Dacia Duster Dacia Duster
Nadaljevanje sage o svetovnem uspehu … Novi Duster ne cilja na revolucijo zunanjosti. Sedanja (prva) generacija je tako uspešna, da avtomobil ni potreboval povsem... Dacia Duster

Laurens van der Acker: »Duster (prve generacije) se še vedno izjemno dobro prodaja. Le malo avtomobilov uživa takšno razkošje.«

Nadaljevanje sage o svetovnem uspehu …

Novi Duster ne cilja na revolucijo zunanjosti. Sedanja (prva) generacija je tako uspešna, da avtomobil ni potreboval povsem novega videza, temveč zgolj nove oblikovalske poudarke za utrditev izjemne podobe.

***

Med našim ekskluzivnim vpogledom v razvojni oddelek Renault Tehnocetre je Laurens van den Acker, glavni kreativni direktor, pa tudi glavni oblikovalec, dejal: »Na trgu je zelo malo avtomobilov s takšnim uspehom. V večini primerov se je prodaja bistveno zmanjšala do konca cikla modela, pri Dusterju pa se ukvarjamo z izjemno prodajo v zadnjih letih. Obstaja omejeno število avtomobilov, ki lahko uživajo tako razkošje!« Obenem je to velik velik izziv za oblikovalce. »Vse naše raziskave so pokazale, da je zunanjost Dusterja soglasno sprejeta, vsi prosijo, da jo obdržimo tako, kot je! Zato smo med neželeno revolucijo zunanje in revolucijo z dobro izbranimi detajli izbrali slednje. Odločili smo se nadaljevati sago svetovnega uspeha!« je nadaljeval van den Acker – sicer tudi prejemnik priznanja Designbest, posvečen najboljšim oblikovalcem avtomobilov.

  • DSC_3324
  • DSC_3368
  • DSC_3370
  • DSC_3384
  • DSC_3388
  • DSC_3404
  • DSC_3430
  • DSC_3431
  • DSC_3434
  • DSC_3417

Od leta 2004, ko je na trg prišel prvi Logan, je bil razvoj blagovne znamke Dacia izjemen. Prodajalec in tržni direktor François Mariotte je izjavil, da je Dacia v zadnjem letu prodala 584.600 enot – v primerjavi s samo 24.000 enotami v letu 2004. Sandero je še naprej glavni prvak znamke, ki ima spektakularno prodajo v vseh državah, vključno z Nemčijo, Francijo in Španijo. Duster je na tretjem mestu, do zdaj so ga prodali v več kot milijon primerkih na 44 evropskih trgih, kjer se prodaja pod oznako Dacia. Če dodamo Renault Duster, to pomeni več kot dva milijona enot, uspeh je več kot izjemen.

Van den Acker: »Dacie smo tako dobro prodajali, da smo se bali, da bo to slabo vplivalo na prodajo Renaultov! Na srečo je razliko med dvema blagovnima znamkama določilo oblikovanje avtomobilov!« Prva generacija Sandera je bila blizu Clia, kar je ustvarilo problem identitete. Nizozemski oblikovalec je znan po svoji živahnosti, ki Renaultu prispeva ‘latino’ dojemanje sveta, čutno, čustveno. Po drugi strani pa se je Dacia razvila v germanski način, robusten in racionalen. To je razlog, zakaj je Dacia specializirana blagovna znamka, medtem ko Renault želi ostati generalist.

Nizozemski izvršni direktor vztraja, da mora Dacia ostati preprosta, vendar vsestranska, sposobna brez kakršnekoli težave zaviti na katero koli vrsto ceste. To velja predvsem za terenski Duster in različice Stepway. Govorimo o zanesljivosti, pa tudi o določeni stopnji kakovosti. Ko govorimo o oblikovanju, ima Dacia močan družinski duh, v katerega se Duster popolnoma prilega. Družinski videz, ki se nekoliko razlikuje od velikodušne ponudbe Renaultove palete.

Program druge generacije Dusterja je sledil zamisli o ohranitvi štirih prednosti prve generacije: velikodušno notranjost, izjemne sposobnosti 4×4, zelo konkurenčno ceno in preproste tehnične rešitve, s katerimi je Duster na prvem mestu v smislu zmogljivosti. Zunanjost je ostala znotraj enakih mer in večinoma na isti platformi. HJD – interna oznaka nove Dacie Duster – je bil ustvarjen predvsem v Bukarešti v Renaultovem oblikovalskem centru, vendar s pomembnimi prispevki drugih oblikovalskih centrov. Pod zunanjost sta se podpisala dva avtorja. Emannuel Klissarov je bolgarski oblikovalec, ki se je preselil v Kanado in pred odhodom v Tehnocentre delal v ameriški avtomobilski industriji. Drugi, Erde Tungaa, je eden od oblikovalcev, ki so ustvarili prvo generacijo Dustera z ekipo, ki jo je vodil Ken Melville, tisti, ki je prejel vse zasluge za oblikovanje prvega Logana – izjave, ki ni povsem resnična, saj obstaja še en oblikovalec, ki je po prevzemu Renaulta imel pomembno vlogo v prvi Dacii.

  • All new Duster EXTc
  • 00136481c
  • 00136496
  • 00136497
  • 21194155_2017_New_Dacia_DUSTERc
  • 21194156_2017_New_Dacia_DUSTERc
  • 21194157_2017_New_Dacia_DUSTERc

Oba tokratna oblikovalca sta predstavila prve skice, ki so bile bistvo končne oblike novega Dusterja. Bi ta – na prvi pogled in brez določenega strokovnega znanja na tem področju – lahko bil identičen prvemu? Toda pri analizi podrobnosti sta dve generaciji precej drugačni. Prednji del ima bolj velikodušno rešetko, na kateri prevladujejo majhne pravokotne oblike – osem, če smo natančni –, oblike, ki so ‘prekinjene’ s ‘tarčo’, ki jo najdemo kot oblikovalski namig v zadnjih lučeh novega Dusterja, pa tudi v drugih Daciinih modelih – npr. Sandero. Sedaj ima Duster (pri bogatejših paketih opreme) neke vrste ‘bul-bar’ (v prednjem in zadnjem odbijaču), ki je izdelan iz srebrne plastike. Vincent Fournier, programski inženir, nam je povedal, da se v primeru, ko se ta ‘bul-bar’ opraska, prav zaradi takšne rešitve to ne bo opazilo prav dosti. Nova so še vzdolžna strešna nosilca sodobne oblike, z novimi tiskanimi črkami, ki jih uporabljajo pri novem Dusterju. Ima tudi nove žaromete in prvič dnevne luči z LED tehnologijo.

Nova bočna silhueta je precej podobna, a z rahlo razliko, ker je spodnji rob šip premaknjen nekoliko višje, da bi ponudili drugačen videz te nove generacije. Nova oznaka 4WD je zdaj na prednjih blatnikih in Dusterju lepo pristoji – tovrstno stransko označevanje je danes postalo trend v avtomobilski industriji. Prednja šipa ima drugačen naklon, da bi ugodila opazkam pri prvi generaciji, češ da ima preveč pokončno prednjo šipo. Enako velja tudi za zadnji del avtomobila z bolj poševnimi zadnjimi vrati, v nasprotju s prvo generacijo, ki je imela zadnji del skoraj navpičen. Zadnje luči so zdaj enodelne in zadnja vrata so okoli njih primerno zaobljena. Tungaa nam je povedal, da so bile zadnje luči prve generacije zamišljene večje, vendar so jih morali zmanjšati, da bi zadostili pomembnim stroškovnim zahtevam. V splošnem se je zunanja zasnova razvila v sodoben trend, z naravnimi oblikami, manj nenadnimi in privlačnejšimi, še bolj elegantnimi, s poudarkom na podrobnostih, kot vidimo v notranjosti. Tudi zdaj 17-palčne pnevmatike so razvoj v smeri elegance in paše za oči.

Novi Duster ima enake mere kot prva generacija – morda je za centimeter daljša – in je zasnovana na isti platformo ter uporablja isto družino motorjev. Furnier je omenil, da bo Duster šele leta 2019 uvedel nove motorje, ko bo Renault zagnal nove motorje, ki so na voljo za vse blagovne znamke znotraj skupine. Govorimo o drugih pogonih, kot je dejal van der Acker, »vse se lahko zgodi«, vendar se ne zanašajo na bližnjo prihodnost. Glede na to, da obe generaciji Dusterja delita isto platformo, francoski vodstvo pričakuje tri zvezdice na testu Euro NCAP. »Tri zvezdice danes ustrezajo petim zvezdam pred tremi leti,« pravi Furnier. »Danes za pet zvezdic potrebujete kamere, radarje in samodejne sisteme zaviranja. Dacia še ni tam,« pojasnjuje Furnier in dodal, da je varnostna stopnja nove generacije, ki vključuje šest varnostnih blazin in nadzor nad mrtvimi koti, boljša od sedanjega modela. Posebej ponosni smo na nov sistem, kamero Multiview (prvič pri Dacii!), ki ponuja 360 stopinjski pogled ob pomoči štirih kamer – spredaj, zadaj in na obeh zunanjih ogledalih. Druga pridobitev je pameten ključ – tehnologija, ki jo je Renault razvil pred 15 leti in ki zdaj prihaja – povsem zanesljiva in brez dodatnih naložb – v Dacio.

Novi Duster ima dve mat barvi in sedem kovinskih. Dve barvi sta povsem novi, rdečo in oranžno Atacama, ki je nam najbolj všeč.

Čeprav je več evropskih medijev napovedovalo prihod Grand Dustra s sedmimi sedeži, so se te ključne informacije izkazale za popolnoma napačne. Tungaa nam je povedal, da ima ta nova generacija pet sedežev in da je to vse. In van der Acker je dejal, da »ko oblikujete nov model, si na mizo postavite vse, kar si lahko predstavljate, celo Duster s sedmimi sedeži! Toda, ko prideš do odločitve za nov model, pa tudi za celotno paleto, se veliko možnosti odrečeš na osnovi pričakovanega pozicioniranja in vloge vsakega modela v ponudbi znamke.« In to (7-sedežni Duster) je eden od primerov, ko so se že v štartu odrekli neki možnosti! Francoski vodstveni delavci pa niso hoteli potrditi prihodnjih modelov; natančneje, manjši in/ali večji Duster ali Lodgy s sedmimi sedeži, morda različica Stepway. Na podlagi notranjih informacij lahko domnevamo, da bodo v naslednjih letih pri Dacii ponudili vsaj še eno vozilo razreda športnih terencev! Van den Acker: »Na koncu gre za poslovanje. Najlepša paleta je tista, ki se najbolj prodaja. Verjamem, da moramo biti pametni. Ko razmišljamo o prihodnosti novega modela, razmišljamo o prihodnosti blagovne znamke. Torej, če bomo to lahko izboljšali, bomo to storili.« Kot kažejo današnji trendi, je manjši Duster logičen, skoraj potreben naslednji korak te znamke.

***

Druga dobra novica je, da bo cena novega Dusterja enaka ceni sedanje generacije. Kar pomeni, da utegne biti stopnja zvestobe kupcev precej visoka. In če dodamo še privabljanje novih strank, je cilj 200.000 primerkov Dusterja, prodanih v Evropi, popolnoma izvedljiv! In vsi bodo proizvedeni v Romuniji, v tovarni Mioveni.

Dan Vardie, AUTOpro / AUTOBEST iz Technocentra v Franciji

Foto: Dan Vardie, Dacia