Ford GT Ford GT
Odličen! V kleti Fordovega razvojnega oddelka V Dearbornu (Detroit, ZDA) kakih 20 uslužbencev, med njimi oblikovalci in inženirji, že 15 mesecev na skrivaj načrtuje... Ford GT

  • Ford GT 4
  • Ford GT 1
  • Ford GT 2
  • Ford GT 3

Odličen!

V kleti Fordovega razvojnega oddelka V Dearbornu (Detroit, ZDA) kakih 20 uslužbencev, med njimi oblikovalci in inženirji, že 15 mesecev na skrivaj načrtuje obliko in tehniko povsem novega GT. Predstavitev projekta na lanskoletnem salonu avtomobilov NAIAS v Detroitu ni presenetilo le takratnih prisotnih! Dvanajst mesecev kasneje peščica izbranih ekskluzivno pogleda v nastajanje super športnika …

Pri Fordu odštevajo dneve do 50-letnice prve od štirih zaporednih zmag na dirki za 24 ur Le Mansa v Franciji, leta 1966, 1967, 1968 in 1969, v boju s Ferrariji in preostalim svetom! Praznovali bodo tako na dirkališčih za vztrajnostne dirke kot na običajnih cestah in sicer z novim super športnim avtomobilom, ki si deli DNA z originalom in z njegovimi nasledniki iz leta 2004. Teoretično je torej zver, ki se je sposobna vriniti na področje Ferrarija, Lamborghinija, McLarna in ostale druščine. V značilnostih in številkah je tretja generacija GT eksplozivna: za dvosedežnik, ki naj bi ga pričeli izdelovati konec tega leta, so značilni konstrukcija iz kombinacije aluminija in ogljikovih vlaken, motor EcoBoost 3.5 V6 s preko 600 ‘konji’, 7-stopenjski menjalnik, dvojna sklopka, zadnji pogon, keramične zavore …

Po obisku salona avtomobilov NAIAS v Detroitu nam je Ford odprl vrata oddelka za razvoj vozil v Dearbornu in nam izdal (skoraj) vse o novem GT letnika 2016. Jamal Hameedi, vodja oddelka Ford Performance, Chris Svensson, šef oblikovanja, in Amko Leenarts, oblikovalec notranjosti, so bili gostitelji srečanja, ki je potekalo v strogo zavarovanem studiu v kleti. Za zgodbo je zgodovina, ki je, k sreči, precej manj tajna od trenutka premiere novega superšportnika januarja 2015 na salonu NAIAS. Dotlej je v podjetju le kake tri ducate ljudi vedelo za ta projekt, vključno z 20 tehniki, izbranimi za načrtovanje in razvoj tega modela – in le ti so imeli staromodne ključe namesto magnetnih ali elektronskih sistemov za dostop do prostorov, namerno zgrajenih proč od sumničavih in klepetavih pogledov, kar je jezilo marsikoga v zgradbi. Od 600 oblikovalcev, ki delajo pri Fordu, jih je le 12 delalo na tem programu, številka inženirjev pa je bila še krepko manjša.

  • 23976281939_1ebb92f9fd_o
  • img_7534_23976280739_o
  • img_7330_24344063945_o
  • 23976282099_4e87164b64_o
  • img_7408_24235853452_o

Odveč bi bilo poudarjati, ker nečesa podobnega ni v portfelju te znamke, a vseeno – ta sanjski avtomobil so po maratonskih razpravah med oblikovalci in inženirji, kjer so določili cilje in prioritete, razvili s praznega lista papirja. Predvsem v smislu inovacij je ekipa za vzor vzela GT40 iz 60 let. Avtomobil iz leta 2004 ni bil (dosti) več kot reinterpretacija originala, kar je v veliki meri omejevalo možnosti razvojnikov pri snovanju. Tokratni projekt je po odločitvi o ciljih zaradi pomembnosti tako dirkalnika kot serijske izvedbe trajal le 15 mesecev. Ena najbolj pomembnih tem je bila aerodinamika, ki so se jo lotili tako z modeli, izdelanimi v merilu, kot s tisočimi računalniškimi simulacijami preskusov v vetrovniku tako celega vozila kot posameznih komponent. Rezultat je ta avtomobilska skulptura – ali skulpturen avtomobil. Zanimiva posebnost: določitev fiksnega položaja voznika je v mnogočem vplivala na odločitve o obliki, vključno s kokpitom in z obliko prednje šipe kot pri čeladi.

Ker so imeli inženirji pri zasnovi pred očmi tudi vrnitev na dirke za 24 ur Le Mansa, ni bilo dvoma o izbiri materialov, med drugim so bili pred jeklom in aluminijem na spisku tudi s plastiko ojačana ogljikova vlakna in magnezij. In v obeh primerih gre za materiale, ki jih je težje oblikovati, kar opazno dvigne ceno. Toda na ta način so lahko raztegnili meje lahkosti gradnje, kjer namerava Ford z novim GT posebej prednjačiti, hkrati pa je to pred razvojnike postavilo nalogo raziskati načine znatnega zmanjšanja okoljskega vpliva, da bi zadostili vse strožjim okoljskim standardom, še posebej v Severni Ameriki in Evropi.

  • img_7377_24048502570_o
  • img_7691_23715881584_o
  • img_7392_24261577711_o
  • img_7393_23715879214_o
  • img_7395_24344063105_o
  • img_7396_24344063015_o
  • img_7399_24261577161_o
  • img_7401_23717254953_o
  • img_7415_23717254533_o
  • img_1335_24261579331_o
  • img_7303_23717256463_o
  • img_1273_24261579771_o
  • img_7311_23717256393_o
  • img_7314_24261578731_o
  • img_7337_24048502890_o
  • img_7352_24048500300_o
  • img_7358_23976283299_o
  • img_7364_23976283189_o
  • img_1332_23976284469_o
  • img_1344_24235855612_o
  • img_7491_24261576631_o
  • img_7493_24344062275_o
  • img_7498_24317882806_o
  • img_7316_24261578601_o
  • img_7332_24048502980_o
  • img_7327_24235854992_o
  • img_7517_24317882756_o

V studiu so bili trije novi GT: spredaj model iz gline v razmerju 1:1; v sredini model, ki so ga predstavili lani na salonu NAIAS in ki je presenetil vse in vsakogar, vse do vodilnih v podjetju modrega ovala; na koncu pa (v temno sivi barvi) prototip serijske proizvodnje, očitno do konca pripravljen, da zadosti homologacijske zahteve v štirih vogalih sveta in pri dejstvu, da je razlike v primerjavi s konceptom iz leta 2015 težko prepoznati, kar je v današnjih razmerah prej izjema kot pravilo. Najbolj izrazite razlike oziroma spremembe: žarometa in zadnje luči, smerniki (vgrajeni v blatnike), običajni zunanji vzvratni ogledali, prtljažnik, notranjost v Alcantari in usnju ter premičen in višinsko ter po naklonu nastavljiv spojler za povečanje pritiska na cesto ali za pomoč pri zaviranju.

Da bi zmagali v Le Mansu, sta – česar se pri Fordu zavedajo že od 60. let – učinkovitost in zanesljivost mehanike obvezni. Ker je vrnitev na dirkališle la Sarthe zapisana v dokumentih, ki jih v rokah držijo razvojniki 3. generacije modela GT, so se namesto za motor V8 odločili za 3,5-litrski V6 EcoBoost, ki združuje prednosti prisilnega polnjenja in neposrednega vbrizga goriva. Dvosklopčni, 7-stopenjski menjalnik iztisne iz motorja največ, a hkrati pripomore k zmernejši porabi goriva. Pri podvozju so se odločili za izvedbo s potisnim drogom (‘push rod’, pri GT so vzmeti in blažilniki nameščeni vodoravno), za Michelinove gume Pilot Sport Cup 2 ter za ogljikokeramične zavore, katerih material omogoča boljše zmogljivosti (zavor) in manjšo občutljivost na preobremenitev. Ford je novemu GT namenil še pet voznih programov, ki jih izbere voznik: Normal, Sport, Track, Wet in VMax. V slednji nastavitvi je med tlemi in trebuhom avtomobila zgolj 50 milimetrov, položaj spojlerja pa je prilagojen tako po višini kot po nagibu. Takrat so potrebne le 3 sekunde za pospešek z mesta do 100, GT pa pospeši vse do 320 kilometrov na uro.

Najbolj športna različica modela Chevrolet Corvette (C7) Z06 V8 6.2 Supercharged 625 HP bo izgubila položaj najboljšega super športnega avtomobila, izdelanega v ZDA. Če se bo uresničilo, kar Ford napoveduje za novi GT, ki ni reinkarnacija originala iz 60 let, kot je bil GT iz leta 2004, se bo najbolj razburljiv avtomobil znamke modrega ovala meril za ramo ob rami s Ferrariji, Lamborghiniji, McLarni in podobnimi – kot simbol tehnoloških sposobnosti in obvladovanja inovacij. Odlično!

José Caetano, član žirije Autobest

Foto: Ford

  • 24344063405_24f37e0535_o
  • 23717257733_c5b68561eb_o

Kokpit: izdelan od zunaj navznoter

Novi GT je zasnovan od zunaj navznoter, kar je – navkljub fiksnem položaju sedeža ter (električnem) pomiku stopalk in 200-milimetrskem pomiku volanskega obroča – v veliki meri vplivalo na razvoj in določalo številne tehnične rešitve. Zato bodo visokorasli ali obilni (in manj gibčni) težavo sedli v vozilo, kjer sedita voznik in sovoznik z ramo ob rami in z zelo malo svobode pri gibanju.

Utesnjenost notranjosti, ki jo obkroža steklena površina, ki spominja na pogled skozi čelado, daje vtis športnosti in provokativnosti, še športen volanski obroč je zelo majhnega premera, ki je takšen tudi zato, da ima voznik med vožnjo vsaj nekaj prostora med obročem in vrati. Na volanskem obroču je večina komand, od gumba za izbiro voznega programa, do gumba za opozarjanje (počasnejšega) dirkača, da ga želi voznik prehiteti. Na obroču je tudi trak lučk LED, ki z zaporednim prižiganjem označujejo hitrost vrtenja motorja in pri tem opozorijo na trenutek, ko mora voznik pretakniti navzgor.

Poudarek na minimalizmu je viden tudi v merilnikih (prikaz se spremeni glede na izbran vozni program) in na (le) 3,5-palčnem, za dotik občutljivem zaslonu sredi armaturne plošče. Med sedežema je dvignjena konzola s komandami za nastavitev podvozja in zadnjega spojlerja, z gumbom za zagon motorja ter z gumbom E-Shift, ki nadomešča klasično prestavno ročico 7-stopenjskega dvosklopčnega menjalnika (pretikanju služita volanski ušesi). Tudi na ta način so zmanjšali število sestavnih delov in nekaj prihranili pri masi. Vtis lahkosti je dodatno povečan še z ogljikovimi vlakni, ki so vidni tam, kjer se vidi del nosilnega okvirja, pojasnjuje Nizozemec Amko Leenarts. Prav tako so kot posledica omejitev prostora v kokpitu zračne reže na vratih.

Zgodovina: original leta 1964, ‘replika’ leta 2004

Fordov GT zasluži kratko obuditev spomina. V zgodnjih 60. se je Henry Ford II odločil, da želi zmagati na Le Mansu, zato je pristopil k samemu Enzu Ferrariju, da bi kupil njegovo znamko in vložil v nadaljnji razvoj. Enzo je zaradi spleta okoliščin prekinil pogovore in tako razkačil Američane, da so se ti odločili maščevati na ‘sovražnikovem bojnem polju’ – na Le Mansu.

Ford GT40 je prvič nastopil in tudi odstopil na dirki za 1.000 kilometrov Nürburgringa maja 1964. Tudi prvi nastop na Le Mansu ni bil uspešen – vsi trije GT40 so odstopili. A izkušnje so bile za Američane zelo koristne tudi leto kasneje: po štirih zaporednih zmagah na Le Mansu (1966, 1967, 1968 in 1969) so izdelali 107 primerkov GT40 z motorji V8 prostornine 4,2, 4,7 in 7 litrov (‘zoper’ Ferrarijevim 3.0 in 4.0 V12).

Ob 40-letnici GT40 leta 2004 je Ford predstavil novo generacijo 2-sedežnega super športnega avtomobila s sredinskim motorjem in z zadnjim pogonom, do leta 2007 pa so jih izdelali 4.038 – vse je poganjal 5,4-litrski V8 s prisilnim polnjenjem ter s 416 kilovati (558 ‘konj’) moči. Po Fordovih navedbah je ta GT do 100 kilometrov na uro pospešil v 3,8 sekunde, največja hitrost pa je znašala 331 kilometrov na uro. Današnji GT je za razliko od modela iz leta 2004 v celoti originalen, res pa je, da prednja šipa, žarometa, motorna maska, zadnje luči in zaključki izpuha spominjajo na original iz leta 1964.

Ford Performance

Za svoj športni oddelek ima Ford stremljive načrte, med drugim tudi 40-odstotno rast prodaje letos v Evropi, kar v številkah pomeni 41.000 namesto lanskih 29.000 prodanih. V njihovi ponudbi so Fiesta ST, Focus ST, Focus RS in Mustang GT. Nedavno so v obratu Saarloius v Nemčiji izdelali prvi RS nove generacije (2.3 EcoBoost, 261 kW/350 ‘konj’, 0-100 km/h v 4,7 s). Do leta 2020 obljubljajo 12 novih modelov iz oddelka Performance za ameriški trg.◄