Prelomno mnenje svetovalcev evropskega sodišča?
Čeprav je jasno, da škandal Diesel-Gate še dolgo ne bo zatonil v pozabo, bi morala biti, pa vse kaže, da ni bila, precejšnje pozornosti deležna novica o mnenju pravnih svetovalcev evropskega sodišča za človekove pravice. Dotika se prej omenjene afere, pri čemer je vpleten tudi Mercedes-Benz.
Lastnik avtomobila Mercedes-Benz, ki je bil ‘okužen’ s sporno programsko opremo, pri čemer so bili podatki o izpustih škodljivih plinov in predvsem CO2 odvisni od tega, ali so bile meritve opravljene na cesti (v realnem prometu) ali pa v kakšnem laboratoriju, je vložil tožbo proti nemški avtomobilski hiši in zahteval odškodnino. Svetovalci omenjenega sodišča so bili mnenja, da je tožnik upravičen do odškodnine. Če bi ali bo sodišče v tem primeru ugodilo tožniku, bi to pomenilo, da velja za vse izdelovalce avtomobilov. To bi seveda vse tiste, ki še vedno tožijo nemški Volkswagen (VW) pred številnimi evropskimi sodišči in prav tako zahtevajo odškodnino, pomenilo, da je njihov zahtevek upravičen. Svetovalci evropskega sodišča se ob tem niso izrekli o višini odškodnine, saj naj bi bila ta po tem tolmačenju odvisna od posamezne države članice EU.
Mercedes-Benz je v odzivu na to mnenje potrdil zgolj to, da gre res za mnenje in ne odločitev sodišča. Če bo omenjeno sodišče sledilo temu pravnemu mnenju svojih svetovalcev, se bo zanesljivo vsul plaz zahtev za odškodnine. S tem bi se evropski kupci spornih avtomobilov, pa ne le tistih skupine Volkswagen, pač pa tudi drugih, vsaj približno izenačili z ameriškimi kupci. Kot je bolj ali manj znano in še ni pozabljeno, se je nemška korporacija pogodila s tamkajšnjimi kupci na različne načine, hkrati ameriški državi plačala visoko globo, v Evropi pa se obnaša bistveno drugače. Morda se utegnejo okoliščine vendarle spremeniti tudi zaradi tega, ker se je VW pred tedni pogodil z nekaj tisoč britanskimi kupci in se odločil izplačati odškodnino v višini 193 milijona funtov. Neopaženi ni ostalo niti to, da je koncern Stellantis v ZDA plačal okoli 300 milijonov dolarjev kazni zaradi tega, ker so bili ‘okuženi’ tudi pickupi znamke RAM in športni terenci znamke Jeep in to v času, ko njihov lastnik FCA (FiatChryslerAutomobiles) še ni bil pod okriljem Stellantisa …
***
Muskove napovedi in predvidevanja
Elon Musk, največji lastnik Tesle in njen izvršni direktor, se je doslej že izkazal s kar nekaj neobičajnimi twiti, ki so njemu in številnim drugim povzročili nemalo škode. Te dni razburja s twitom oziroma mnenjem, da ima »super slab občutek o ameriškem gospodarstvu in bo zato treba število zaposlenih zmanjšati za deset odstotkov«. S tem je povzročil vsaj nekaj zmede – znova.
Malo prej je namreč menil, da se bo število zaposlenih pri Tesli v naslednjih dvanajstih mesecih povečalo, toda plače naj bi ostale bolj ali manj enake. Nato je znova govoril oziroma pisal o zmanjšanju števila zaposlenih, pri čemer to naj ne bi veljalo za tiste, ki delajo v proizvodnji baterij oziroma avtomobilov …
Kakorkoli že, po sedanjih podatkih Tesla in številni njeni dobavitelji zaposlujejo okoli 100 tisoč ljudi, pri čemer naj bi jih 39 odstotkov delalo v proizvodnji. Musk seveda ne bi bil to, kar pač je, če ne bi preko Twitterja, katerega nakup je začasno ustavljen oziroma zamrznjen, zaposlenim poslal še eno zanimivo in pomembno sporočilo – za vse velja najmanj 40-urni delovni teden. To pomeni, je tudi razložil, da je konec vseh oblik dela od doma in še posebej vodilnih. Tisti, ki tega ne bodo spoštovali, lahko odidejo … Težko je verjeti, da tega niso razumeli.
***
V Rusiji gre predvsem navzdol
Čeprav ni jasno, koliko in kako so sankcije, ki sta jih proti Rusiji uvedli predvsem Evropa oziroma Evropska unija in ZDA, spremenile življenje v tej največji državi na svetu, je bolj ali manj jasno, da povzročajo težave. Velja tudi za avtomobilsko industrijo oziroma avtomobilsko dejavnost.
Po sedaj dostopnih podatkih je maja prodaja novih avtomobilov v Rusiji upadla za 84 odstotkov v primerjavi z enakim lanskim mesecem. Po trditvah evropskega gospodarskega združenja (AEB) je bilo prodanih okoli 25 tisoč avtomobilov, kar je najmanj od leta 2006. Menijo, da gre predvsem za prodajo zalog, ki pa bodo prav kmalu pošle. Od 20 avtomobilskih tovarn, ki so pravzaprav sestavljalnice, sedaj obratujeta zgolj dve, ena od teh je v kitajskih rokah. Kako in kdaj, če sploh, naj bi se uresničila napoved moskovskega župana, ki je pred časom napovedal izdelavo ruskih Moskvičev v nekdanji Renaultovi tovarni v bližini ruske prestolnice, je seveda povsem nejasno.
Lani so v Rusiji prodali približno 1,54 milijona osebnih avtomobilov, kar je bil razmeroma povprečen rezultat. Ko se je začela vojna v Ukrajini, so tako rekoč vse tuje avtomobilske tovarne bodisi zaprle svoje trgovine, bodisi ustavile proizvodnjo. Zadnji je to storil francoski Renault, ki je dve svoji tovarni – že omenjeno v bližini Moskve, kjer so ob Renaultih sestavljali še Dacie in Nissane, in AvtoVAZ, ki velja za največjo rusko avtomobilsko tovarno – zaradi nevarnosti nacionalizacije predal v ruske roke. Ob vsem tem bo težko uresničljiva tudi napoved o večjem angažmaju kitajske avtomobilske industrije, saj tega ni mogoče opraviti čez noč. V vsakem primeru iz Rusije še nekaj časa ne bo dobrih novic – ne za avtomobilski ne za kakšen drug posel.
Janez Kovačič