Fenomen Saab Fenomen Saab
Saaba in Saabov se nas še večina dobro spomni. Navsezadnje je bila znamka aktivna do leta 2012. A le malo za tem je zaprla... Fenomen Saab

Saab: veliko avtomobilsko ime, ki je dočakalo žalosten konec, a ima po skoraj desetletju neaktivnosti še vedno veliko privržencev.

Saaba in Saabov se nas še večina dobro spomni. Navsezadnje je bila znamka aktivna do leta 2012.

A le malo za tem je zaprla vrata.

***

Oni dan sem se vračal iz varne sobe (globoke debate s prijatelji), Ljubljana je bila čudovito prazna. Jasno, skoraj vsi semaforji delujejo normalno, kot bi bila ura tri na deževen dan 1. septembra. Ko stojiš na rdeči, imaš čas, saj si edini v križišču, tako da tudi če zamudiš zeleno za nekaj sekund, nikogar ne boli.

  • IMG_4845sh
  • IMG_4846sh
  • IMG_7166
  • JA3R5591a
  • JA3R3904a
  • JA3R3905ra
  • JA3R3909ac
  • JA3R3346ra
  • JA3R3343
  • IMG_1329a
  • IMG_1330a
  • IMG_1331a
  • JA3R8125a
  • IMG_8559a
  • IMG_8561a
  • IMG_8572a
  • IMG_8568a
  • IMG_8571a
  • IMG_8575ra
  • 2018-03-15 18.14.04paiaw
  • 2018-03-19 15.34.42apai
  • 2018-03-26 18.16.42pai
  • 2018-04-09 16.12.01-1paiw
  • 2018-04-09 16.12.05paiw

In se ob meni zaustavi neki Saab. Si mislim: glej, dva avtomobila na križišču ob polnoči, pa je eden Saab. Kakšne so (ob dejstvu iz uvoda) možnosti za to? Pogledam malo bolje in za njim – še en Saab. Odtlej sem podzavestno malo bolj pozoren in Saabi se mi resnično pojavljajo dnevno. Neki dan jih je bilo na kupu … devet se mi zdi, a sem ugotovil, da sem se slučajno zaustavil ob servisu za avtomobile te znamke. Kakorkoli že, veliko jih je. Več, kot bi človek pričakoval, sploh glede na to, da že v času aktivnega življenja znamke ta ni bila ravno ljudska po številu prodanih.

Saabova zgodovina je zanimiva. Nastal je kmalu po drugi vojni kot nova divizija švedskega proizvajalca (vojnih) letal. Svenska Aeroplan Aktiebolaget. Najprej SAAB, kasneje Saab. Prvi model, Saab 92, je imel količnik zračnega upora samo 0,30(!), jasno, aerodinamika je bila hišna domena. Ime modela je bilo logično, saj je bil prejšnji Saabov model 91, enomotorno letalo za trening. No, 92 je imel spredaj prečno nameščen dvovaljni, dvotakten motor, ki je bil v tesnem sorodu z motorji DKW. Le dva tedna po predstavitvi modela so se Švedi z njim že lotili dirkanja in na švedskem rallyu zasedli drugo mesto v svoji kategoriji.

Hočem reči, da je bil začetek navdušujoč, tako tehnično kot oblikovno in še kaj, nič manj navdušujoče pa ni bilo nadaljevanje: serijski varnostni pasovi leta 1958, diagonalne zavore 1963, ključavnica za zagon ob ročici menjalnika 1969, prvi žarometi z brisalniki in pranjem 1970, ogrevani sedeži 1971, varnostni odbijači (brez trajne deformacije do določene hitrosti) 1971 in tako naprej.

Le redkokdo pa se spomni, da je Saab (leta 1976) prvi v avtomobil vgradil motor s turbopuhalom in z varnostnim obvodnim ventilom (‘wastegate’), rešitev, ki je že leta in do danes absolutna zapoved za turbo motorje. In ko smo ravno pri motorni tehniki: leta 2000 so pokazali koncept bencinskega motorja s spremenljivo kompresijo (SVC), še vedno mokre sanje motornih inženirjev. Projekt je GM, takratni lastnik Saaba, zaustavil zaradi previsokih stroškov, predvidenih za nadaljnji razvoj. Čas pač še ni bil pravi, medtem pa so (tudi ob pomoči vse boljše elektronike) inženirji že razvili druge rešitve, ki prinašajo podobne rezultate.

Čeprav majhna znamka je Saab slovel po zanimivih in predvsem drznih konceptih – nekaj njih vidite na pričujočih fotografijah. A se mu kljub temu ni uspelo obdržati nad vodo in zadnji dve desetletji, ko je bil v lasti koncerna GM, so njegovi avtomobili sloneli na platformi in pogonu koncerna GM oziroma točneje Opla (Vectra).

Krožijo govorice, da delavci v tovarni v švedskem Trollhättanu preprosto niso mogli sprejeti konca te znamke in so še mesece prostovoljno hodili v tovarno brez plačila ter izdelovali, kolikor se je pač še dalo izdelati z omejenimi zalogami. Očitno je tudi, da ima še vedno veliko ljubiteljev, pa ne le ljubiteljev starodobnikov. Ljudje jih kupujejo ali hranijo za vsakodnevne opravke kot edini avtomobil v družini. Znamka je očitno sedla globoko v zavest in tudi v nekatera srca.

Konec je bil verjetno splet okoliščin napačne (modelske, a ne le te) politike, mačehovskega odnosa zadnjega lastnika, pomanjkanja zanimanja za nakup s strani pravih investitorjev (GM je zagrozil, da ne bo več dobavljal motorjev, če bodo Saab kupili Kitajci, ki so se resno zanimali zanj) in še česa, a tako pač je.

***

Kdo ve, znamka je pustila globoko sled v avtomobilski zgodovini in čisto mogoče je, da bo kdaj vstal Feniks.

Vinko Kernc

Foto: VK