Fiat Punto 1.4 8V LPG Easy Fiat Punto 1.4 8V LPG Easy
Projekt ‘varčevanje’: plin! Zgodba je v splošnem podobna zgodbi o elektromobilih in pravzaprav čisto vsaki zgodbi, ki se nanaša na preboj in razširjanje neke... Fiat Punto 1.4 8V LPG Easy
Fiat Punto 1.4 8V LPG: odlična pot do znatnega varčevanja v vožnji – skoraj polovico cenejši kilometer kot z bencinom!

Fiat Punto 1.4 8V LPG: odlična pot do znatnega varčevanja v vožnji – skoraj polovico cenejši kilometer kot z bencinom!

Projekt ‘varčevanje’: plin!

Zgodba je v splošnem podobna zgodbi o elektromobilih in pravzaprav čisto vsaki zgodbi, ki se nanaša na preboj in razširjanje neke nove ali vsaj drugačne tehnologije.

Če obstaja nek splošen interes, gre skozi, sicer odide v pozabo. Za nekaj časa ali za vedno.

  • 1VK_8935a
  • 1VK_8900
  • 1VK_8896
  • 1VK_8897a
  • 1VK_8901
  • 1VK_8907
  • 1VK_8906
  • 1VK_8933la
  • 1VK_8903
  • 1VK_8904
  • 1VK_8909

‘Plinska’ zgodba je v avtomobilizmu ena tistih, ki je po malem ves čas tu, a zanimanje zanjo precej niha. V teh časih, ko vse več ljudi gleda na vsak cent, je, vsaj pri nas, spet v ospredju. Avtomobilski proizvajalci imajo tehnologijo že lep čas razvito, torej tu problema ni.

Fiat že nekaj desetletij goji in razvija tehnologijo pogona na plin predsvem za domači trg, a se z njo vse bolj pojavlja tudi izven Italije. Tudi pri nas, začenši s tem Puntom. Za voznika oziroma uporabnika je tehnologija preprosta: luknja za ‘dolivanje’ utekočinjenega naftnega plina (LPG: mešanica predvsem propana in butana) je ob luknji za bencin in treba je le navijačiti poseben nastavek, kar ne zahteva nobene posebne veščine. Potem priključi ročko za polnjenje in pritisne ter drži gumb; ko želi odnehati s polnjenjem, ga spusti, ali pa se polnjenje ustavi samo, ko je temu namenjena posoda polna.

Drugi del, uporaba, je še bolj preprost. Če je v obeh posodah gorivo (bencin in plin), se lahko voznik s pritiskom na gumb odloči, katero gorivo bo gnalo motor. Če tega goriva zmanjka, sistem pravočasno samodejno preklopi na drugega. In to je to. V primeru Punta si sistem zapomni, katero gorivo je gnalo motor tudi po zaustavitvi motorja in ob ponovnem zagonu, za razliko od drugih rešitev, kjer se vselej vožnja prične s plinom. Edino, na kar voznik nima vpliva, je (hladen) zagon motorja: ta namreč vedno steče na bencin, a se potem skoraj nemudoma preklopi na plin, če je voznik prej tako nastavil.

Marsikoga seveda zanima, kakšna je razlika med delovanjem motorja na eno in drugo gorivo. Fiat navaja povsem identične podatke o največjih vrednostih moči in navora, a se zdi, da je z bencinom motor za spoznanje bolj prožen, čeprav je brez natančnih merilnih naprav o tem težko soditi. Je pa motor, ko deluje na plin, nekoliko glasnejši: razlika se pozna v prostem teku (takrat je za 2 decibela bolj glasen), med vožnjo pa se zaradi drugih virov trušča razlika ne sliši.

Ključna pa je seveda poraba oziroma točneje: strošek vožnje. Tudi naš preskus je pokazal nekaj manjšo porabo v litrih na 100 kilometrov z bencinom, a je po drugi strani LPG bistveno cenejši: medtem ko v času pisanja tega testa bencin stane 1,487 evra za liter, stane plin le 0,749 evra za liter. To pomeni, da bi bil, upoštevaje našo porabo, strošek vožnje za 100 kilometrov vožnje z bencinom 11,2 evra, s plinom pa le 6,1 evra. Pri 500 kilometrih je to 55,8 proti 30,7 evra. Z drugimi besedami: pri vožnji na plin je strošek enak, kot če bi z bencinom porabili v povprečju 4,1 litra bencina na 100 kilometrov! Matematika je tu neizprosno na strani plina.

  • 1VK_8908
  • 1VK_8923
  • 1VK_8924
  • 1VK_8918
  • 1VK_8916
  • 1VK_8915
  • 1VK_8914
  • 1VK_8914 cir
  • 1VK_8926
  • 1VK_8919
  • 1VK_8919 cir

Vedno pa je pri lepih stvareh tudi droben tisk. Konkretno pri Puntu LPG je neprijetno to, da znotraj potovalnega računalnika ni za varčevanje (kar je osnovni vzrok pri nakupu takšnega avtomobila) ključnih podatkov: trenutne in povprečne porabe ter dometa. Izgovorov ni, da tehnika to omogoča, so med drugim dokazali pri Volkswagnu – resda tam uporabljajo drug plin (CNG – stisnjen metan), a vseeno. Še največji problem pri takšni izbiri pa je prav ponudba: če se ozirate za Puntom, je v plinski kombinaciji na voljo le en motor in le osnoven paket opreme; kje piše, da želijo varčevati le ljudje, ki so zadovoljni s šibkim motorjem in med vožnjo ne uživati nekaj več udobja in ugodja?

Punto je – precejšnji starosti navkljub – še vedno povsem (s tekmeci) primerljivo prijeten, prijazen in lahkoten avtomobil. Tale motor, katerega korenine segajo v osemdeseta leta, zna biti še vedno dovolj čist (zadosti okoljskim normam Euro5, na nekaterih trgih pa je na voljo tudi v konfiguraciji za Euro6!), je tudi izjemno elastičen (zmožnost delovanja v širokem območju vrtljajev), saj v zadnji (5.) prestavi povsem nestresno potegne od kakih 1.500 vrtljajev v minuti ali še manj. Pri 2.000 vrtljajih v minuti v 5. prestavi, kar pomeni 70 kilometrov na uro, lepo potegne tudi navkreber. Manjka pa mu prožnosti (kako ‘silovito’ potegne ob pohojenem plinu), kar je danes ob pretežno turbostrojih še toliko bolj očitno. Povedano bolj razumljivo: avtomobil ni posebej poskočen in tesna prehitevanja so precejšnja mora.

Takšen motorni značaj daje tudi misliti, da je menjalnik zelo na dolgo izračunan, a je to, kot rečeno, le posledica majhnega navora. Izkaže se, da je 5. prestava precej kratka, saj se mora motor vrteti s 4.500 vrtljaji v minuti, da bi se peljali 160 kilometrov na uro – za bolj nazorno sliko: prekinjevalnik zaustavi delovanje motorja šele pri 6.300 vrtljajih v minuti. Šesta prestava bi bila zato dobrodošla – za manjšo porabo in za manjši trušč. Ta, razen v visokih vrtljajih motorja, namreč navduši, saj se zlahka kosa z veliko veliko bolj prestižnimi in seveda dražjimi avtomobili na trgu.

Problema sta na koncu še dva. Eden je v infrastrukturi; črpalk za plin še zdaleč ni toliko kot za bencin, a nič hudega, če ni plina, gre avtomobil, tudi tale Punto, mirno naprej na bencin. Drugi pa je v ljudeh oziroma njihovih predsodkih. Če bi ne bilo tako, bi bilo plinsko gnanih avtomobilov – glede na precejšen prihranek – dosti več.

Vinko Kernc

Odčitki in meritve

Okoliščine meritev: temperatura okolice 14° C – suha cesta – stanje merilnika hitrosti 17.075 km – menjalnik v 5. prestavi – gume 185/65 R 15 T Continental ContiEcoContact 3 – nima podatka o trenutni porabi goriva

Poraba in trušč

60 km/h, 1.700/min: 81 dB

100 km/h, 2.800/min: 85 dB

130 km/h, 3.600/min: 88 dB

160 km/h, 4.500: 93 dB

Testni krog: 8,2 l/100 km (LPG)

Testni krog: 7,5 l/100 km (bencin)

Pohvale

+ varčnost pri pogonu na plin

+ preprosta in zanesljiva tehnologija

+ izjemno majhen trušč v notranjosti

+ lahkotnost upravljanja

+ elastičen motor

+ za povečanje prtljažnika se dvigne tudi sedalni del (redkost v tem razredu)

+ dodatna osvetlitev ceste ob zavijanju

+ pomoč pri speljevanju v klanec

Graje

– LPG le v kombinaciji z osnovnim motorjem in osnovno opremo

– nima merilnika trenutne in povprečne porabe goriva ter dometa

– 5 samodejnih utripov smernikov

– neergonomska postavitev nekaterih stikal

– skopa oprema

Na kratko

Ekonomski izračun je povsem na strani plinsko gnanih avtomobilov, tudi takšnega Punta. Temu tudi sicer nič ne manjka, vključno z videzom, največja težava je le ta, da je izbira za tistega, ki želi LPG, zelo majhna: le osnoven motor in osnovna oprema.

Cene

Fiat Punto 1.4 8V: 10.250 evrov*

Fiat Punto 1.4 8V LPG Easy: 11.970 evrov*

Testni Fiat Punto 1.4 8V LPG Easy: 12.690 evrov*

* S popustom 2.600 €

Tehnični podatki (proizvajalec)

Motor: 4-valjni – bencinski – gibna prostornina 1.368 cm3 – največji navor 115 Nm pri 3.000/min – največja moč 57 kW (77 KM) pri 6.000/min

Pogon: ročni menjalnik (5) – pogon spredaj

Voz in obese: kombilimuzina – samonosna karoserija, 5 vrat, 5 sedežev – spredaj pomožen okvir, posamične obese, vzmetne noge, trikotna prečna vodila, stabilizator – zadaj pomožen okvir, poltoga prema, vijačne vzmeti, teleskopski blažilniki – volan z zobato letvijo, elektrohidravličen servo – gume 185/65 R 15 T Continental ContiEcoContact 3

Mere: dolžina 4.030  mm – širina 1.687 mm – višina 1.490 mm – medosna razdalja 2.510 mm – najmanjša razdalja od tal 150 mm – rajdni krog 10,9 m – notranja širina spredaj: ni podatka, zadaj: ni podatka – prtljažnik 252/1.010 l – posoda za bencin 45 l, posoda za plin 38 l

Mase: vozilo 1.040 kg – dovoljena skupna obremenitev 560 kg – dovoljena obremenitev strehe 75 kg

Zmogljivosti: največja hitrost 165 km/h – pospešek 0-100 km/h 13,2 s – poraba bencina (kombiniran cikel) 5,9 l/100 km – izpust CO2 139 g/km – poraba plina (kombiniran cikel) 7,4 l/100 km – izpust CO2 119 g/km

Foto: VK