …) različico.◄
Ilustracija: Georg Gedl