Citroen Berlingo Multispace BlueHDi 120 XTR Citroen Berlingo Multispace BlueHDi 120 XTR
Prostor in čas Že v osnovni šoli nas naučijo o ukrivljenosti in relativnosti, česar pa nas večina do konca življenja ne uspe povsem razumeti.... Citroen Berlingo Multispace BlueHDi 120 XTR
Citroen Berlingo Multispace XTR: avtomobil za hitre pustolovce, ki potrebujejo veliko prostora.

Citroen Berlingo Multispace XTR: avtomobil za hitre pustolovce, ki potrebujejo veliko prostora.

Prostor in čas

Že v osnovni šoli nas naučijo o ukrivljenosti in relativnosti, česar pa nas večina do konca življenja ne uspe povsem razumeti. K sreči nam niti ni treba.

V avtomobilih in tudi v Berlingu je drugače: nobene relativnosti, nobene ukrivljenosti.

Najprej o prostoru. S prihodom prvega Berlinga leta 1996 je bil osnovan povsem nov razred avtomobilov in poleg skoraj identičnega bratranca Partnerja se je pojavilo precej neposrednih tekmecev. Vsi temeljijo na skupnem imenovalcu: prostor. Notranji širina in dolžina (potniški del) sta sicer takšni, kakršnih smo vajeni pri vseh podobno dolgih avtomobilih, z njihovo višino pa se ne more kosati nobeden izmed osebnih avtomobilov. Da ne govorimo o prtljažniku.

  • 1VK_3455aw
  • 1VK_3442a
  • 1VK_3443a
  • 1VK_3440a
  • 1VK_3458a
  • 1VK_3456a
  • 1VK_3447a
  • 1VK_3471a
  • 1VK_3444a
  • 1VK_3500
  • 1VK_3464a
  • 1VK_3668sh
  • 1VK_3445a
  • 1VK_3452a
  • 1VK_3450a
  • 1VK_3451
  • 1VK_3448
  • 1VK_3476a
  • 1VK_3475
  • 1VK_3467a
  • 1VK_3470a

V tem prostoru pa se skozi leta marsikaj spreminja. Ta Berlingo sicer sloni na stari platformi (PSA PF2), ki jo je ‘prinesel’ Peugeot 307 leta 2001, in bi si z vidika osebnih avtomobilov že zaslužil menjavo modela, a dostavniki (čeprav v takšni izvedbi povsem osebni je Berlingo v osnovi dostavnik) so na to manj občutljivi. Nekaj je sicer še stare šole, denimo splošen videz (armaturne plošče, vratnih oblog), pa tudi malenkosti, kot so običajna merilnika temperature hladilne tekočine ter količine goriva in zavolanski ročici tempomata ter avdio sistema. Kljub temu večina tega (v prenesenem pomenu) deluje in celo več, marsikatera novejša pogruntavščina ni enako ergonomska. Bolj kot na ostarelo platformo pa se je pri notranjem trušču treba ozreti za že omenjenim izhodiščem – kot dostavniku mu pač ni namenjena posebej ugodna notranja akustika, ki navsezadnje vseeno še zdaleč ni med najslabšimi v avtomobilski industriji. Bolj kot decibeli namreč (očitno) moti barva zvoka, ki nastaja med vožnjo.

Najbolj spremenjen je v notranjosti osrednji del armaturne plošče. Tam je zdaj času primerno velik osrednji zaslon, kakršnega poznamo iz novejših (osebnih) Peugeotov in Citroënov. K sreči ta zaslon tu ne krmili klimatske naprave, na žalost pa so odpravili vrtljiv gumb za glasnost ter vklop. Povsem po nepotrebnem in škoda. Nadomeščajo ga kar trije običajni gumbi, ob njih pa je vhod AUX. Čudno – vhod USB je na desnem boku sredinske konzole, med vožnjo vozniku povsem nedosegljiv. Škoda. Ima pa zato avdio sistem zelo dober meni in dosti boljši zvok, kot bi v avtomobilu tega tipa pričakovali.

Prednja sedeža nudita dober položaj za sedenje, voznikov tudi za vožnjo (jasno, tu je nekoliko dostavniški položaj, a prav nič moteč), bočnega oprijema pa nudita kar nekako dovolj, a ne toliko, kot obljubljata z videzom. Tudi opreme je v splošnem tam dovolj.

  • 1VK_3496a
  • 1VK_3487shwa
  • 1VK_3478r
  • 1VK_3484aw
  • 1VK_3481w
  • 1VK_3482
  • 1VK_3490
  • 1VK_3489a
  • 1VK_3501w
  • 1VK_3488aw
  • 1VK_3492a
  • 1VK_3493a
  • 1VK_3494a
  • 1VK_3491
  • 1VK_3498

Zadaj so trije posamični sedeži, vsak posebej je zložljiv in odstranljiv. Težki niso prav dosti, je pa pri odstranitvi treba pridobiti izkušnje, sicer je malce nerodno. Potniki v drugi vrsti imajo na voljo dve polički ter dva žepa (na hrbtih prednjih sedežev), zelo pohvalna je tudi posamična nastavitev naklona naslonjala. Sicer pa drugega tam zadaj nič, niti lučke, 12-voltne vtičnice, mest za pijačo, nič.

In tudi nobenega predala. Ti so sploh daleč in z naskokom najslabši del (takšnega) Berlinga. Prednjima potnikoma so jih sicer namenili kar nekaj, a skoraj vsakemu najdemo kakšno pomembno zamero. Najprej to, da nobeden ni obložen z gumo ali tekstilom, zato v njih reči glasno drsijo že v križiščih. Tistemu med merilniki in prednjo šipo zamerim globino, katere dna pripet voznik sploh ne doseže. Pred sovoznikom so vratca normalnih mer, za njimi pa prav majhen predalček, v katerega niti majhna knjižica z navodili ne gre, ne da bi jo malce upognili. Med sedežema je ogrooomno prostora, a na tleh le polička iz trde plastike z le nekaj milimetrskim robom. Pri zavijanju le malo ostane na njej. Spredaj so štiri mesta za pločevinke, a z daleč premajhnim utorom, da bi si jih upal tam pustiti (odprte). V vratih imata predala spredaj nepripravno obliko (okej, za eno poševno postavljeno plastenko v vsakem), v zadnjih vratih ni nič. Desno od komand klimatske naprave je vodoravna valjasta luknja in še vedno ne vem, kaj bi vtaknil vanjo. In na koncu – široka polica nad šipo veliko obljublja, a je prostor nad njo prenizek za kaj več kot kakšno revijo ali tanjšo knjigo. Povsem nedodelano poglavje!

Prtljažnik je druga zgodba. Odpravite se z družino na 3-tedenski poletni ali na tedenski zimski dopust, pa bo skoraj pravilna kvadrasta luknja požrla večino prtljage. V njem so (na desni) še en predal, 12-voltna vtičnica in (visoko na desnem boku) lučka. Kaj lahko iz njega izvlečete, je najbolje vidno na fotografijah.

  • 1VK_3505
  • 1VK_3506
  • 1VK_3507
  • 1VK_3508
  • 1VK_3509
  • 1VK_3510
  • 1VK_3511
  • 1VK_3512
  • 1VK_3513
  • 1VK_3514
  • 1VK_3515
  • 1VK_3516
  • 1VK_3517
  • 1VK_3518
  • 1VK_3519
  • 1VK_3520
  • 1VK_3521
  • 1VK_3522
  • 1VK_3523pai

In potem še o času. Motor v tem Berlingu ga namreč lahko izjemno skrajša. Zamero mu je težko najti, pohvale se kar vrstijo: je dizelsko zelo prožen, a hkrati tudi netipično dizelsko elastičen (v 4. prestavi zelo dobro vleče že od 1.000 vrtljajev v minuti), sicer je pa tako zmogljiv, da požene iglo merilnika hitrosti do 190 kilometrov na uro brez najmanjših težav. Pa ne govorim o tistem ‘do 130 kilometrov na uro kar poskočen, potem pa počasi do 190’: hudič zares odlično vleče in dosti bolj, kot bi od 88 kilovatov pričakovali. Obenem je vsestranski: z njim se zlahka peljete nestresno lagodno, umirjeno in varčno, enako zlahka pa zelo zelo hitro in sicer v vseh ključnih fazah – speljevanje, prožnost in (največja) hitrost.

Njegova edina slaba stran je, da je postavljen v karoserijo z veliko čelno površino, kar pomeni, da pri višjih hitrostih porabi znatno več, kot bi v, denimo, C4. Ta je dobro opazno tudi iz spodnjih meritev, kjer poraba nad 100 opazno naraste. A vseeno – testna poraba je bila navkljub več kot zgolj dinamični vožnji presenetljivo majhna.

In na koncu še nekaj, kar ni neposredno vezano na prostor in čas. Prvič, kar se neposredno nadaljuje iz prejšnjega odstavka, preostala mehanika. Krmiljenje ni športno, je pa povsem zgledno, enako velja za menjalnik. In podvozje je nekje vmes med pričakovanim dostavniškim in ‘osebnim’. Drugič, XTR. Takšen Berlingo je nekoliko dvignjen in kljub le prednjemu pogonu vabi s cest. A vseeno pri tem previdno: za zunanjost se sicer zdi, da je dosti manj občutljiva, kot v resnici je, in spodnji del prednjega odbijača je precej nizko nad tlemi. Tistim, ki znajo s ceste z glavo, pa so pri Citroënu namenili pripravo, ki sicer ni nova, je pa koristna, če jo voznik zna uporabljati. Z vrtljivim gumbom desno od klimatske naprave voznik nastavi delovanje elektronike, na izbiro je pet stopenj: običajna, za sneg, za blato, za pesek in izklopljen stabilizacijski sistem (a le do 50 kilometrov na uro). Čudodelno ni, nekaj več pa le zmore izvleči iz mehanike, ko je teren neobičajen. In tretjič, barva. Ta je ena tistih redkih, ki kaže značaj osvetlitve okolice; ko je sonce, je vesela, ko je oblačno, je žalostna. Razlike so, kot lahko vidite na fotografijah, precejšnje.

Barvo sicer lahko izberete tudi manj zanimivo, a Berlingo ostaja (tipičen) Berlingo: namenjen premagovanju časa in izrabi precejšnjega prostora. Doslej je bil pri tem zelo uspešen.

Vinko Kernc

Odčitki in meritve

Okoliščine meritev: temperatura okolice -3° C – suha cesta – stanje števca prevoženih kilometrov 13.176 – menjalnik v 6. prestavi – vklopljen program ECO – gume 205/65 R 15 T M+S Michelin Latitude Tour – digitalni prikazovalnik trenutne porabe goriva (cifre, 1 decimalno mesto)

Poraba in trušč

60 km/h, 1.100/min: 2,3 l/100 km – 87 dB

100 km/h, 1.800/min: 3,9 l/100 km – 89 dB

130 km/h, 2.400/min: 7,3 l/100 km – 93 dB

160 km/h, 2.900/min: 10,6 l/100 km – 98 dB

Testni krog: 8,01 l/100 km

Pohvale

+ motor: prožnost, elastičnost, zmogljivosti, poraba

+ sedeži druge vrste (odstranljivost, nastavitev naklona naslonjala)

+ oblika in uporabnost prtljažnika

+ notranje mere (predvsem višina)

+ oprema (v splošnem)

+ vzdolžna strešna nosilca

+ živahna in zanimiva barva karoserije

+ pripomoček za vožnji izven cest

+ zavolanski ročici (tempomat, avdio)

+ pustolovski značaj XTR

Graje

– notranji predali

– postavitev vhoda USB

– ni vrtljivega gumba za avdio sistem

– skopa notranja osvetlitev

– pokrovček za gorivo se odpira le s ključem

– nima parkirnega pripomočka spredaj

– nima navigacijske naprave

Na kratko

Tudi ‘osebne dostavnike’ vse močnejša konkurenca peha v hitrejše prilagajanje času. Berlingo ni več mlad in se dostojno upira, ni pa moč spregledati njegovih sedmih let obstoja. Kljub temu razveseljuje s prostorom, takšen tudi z vrhunskim motorjem, povsem pa pade na izpitu notranje uporabnosti, ko gre za površine in predale. Kot bi bil zanje zadolžen nekdo, ki je prvič videl avtomobil.

Cene

Citroen Berlingo Multispace BlueHDi 100 S&S BVM6 XTR: 22.020 evrov

Citroen Berlingo Multispace BlueHDi 120 S&S BVM6 XTR: 23.040 evrov

Testni Citroen Berlingo Multispace BlueHDi 120 S&S BVM6 XTR: 23.640 evrov

(Če ni drugače označeno, so navedene cene z uradnega cenika in ne upoštevajo posebnih akcijskih ponudb.)

Tehnični podatki (proizvajalec)

Motor: 4-valjni – turbodizelski, neposreden vbrizg – gibna prostornina 1.560 cm3 – največji navor 300 Nm pri 1.750/min – največja moč 88 kW (120 KM) pri 3.500/min

Pogon: ročni menjalnik (6) – pogon spredaj

Vozna dinamika: Normal, Snow, Mud, Sand, ESP Off

Voz in obese: limuzinski dostavnik – samonosna karoserija, 5 vrat, 5 sedežev – spredaj pomožen okvir, posamične obese, vzmetne noge, trikotna prečna vodila, stabilizator – zadaj poltoga prema, vijačne vzmeti, teleskopski blažilniki, stabilizator – volan z zobato letvijo, hidravličen servo – gume 205/65 R 15 T M+S Michelin Latitude Tour

Mere: dolžina 4.380 mm – širina 1.810 mm – višina 1.862 mm – medosna razdalja 2.728 mm – najmanjša razdalja od tal 141 mm – rajdni krog 11,5 m – notranja širina spredaj 1.484 mm, zadaj 1.487 mm – prtljažnik: 544/*2.650 (**3.000) l – posoda za gorivo 60 l

Mase: vozilo 1.398 kg – dovoljena skupna obremenitev 687 kg – dovoljena obremenitev strehe 100 kg

Zmogljivosti: največja hitrost 176 km/h – pospešek 0-100 km/h 11,4 s – poraba (kombiniran cikel) 4,4 l/100 km – izpust CO2 115 g/km

* podatek v ‘tekočinskih’ litrih (ne po normah VDA); ** pri odstranjenih sedežih druge vrste in v tekočinskih litrih (ne po VDA)

Foto: VK