Porsche: spremenljiva kompresija ali relativno gibanje bata Porsche: spremenljiva kompresija ali relativno gibanje bata
Teoretično je nesporno, da  ima bencinski motor več možnosti za izboljšave od dizelskega. Znano je tudi, da bi se lahko bencinski motor primerjal s... Porsche: spremenljiva kompresija ali relativno gibanje bata
Spreminjanje kompresije je lahko izvedeno tudi takole – z ekscentričnim zamikanjem ležaja ojnice.

Spreminjanje kompresije je lahko izvedeno tudi takole – z ekscentričnim zamikanjem ležaja ojnice.

Teoretično je nesporno, da  ima bencinski motor več možnosti za izboljšave od dizelskega. Znano je tudi, da bi se lahko bencinski motor primerjal s svojim tekmecem v izkoristku, žal pa v tem primeru tudi ceni. Prav zaradi tega izdelovalci bencinskih motorjev poskušajo dosegati izboljšave s čim manjšimi predelavami ali bolje, kar s prilagajanjem dodatne opreme, kot je vbrizgavanje, turbopuhalo …

Ko bodo te možnosti izčrpane, bo verjetno prišla v poštev tudi rekonstrukcija, predvsem ohišja, ki je del motorja z najdaljšo dobo trajanja – 15 do 25 let. Prav tega se izdelovalci bojijo, ker to dvigne stroške zaradi predelave in dolgotrajnega preizkušanja, saj je ohišje motorja še vedno v veliki meri odvisno od dolgoletnih izkušenj. Kot se lahko iz tega razbere, se približujemo trenutku, ko bo potrebno zaradi učinkovitosti spreminjati tudi prostorninsko razmerje. Ta ukrep je že dolgo v glavah inženirjev, saj obstaja že kar cela vrsta rešitev, vendar te niso enostavne in stroškovno ugodne.

Po mnogih patentih se je pojavila nova prijava, ki omogoča spremembo prostorninskega razmerja le s pomočjo rekonstrukcije ojnice, medtem ko ostale rešitve zajemajo tudi spremembe na ohišju. Priznati je treba, da tudi ta poskus ni nov, je pa morda bolj praktičen od drugih. Nova rešitev je plod sodelovanja med Porschejem in izdelovalcem komponent za motorje Hilit International.

Patentna skica rešitve relativnega giba bata, ki omogoča spremembo prostorninskega razmerja.

Patentna skica rešitve relativnega giba bata, ki omogoča spremembo prostorninskega razmerja.

Spreminjanje prostorninskega razmerja je zaželeno tudi pri motorjih z manjšo prostornino (‘downsizing’), ki imajo dodano turbopuhalo, s pomočjo katerega dosegajo lastnosti, ki so pričakovane pri večjih prostorninah. S tem se doseže boljša ekonomija in višji izkoristek motorja.

Turbo motor je odličen, še posebej ko gre za lastnosti pri manjših prostorninah, vendar zahteva določene omejitve v primeru prostorninskega razmerja. Da bi se lahko povečala polnitev valja pri najvišjih tlakih puhala, mora biti prostorninsko razmerje manjše, kar hkrati pomeni, da bo motor pri nizkih obremenitvah in tlaku puhala razmeroma neodziven. Če povečamo prostorninsko razmerje do stopnje, kot jo imajo sesalni motorji, bi dobili dobre lastnosti pri nizkih obremenitvah, toda hkrati bi se pri višjih tlakih puhala povečala nevarnost klenkanja. Rešitev je, da se pri nizkih obremenitvah nastavi visoko razmerje prostornin in nasprotno, kar omogoča dosegati tudi večje moči.

Pri prikazanem patentu ventil določa pot olja iz ležaja na gredi v enega od pehalnih drogov v ojnici, ki lahko dvigne ali spusti bat, kar omogoča spreminjati prostornino zgorevalnega prostora oziroma spreminjati prostorninsko razmerje. Ta tehnologija je zelo podobna tisti, ki se uporablja pri krmiljenju kotov ventilov.

Pri tem se predvsem postavlja vprašanje, ali ta rešitev v motorju resnično deluje, ali je učinkovita, ali je dovolj zanesljiva, da bo dosegla praktično uporabo. Je pa vsekakor korak naprej za doseganje boljše ekonomije in višjega izkoristka bencinskega motorja. Ne nazadnje pa pri Porscheju  nočejo odgovoriti, za katerega uporabnika se razvija taka rešitev – počakajmo, pa bomo videli, ali bo kdaj in kje zagledala luč sveta.

Aci Bizjan

Skica: Gizmag