



Carlos Tavares bo za svoje delo v letu 2024 dobil bogato nagrado.
Tavares bogatejši, kdo ga bo nasledil?
Koncern Stellantis, ki je sestavljenka zelo raznolikih avtomobilskih imen oziroma tovarn na različnih celinah, je v položaju, ki ni zavidljiv. Že od lanskega decembra je brez operativnega vodenja, saj je tedaj odstopil dotedanji izvršni direktor Carlos Tavares. Njegovo delo je prevzel predsednik Stellantisa John Elkann, sicer član družine Agnelli, ki preko podjetja Exor v dobršni meri obvladuje to avtomobilsko korporacijo. Te dni je Stellantis znova nekaj bolj v ospredju – ker so menda tik pred tem, da izberejo novega izvršnega direktorja, nekdanjemu pa naj bi izplačali zajeten kup denarja za delo v letu 2024.
Stellantis je po datumu nastanka najmlajša avtomobilska skupina, ki je že na začetku (od leta 2021) poslovala zelo dobro ali celo presenetljivo dobro. Od vsega začetka je bil na njegovem krmilu Portugalec Carlos Tavares, preverjen oziroma preskušen človek avtomobilske industrije, ki je delal tudi pri zvezi Renault-Nissan v času, ko jo je vodil nam dobro znani Carlos Ghosn. Pri Stellantisu se je zapletlo sredi lanskega leta, ko je postalo jasno, da gre koncernu vse slabše in to še posebej v ZDA, kjer je bil Chrysler kot njegov pomemben del zelo daleč od dobrih tržnih časov. V drugi polovici leta se je položaj poslabšal tudi drugje in kmalu je postalo jasno, da so Carlosu Tavaresu šteti dnevi. Odstopil je tik pred koncem leta, nanj pa se je zgrnila toča očitkov, ki jih niti ni poskušal prav zavzeto zavrniti. Od tedaj se John Elkann trudi najti njegovega naslednika in kot kaže sedaj, je v igri pet kandidatov. Njihova imena ta hip (še) niso znana, je pa jasno, da bo Tavaresov naslednik stopil v zelo velike in tudi težke čevlje, kajti okoliščine avtomobilski industriji niso naklonjene. Ob tem pa je nekaj razburjenja povzročila tudi novica, da bo Carlos Tavares za delo v letu 2024 dobil veliko denarja.
Na to so se najprej odzvali nekateri delničarji koncerna, ki so nasprotovali temu, da bi Tavares v žep spravil 23,1 milijona evrov. Toda nasprotovanje je bilo razmeroma kratko in vse kaže, da bo Portugalec precej bogatejši kot je bil; leta 2023 je bil tako ali tako najbolje plačani evropski avtomobilski menedžer. Vprašanje je, ali se bo povsem umaknil iz avtomobilskega sveta ali pa se bo čez čas, kot nekakšen avtomobilski Feniks, znova pojavil na pomembnem položaju – v Evropi ali kje drugje.
***

Tesli gre v Kaliforniji vse slabše.
Kalifornija in Tesla
Mimo vsega, kar že nekaj mesecev prihaja z druge strani Atlantika, ni mogoče. To še posebej ali toliko bolj velja za avtomobilsko industrijo in gotovo tudi za električne avtomobile. Dogaja se tisto, kar je bilo pred drugo izvolitvijo slovenskega zeta za predsednika ZDA precej nepredstavljivo: Tesla trpi, pri čemer ji ne gre slabše zgolj v Evropi, pač pa tudi v ZDA in še posebej v Kaliforniji. Ta zvezna ameriška država je bila zadnja leta vodilna pri spodbujanju in uvajanju električnega avtomobilskega pogona. To je še naprej, a Tesla je v precej drugačnem položaju.
Naj ponovimo ali obnovimo – v prvem letošnjem četrtletju se je globalna prodaja avtomobilov tovarne Tesla zmanjšala za sploh ne skromnih 13 odstotkov. O razlogih se veliko piše in še bolj ugiba, a se zdi precej nesporno – angažma Elona Muska, večinskega lastnika Tesle, v domači in deloma tudi svetovni politiki ni sprejet z odobravanjem. Celo več – v številnih državah, pa ne gre zgolj za ZDA ali morda Evropo, pač pa tudi države ‘tam spodaj’, torej Avstralijo in Novo Zelandijo, se pojavlja ludizem, uničevanje avtomobilov, ki nosijo značko Tesle. Hkrati je kar veliko napadov (požigov) trgovin oziroma razstavnih salonov s temi ameriškimi avtomobili. Eden takšnih se je pred dobrim tednom zgodil v Rimu. Ampak naj bo tokrat bolj v ospredju Kalifornija.
V prvih treh letošnjih mesecih je posel s Teslami tam upadel za 15 odstotkov. Kljub temu je tržni delež tovarne še vedno zelo visok, se je pa s prejšnjih 55,5 odstotka sedaj zmanjšal na 43,9 odstotka. Če bi se to dogajalo zaradi tega, ker je bilo kupcev električnih avtomobilov na splošno manj, to niti ne bi bilo tako skrb zbujajoče. Vendar se je v omenjenem času posel s temi vozili povečal za 7,3 odstotka. Kot ugotavlja združenje kalifornijskih prodajalcev novih avtomobilov, so se na Teslin račun povečali tržni deleži drugih tovarn, pri čemer je šlo v tem pogledu najbolje General Motorsu, Fordu in Hondi. Vendar pa je zanimivo nekaj drugega – prodaja Tesel je bila v rdečem že vse lansko leto (posebej opazno se je zmanjšala v tretjem lanskem četrtletju), letošnji podatki pa, kot zapisano, niso obetavni. Še bolj bi moralo Elona Muska in s tem Teslo skrbeti dejstvo, da je prodaja v Kaliforniji zadnja leta predstavljala kar tretjino vse prodaje električnih vozil v ZDA. In vendar ni mogoče prezreti vzročne povezave med tem, kar posebej v ZDA počne Elon Musk, in dogajanjem v Kaliforniji – tam so protesti proti Trumpovi administraciji (in s tem Musku) tudi najbolj pogosti oziroma siloviti.
***

Shawn Fain, prvi človek ameriškega združenja UAW.
Demokrat ali republikanec – ni pomembno …
Nič ne pomaga – vse, kar zadnje tedne prihaja iz Ovalne pisarne oziroma Bele hiše, ima učinek potresa. Avtomobilska industrija je, kot že nekaj prej zapisano, med tistimi, ki je najbolj na udaru. In zato se dogaja marsikaj.
Zanimivo in gotovo tudi pričakovano je, da se je oglasil Shawn Fain, predsednik močnega združenja delavcev v ameriški avtomobilski industriji UAW. V lanski predvolilni tekmi je bilo združenje očitno naklonjeno demokratom – tako že leta ali desetletja prej. Sedaj je Fain, ki je prvi človeka UAW od marca 2023, ubral pot, ki je precej logična in pričakovana – sporočil je, da UAW podpira politiko Donalda Trumpa v smislu ponovne revitalizacije ameriške avtomobilske industrije. Električar po osnovni izobrazbi, zaposlen pri Stellantisu (ta je lastnik z Chrysler), je ob tem dejal, da mu je vseeno, kdo je v ameriškem političnem vrhu, pa naj bo demokrat ali republikanec – važno je, da vleče poteze v korist domače avtomobilske industrije. Tako to gre …
Ob tem se počasi uresničuje Trumpova želja o tem, da bi tuje tovarne povečale obseg izdelave v ZDA. Že pred časom je Hyundai sporočil, da bo v prihodnjih letih investiral več kot 20 milijard dolarjev v ZDA, Honda pa da prenaša izdelavo Civica z Japonske v ZDA. Samo vprašanje časa je, kdaj se bodo za podobne poteze odločile tudi druge avtomobilske hiše, še posebej tiste, ki izdelujejo avtomobile v Mehiki in Kanadi. Ni verjetno? Počakajmo.
Janez Kovačič