Avtomobilski teden 6, 2017 Avtomobilski teden 6, 2017
Afera ‘Diesel-Gate’ je klasičen in hkrati zelo nazoren primer početja, ki je na kratek rok morda napovedovalo dobiček, na dolgega pa seveda poraz. In... Avtomobilski teden 6, 2017

V afero ‘Diesel-Gate’ vstopa tudi slavni dr. Ferdinand Piëch, nekoč povsem nesporni gospodar Wolfsburga.

Afera ‘Diesel-Gate’ je klasičen in hkrati zelo nazoren primer početja, ki je na kratek rok morda napovedovalo dobiček, na dolgega pa seveda poraz. In kakšen! Prav zaradi tega je jara kača tega ‘dogodka’ čedalje daljša, po drugi strani pa dobiva podobo, ki bi bila morda dokaj tipična za kraje, kjer živimo. Pa seveda ni.

Dr. Martin Winterkorn, vse do septembra 2015, ko je škandal prišel na dan, prvi mož koncerna Volkswagen in hkrati varovanec dr. Ferdinanda Piëcha, človeka, ki je devet let vodil koncern, potem pa postal predsednik nadzornega sveta, še sedaj trdi, da o vsem skupaj ni vedel veliko. Pred nedavnim pa je Piëch, ki je tik pred izbruhom afere odrekel svojo podporo Winterkornu in hkrati odstopil (ali so ga odstopili) kot predsednik nadzornega sveta, dejal, da je že nekaj mesecev pred septembrom 2015 prav Winterkorna obvestil od domnevnih nepravilnostih pri dizelskih motorjih. Ta mu je menda odgovoril, da »je vse pod nadzorom«. No, sedaj nadzorni svet VW ‘tehta’ morebitne ukrepe proti dr. Ferdinandu Piëchu. In mu utegne očitati, celo dokazati marsikaj.

Povsem nesporno je, da sta tako Piëch kot tudi Winterkorn koncern vodila s železno roko. Zelo težko je verjeti, da bi Winterkorn sprejel pomembne odločitve na svojo roko. Znano je, da je dr. Ferdinand Piëch leta pred afero zbral v Wolfsburgu vse najpomembnejše inženirje ter druge vodilne in jim zabičal, naj najdejo »ustrezne tehnične rešitve za dizelske motorje«. Druge tovarne, recimo Mercedes-Benz, so pri dizelskih motorjih že veliko prej uporabljale sečnino oziroma ureo, ki bistveno pripomore k zmanjšanju zlasti dušikovih oksidov v izpuhu. Toda ta varianta za koncern VW ni bila sprejemljiva, ker ni bila njihova. »Poznam vsa vaša imena, vem, kaj delate, zato delajte,« jim je tedaj dejal Piëch. In so delali …

Lahko le ugibaš, kako se bo tragikomedija (komedija za bogatega Piëcha in dovolj premožnega Winterkorna, tragedija za tiste, ki v VW zgolj delajo) končala. Ampak, da bodo najbolj in najprej plačali tisti, ki niso nič krivi, je bilo jasno že prej, preden se je ‘Diesel-Gate’ rodil …

***

Januarska prodaja vozil na slovenskem trgu je vsaj zanimiva, a je prezgodaj za domnevo o tem, kaj se utegne zgoditi v letu 2017.

Slovenski avtomobilski trg se vsaj januarja obrača malenkost drugače kot drugi. Medtem ko v Evropi pričakujejo, da letošnja skupna rast ne bo več kot odstotek (!), statistika Jato Dynamics kaže, da je slovenski trg v prvem letošnjem mesecu zrasel za 11,1 odstotka! Januarja lani je bilo tako prodanih 5.823, letos pa 6.472 avtomobilov, pri čemer na prvih petih mestih ostajajo enake tovarne kot lanskega januarja. Volkswagnu (968) tesno sledi Renault (947), naslednja tri mesta so še naprej rezervirana za znano trojico: Škoda (618), Ford (393) in Opel (376), pri čemer sta zadnja dva glede na lanski januar zamenjala mesti. Ker je to šele prvi mesec, ni smiselno domnevati o trendih, a je vsaj zanimivo, da je lanskega januarja Tesla prodala štiri avtomobile, letos pa se je prvi  mesec končal z ničlo.

Je pa zanimiva lestvica najbolje prodajanih. Renault Clio je seveda daleč spredaj (492), a je njegov januarski rezultat občutno slabši od lanskega (645). Pri Škodi se jim ta hip še ne kaže zamisliti nad januarskim rezultatom, a je ena najhitreje rastočih znamk na Slovenskem tokrat končala z minusom, kajti slabša je bila prodaja tako Octavie (184) kot tudi Fabie (130). Se je pa opazen skok posrečil Dacii Sandero, ki je s skupno prodajo skočil na tretje mesto (228) in je lanski rezultat presegel za debelih 131 vozil. Tudi Volkswagen Tiguan je bil v prvem letošnjem mesecu bistveno uspešnejši kot lani (201/39), a to je precej razumljivo oziroma razložljivo. Je pa treba omeniti še skok Renaulta Mégane, ki je bil lanskega januarja skoraj na dnu (48), letos pa je našel 150 kupcev. Seveda je tudi to razložljivo.

***

Nissan je v Južni Koreji deležen obtožb o uporabi goljufive opreme v dizelskih motorjih, ki poganjajo Qashqai.

Medtem ko se Evropska unija (EU) medlo odziva na obtožbe proti Volkswagnu in se zdi, da v Aziji nemški velikan ne bo čutil kakšnih usodnih posledic, pa v Južni Koreji po tej strani ne držijo križem rok. Tam je sodišče začelo sodni postopek proti japonskemu Nissanu. Sodišče namreč trdi, da je japonska avtomobilska hiša pri dizelskih motorjih, ki poganjajo Nissan Qashqai, uporabila sporno programsko opremo za spremembo vrednosti izpušnih plinov. Očitno gre za novo poglavje v odnosu med Nissanom in južnokorejsko vlado oziroma ministrstvom za okolje.

To je lani sporočilo, da je Nissan goljufal pri vrednostih izpušnih plinov in mu je zato naložilo plačilo 279 tisoč ameriških dolarjev kazni, hkrati pa je prepovedalo prodajo Qashqaijev in odredilo njihov pregled oziroma vpoklic. Sodišče je sedaj presodilo v prid ministrstva, Nissan pa odločitev »obžaluje«. Še naprej trdi, da v dizelskih motorjih ni opreme, ki bi omogočala goljufanje pri določanju vrednosti izpušnih plinov oziroma dušikovih oksidov. Sicer pa gre za avto, ki nastaja v britanskem Sunderlandu, sporni 1,6-litrski dizelski agregat pa je ‘made by Renault’.

Janez Kovačič