

Avtomobilski teden 9, 2025
KolumnaNovice 28/02/2025 Janez Kovacic


Elon Musk se je takole razkazoval z Mileijevo motorno žago.
Tesline delnice navzdol
Medtem ko se Elon Musk postavlja pred ameriško javnostjo z motorno žago, ki mu jo je pred nedavnim podaril argentinski predsednik Javier Milei kot simbol radikalnega čiščenja državnega aparata, se je vrednost delnice Tesle na Wall Streetu znižala za osem odstotkov. Razlog? Prodaja Tesel je bila januarja na evropskih trgih manjša za zelo visokih 45 odstotkov, v državah Evropske unije (EU) celo za 50,3 odstotka. Ob tem je gotovo zanimiv podatek, da se je posel z baterijskimi električnimi avtomobili (BEA) prvi letošnji mesec v EU povečal za zelo prijaznih 34 odstotkov! Ti podatki so torej povzročili padec vrednosti Tesline delnice, posledično se je občutno zmanjša tudi kapitalizacijska vrednost tovarne, in sicer je padla pod bilijon dolarjev, kar se ni zgodilo od lanskega Novembra.
S tem, ko je bil januarski posel Tesle na trgih Stare celine in EU res skromen, se nadaljuje trend, ki je bil značilen vse lansko leto. Kljub padcu vrednosti Tesline delnice je bila kapitalizacijska vrednost tovarne še vedno izjemno visokih 981 milijard dolarjev. Pomeni, da tovarna ostaja blizu tistim ameriškim tehnološkim podjetjem (Apple, Microsoft, Amazon, Nvidia ipd.), katerih vrednost presega bilijon dolarjev. Toda Tesla je po drugi strani vredna več kot General Motors, Ford, Volkswagen, Toyota, Hyundai in BMW skupaj – vsaj glede na to, kako vse skupaj razume oziroma prikazuje Wall Street. »Ko toliko časa preživiš v Beli hiši, verjetno nimaš časa za ukvarjanje s podjetji, ki so v tvoji lasti, torej tudi s Teslo ne,« je menil eden izmed vodilnih v ameriški agenciji B. Riley Wealth iz Bostona. Bo že držalo. In ob tem vedno znova trdijo, da evropski avtomobilski trgi niso (več) pomembni …
***

Sprememba v vrhu Porscheja je bila pričakovana.
Porsche: zamenjava pri financah in prodaji
Nemški Porsche se je znašel v precej drugačnem položaju, kot je bil še pred nedavnim. Lanska prodaja je bila za dobre tri odstotke skromnejša kot leto prej. Ni veliko, pa vendarle je vsak odklon navzdol nekaj, kar povzroči spremembe. Prav zaradi tega sta se poslovila dva nekdaj pomembna človeka – prvi mož financ in vodja prodaje. Sporazumno.
Lutz Meschke je bil dolga leta tisti, ki je imel veliko besede, saj je skrbel za denar, torej finance. Nadomestil ga bo Jochen Breckner, star 47 let, ki je pri Porscheju od leta 2000. V čevlje Detleva von Platna, ki je doslej skrbel za prodajo Porschejev, bo stopil 54-letni Matthias Becker, ki se je tej nemški avtomobilski hiši pridružil pred dobrimi desetimi leti. Kot sporočajo iz tovarne, sta oba, torej Meschke in von Platen, odšla sporazumno. Niso sporočili, kolikšna bo odpravnina, toda lahko domnevamo, da ne bo skromna in bo vsaj za nujno preživetje …
Porsche se tako kot druge in predvsem nemške avtomobilske tovarne srečuje s težavami na kitajskem trgu, ki je zanj tako rekoč izjemnega pomena. Lanski upad prodaje je bil visok, skoraj 28-odstoten. Je pa tovarna lani dobro prodajala v Severni Ameriki oziroma predvsem v ZDA, pa tudi v Evropi in Nemčiji. In ob tem ni nič presenetljivo, da se tako kot druge avtomobilske hiše znova bolj osredotočajo na avtomobile z motorji z notranjim zgorevanjem kot na tiste, ki jih poganja elektrika.
***

Cupra se je dobro odrezala v letošnjem januarju.
Januar: plusi, pa seveda precej minusov
Januar je med tistimi meseci, ki načeloma prodaji avtomobilov niso pretirano naklonjeni. Obstaja dokaj sprejemljiva razlaga – stroški, ki se pojavijo proti koncu leta, zmanjšajo januarske želje in potrebe. Tako je bilo tudi letos – posel z osebnimi avtomobili se je v prvem letošnjem mesecu v Evropski uniji (EU) skrčil za 2,6 odstotka. Večina velikih evropskih trgov je končala v rdečem, plus so imeli le v Španiji. Zanimivo in že malo prej zapisano pa je, da je prodaja baterijskih električnih avtomobilov (BEA), tistih, na katerih se lomi evropska avtomobilska strategija, v tem mesecu poskočila za zelo visokih 34 odstotkov.
Glede BEA je opazno, da je bilo kupcev v Nemčiji, še vedno največjem evropskem avtomobilskem prostoru, za 53,3 odstotka več, v Belgiji za 37,2 odstotka in na Nizozemskem za 28,2 odstotka več. Toda to niso odstotkovni prvaki. V Italiji se je posel povečal za kar 126,2 odstotka, na Danskem za 123,3 odstotka. Tudi Slovenija je bila s 59,6 odstotka večjo prodajo teh avtomobilov med tistimi članicami EU, kjer je bil januarski prodajni plus največji. Skupaj je bilo v EU prodanih 124 tisoč BEA. Upadanje prodaje avtomobilov z dizelskim motorjem kljub vsemu ne pojenja; zanje se je januarja odločilo skoraj 83 tisoč kupcev, vendar je bil to 27-odstotni minus. Tudi prodaja bencinskih avtomobilov se je skrčila za 18,9 odstotka na skupaj 244 tisoč vozil, najbolje pa je šlo hibridom (290 tisoč, 18,4 odstotka več). Kaj pa tovarne?
Prevladovali so minusi, nekaj je bilo tudi plusov. Koncern Volkswagen (VW) je zabeležil 5,4-odstotni porast, med tovarnami, ki so sestavni del koncerna, se je izkazala Cupra s kar 61,5 odstotka večjo prodajo. Stellantis je bil v minusu (17,9 odstotka manj), samo tovarna Alfa Romeo je bila v zelenem z 22,7 odstotka večjo prodajo. Za nas je gotovo pomembno, kaj se dogaja z Renaultom. Skupina (še Dacia in Alpine) je zabeležila pet odstotkov večjo prodajo, pri Alpine pa je bilo kupcev za skoraj 170 odstotkov več kot januarja lani. Toyota, Hyundai, BMW, Mercedes-Benz, Volvo, Nissan, Suzuki, Mazda, Tesla, JLR (Jaguar Land Rover) so končali v rdečem. Kitajski SAIC Motor pa je obseg prodaje povečal za visokih 76,5 odstotka. Zanimivo, naj rečem ilustrativno.
Janez Kovačič