Avtomobilski teden 18, 2025 Avtomobilski teden 18, 2025
  Bodo zamenjali Muska? Kontroverznost je verjetno bistvo Elona Muska. Upoštevaje vse tisto, kar se mu je dogajalo med odraščanjem v Južni Afriki, bi... Avtomobilski teden 18, 2025

Bo Tesla dobila novega izvršnega direktorja?

 

Bodo zamenjali Muska?

Kontroverznost je verjetno bistvo Elona Muska. Upoštevaje vse tisto, kar se mu je dogajalo med odraščanjem v Južni Afriki, bi bilo treba reči, da bi lahko bil še bolj kontroverzen, kot je.

Veliko prej, preden je postal verjetno najbolj opazen oziroma viden član Trumpove administracije, je bilo znano, da je meja med genialnostjo in norostjo (ali podobnim) tudi pri njem izjemno tanka in močno zabrisana. Toda če mu večina priznava, da je na tehničnem področju res blizu genialnosti, je še bolj očitno, da drugje niti ni tako daleč od norosti ali vsaj zelo blizu čudaškosti. In ker v vsem tem ni prav veliko pretiravanja, se ni čuditi tistemu, kar se (menda) dogaja v Tesli.

Pred nedavnim je Wall Street Journal (WSY) poročal – in velja, da je tedaj, ko gre za dogajanje v svetu financ oziroma borze, to verodostojen vir –, da naj bi se nekaj članov upravnega odbora Tesle zavzemalo za to, da čimprej najdejo zamenjavo za Elona Muska. Slednji ni le največji delničar podjetja, pač pa tudi njen izvršni direktor. Razlog za to je bolj ali manj jasen – zadnje mesece gre Tesli izjemno slabo. Prodaja se je zmanjšala na večini najpomembnejših trgov, torej v Evropi in tudi v ZDA, medtem ko na Kitajskem ostaja kolikor toliko stabilna. Toda padci so tako globoki, da jih ni mogoče več utemeljiti s trditvijo, da je to predvsem posledica razmeroma skromne in modelsko zastarele ponudbe ter vse ostrejše konkurence na trgu električnih avtomobilov. Povsem nesporno je, da se trg močno odziva na Muskovo politično udejstvovanje in izrazito podporo desni politični opciji – in to ne le v ZDA. Kako je pisanje WSJ komentiral Musk?

To je ‘namerno napačen članek oziroma novica’, naj bi dejal. Toda vse bolj postaja jasno, da že nekaj časa prevladuje prepričanje, da je uprava oziroma upravni odbor Tesle v močnem Muskovem primežu in potemtakem ne more sprejemati ustreznih odločitev. Dejstvo tudi je, da se Musk v zadnjem času veliko bolj kot avtomobilom posveča razvoju humanoidnih robotov in avtonomnih taksijev. Kakorkoli že, tudi če je nekaj članov Tesline uprave – skupaj jih je osem – res nezadovoljnih z Muskom, se bo težko kaj spremenilo. Ve se, da so v večini tisti, ki brez Muskove pomoči tam ne bi bili. Zgolj v ilustracijo – člana sta tudi njegov brat Kimbal in James Murdoch, sin slovitega medijskega tajkuna Ruperta Murdocha.

***

Fordov F je šel aprila v ZDA dobro v promet.

 

Ford: uspešen april, a ne za ‘električarje’

Ameriški avtomobilski prostor in z njim okus ameriških kupcev je seveda bistveno drugačen od evropskega. S tega zornega kota je želja ameriškega predsednika, da naj Evropa ob vsem drugem kupuje več ameriških avtomobilov, precej iluzorna. Toda ta po velikosti drugi avtomobilski trg na obli (za kitajskim) se v zadnjem času srečuje z zadregami oziroma težavami, ki jim je v precejšnji meri botroval prav ameriški predsednik.

Ford, po velikosti prodaje in produkcije drugi ameriški izdelovalec avtomobilov, je aprila občutil, kaj vse prinaša napoved ta hip trenutno zamrznjenih carin za avtomobile, ki niso (ali ne bodo) narejeni v ZDA in siceršnja negotovost. Aprila je namreč prodaja Fordov narasla za prijaznih 16 odstotkov, kar je predvsem posledica velikega povpraševanja po pickupih in tudi posebnega programa prodaje oziroma oblikovanja cen za zaposlene. Toda kljub temu je prodaja električno gnanih Fordov (ali vsaj nekaterih modelov) aprila močno upadla. Je pa očitno, da prav Trumpova ‘avtomobilska politika’ ohranja visoko domače povpraševanje po avtomobilih. Ford je ob tem za nekatere modele ponudil visoke popuste in s tem privabil kupce v trgovine, medtem ko so nekateri tekmeci zvišali cene, da bi tako laže absorbirali t.i. carinske stroške oziroma napovedno povišanje cen. Fordova serija pickupov F, ki na splošno velja za najbolje prodajan avtomobil vseh časov, je šla aprila zelo dobro v promet, medtem je posel z električnim Mustangom Mach-E v primerjavi z lanskim aprilom strmoglavil za 40 odstotkov. Koliko je vreden odgovor na vprašanje, kaj se bo zgodilo po tistem, ko se bo slovenski zet odločil, da res začnejo veljati carine na vso avtomobilsko produkcijo izven ZDA?

Janez Kovačič