Kam pa pridemo brez domišljija? Kam pa pridemo brez domišljija?
Se še spomnite? Reklama za Belinko, v čas barjanskih koliščarjev postavljena scena, lesena hiša na kolih, peščica homo sapiens sapiensov, umnih človekov. Eden od... Kam pa pridemo brez domišljija?

Domišljija določa človeka in človeštvo. Včasih, ne prav redko, tudi zataji.

Se še spomnite? Reklama za Belinko, v čas barjanskih koliščarjev postavljena scena, lesena hiša na kolih, peščica homo sapiens sapiensov, umnih človekov. Eden od njih zaključi sceno z omenjenim retoričnim vprašanjem. Čudovita!

***

Domišljija, zmožnost zamišljanja novih predstav neodvisno od čutenja, je, pravijo, edinstvena človeška sposobnost. Brez nje tudi avtomobilov ne bi bilo. Fantastična lastnost, ki nas krepko loči od drugih živih bitij. Fascinantno.

Zdi se celo, da domišljija res nima meja. Ko v neki točki pomisliš, da se pri neki stvari res ne da nič več storiti, izboljšati, evo, takoj se pojavi nekaj novega, deset, sto, tisoč novih izboljšav.

A ni seveda vselej in vedno tako.

Nekoč, davno, še v prejšnjem tisočletju, sem se v nekem zapisu podregnil ob imena avtomobilov. Še danes mislim enako: stvar, ki je druga ali vsaj tretja največja investicija v življenju povprečnega človeka zahodnega sveta, mora imeti ime. Komur kmečki svet ni tuj, dobro ve, da je imela, in marsikje še ima, vsaka domačije svoje ime. Tudi mestne vile so jih dolgo imele. Stanovanja so – očitno – bolj hladna. Vstopiš, živiš v njem, odideš. Če ne bi bila tako hladna, bi jim nadeli imena.

Avtomobil je drugačen od stanovanja: z njim koketiraš, komuniciraš. Praktično ves čas ga upravljaš. Z njim rokuješ. Se boriš, če je treba – če je ovinek preoster. Ga neguješ – voziš v avtopralnico, posesaš notranjost, ga očistiš parkirnih listkov. Morda spoliraš. Ugotoviš, da je nekaj z njim narobe, razmišljaš, kaj bi to lahko bilo, ga odpelješ k mojstru. Ga hraniš z gorivom. Dolivaš tekočino za pranje šip. Preveriš tlak v gumah. Avtomobil je pač, vsaj za zdaj, stvar, ki ima številne lastnosti bitij. Te razveseli, te razjezi. Ima tudi obraz in ima oči.

A ne da mora imeti ime?

Če pogledamo v zgodovino, so se imena avtomobilov pojavila zelo hitro, znamke še prej. Spomnimo se neuradno prvega. Pride možakar 29. januarja 1886 na patentni urad in reče: pišem se Benz in sem prišel patentirat svoj prvi motorni voz. In evo njegovo ime: Benz Patent-Motorwagen Nummer 1. Potem je nastopilo obdobje označevanja XCV, kjer je X številka, ki označuje obdavčljive ‘konje’. Spaček, tudi naš, je bil uradno 2CV, najbrž čisto zadnji s takšnim imenom. Še več jih je bilo menda X HP, kjer je X številka, ki označuje izmerjeno moč motorja.

A so se hitro udomačila prava imena. Recimo Citroën Rosalie. Rolls-Royce Silver Ghost. Ford Anglia. Lancia Beta Torpedo.

Torej tako kot človek: ime in priimek, le da tu zamenjamo vrstni red: priimek in ime. Dodge Challenger. Je s tem kaj narobe? Se je kdo kdaj pritoževal? Obstaja kaka peticija proti poimenovanju avtomobilov?

In zdaj domišljija. Tista prijetna imena, naj gre za izgovorjavo ali za njen pomen, tule izpustimo. Vsak ima svoje favorite. Kaj pa na drugi strani?

X. 4. 96. 155. bZ4X. 280. AX. 106. To je nekaj imen avtomobilov.

AGA. BYD. CMC. DR. EVT. FSO. GAZ. To je nekaj imen avtomobilskih znamk.

Imena marsikdo prepozna, znamke so že težja uganka. A kakorkoli že – kar je človeku nepoznano, nerazumljivo, kar težko osmisli, mu je že v podzavesti neprijetno. Ali to pri avtomobilskih znamkah vedo? O tem bi bilo moč napisati vsaj diplomsko nalogo na FDV, če že ne knjigo.

Ta dolgi uvod je končno pripeljal do kratkega jedra. Jasno, elektromobili.

Kaže, da je nekaj proizvajalcev vzelo fizikalni priročnik in ga odprlo pri poglavju elektrika: volt, amper, ohm. Asociacija na prvo žogo je že lep napredek: Tesla, Nikola.

Volta (Trucks) so švedski električno gnani tovornjaki. Ohme je britanski ponudnik platforme za pametno polnjenje elektromobilov. Volt je bil neki Chevrolet, Ampera je bil neki Opel. Watt (Electric Vehicles) je britanska znamka elektromobilov. Nikola (Corporation) je ameriški proizvajalec težkih električno gnanih tovornjakov. Tesla? Vemo.

Poglejmo še nekaj imen elektromobilov. Prvi novodobni je bil, oh, kako preroško, (GM) EV1. Potem pa v naključnem vrstnem redu: i3, i4, …, EV (več njih), Electrified G80, e, (Ioniq) 5, EV6, EQA, EQB, …, eK X EV, 2, 3, R1S, #1, Model 3, Model S, bZ4X, ID.3, ID.4, …, VF 8, VF 9, U5, U6, α-S, α-T, E100, E01, NAT, EC3, EU5, EU7, E5, e1, e2, …, T3, eQ, eQ1, eQ2, …, M-NV, X-NV, X, A, C … Okej, res je tu veliko kitajske robe, a je tudi res, da seznam ni popoln.

***

Zaključek bo še krajši: kje, hudiča, je tu domišljija?

Vinko Kernc

Foto: Posnetek zaslona (YouTube)