Volvo VEA: zbogom pet-, šest- in osemvaljniki! Volvo VEA: zbogom pet-, šest- in osemvaljniki!
Švedi pod okriljem kitajskega lastnika in s pomočjo svežega kapitala postopoma, a odločno prekinjajo vse vezi s Fordom. V zadnjem času so tako predstavili... Volvo VEA: zbogom pet-, šest- in osemvaljniki!
V zgornjem rdeče obarvanem predelu novih vbrizgovalnih šob dizelskih motorjev VEA vgrajena »senzorika in pamet« skrbita, da motorna elektronika v resničnem času nadzoruje delovanje posameznega valja.

V zgornjem rdeče obarvanem predelu novih vbrizgovalnih šob dizelskih motorjev VEA vgrajena »senzorika in pamet« skrbita, da motorna elektronika v resničnem času nadzoruje delovanje posameznega valja.

Švedi pod okriljem kitajskega lastnika in s pomočjo svežega kapitala postopoma, a odločno prekinjajo vse vezi s Fordom. V zadnjem času so tako predstavili dve napredni in, kot sami pravijo, za njihov obstoj zelo pomembni novosti.

Prva so motorji družine VEA ali na dolgo Volvo Engine Architecture oziroma po slovensko Volvova motorna arhitektura. Pri njej Švedi na prvi pogled sicer niso šli tako daleč kot BMW s svojo družino motorjev EfficientDynamics, ki so osnovnani na »popolnem valju«, a so bili klestenje stroškov, deljenje sestavnih komponent in standardizacija kljub temu glavni povod za njen nastanek. Volvovi inženirji tako zagotavljajo, da bo družina motorjev VEA zahtevala skupno kar 60 odstotkov manj sestavnih komponent, zraven pa ta odstotek pojasnjujejo z napovedjo, da se bodo s prihajajočo generacijo motorjev poslovili tako od pogonskih agregatov, ki jih v veliki meri še vedno kupujejo pri Fordu, kot tudi od pet-, šest- in osemvaljnih motorjev.

Motorno ponudbo bodo tako po novem sestavljali samo še tri- in štirivaljni motorji, pri tem pa naj bi se na zgornji skrajni strani ponudbe, ob pomoči elektrifikacije (hibridi), najzmogljivejši štirivaljniki ponašali z zmogljivostmi, ki jih danes premorejo njihovi osemvaljniki. Na drugi skrajni strani Švedi napovedujejo, da bodo VEA motorji ob primerljivih zmogljivostih po gospodarnosti prekašali današnje štirivaljnike. Pri tem je zanimiv še podatek, da bodo avti z vgrajenimi primerljivo močnimi VEA agregati od današnjih modelov lažji tudi do 90 kilogramov.

Zgoraj napovedano izboljšano učinkovitost nameravajo pri bencinarjih doseči predvsem z vpeljavo neposrednega vbrizgavanja goriva in nadtlačnega polnjenja s turbopuhali, pri dizlih pa še s sistemom vbrizgavanja i-ART. Njegova prva posebnost je dvig tlaka v skupnem vodu na največ 2.500 barov. S tem rekordno visokim tlakom neposredno vplivajo na bolj učinkovito razprševanje vbrizganega goriva v zgorevalni komori. Bolj drobno razpršeno gorivo bo pripomoglo k boljšemu zgorevanju in z njim povezano manjšo tvorbo škodljivih emisij (še posebej saj) ter seveda k manjšanju porabe goriva. Druga posebnost sistema i-ART so s tipalom tlaka in temperature nadgrajene vbrizgovalne šobe. Te imajo namreč glede na običajne vbrizgovalne sisteme, kjer sta v celotnem sistemu vgrajeni le po eno tipalo temperature ter tlaka goriva, v »glavi« vsake posamezne šobe vgrajeno po eno tipalo tlaka in eno tipalo temperature goriva ter del krmilne pameti motorne elektronike. Tako nadgrajene šobe omogočajo, da sistem sproti zaznava delovne pogoje na vsakem valju posebej in v realnem času prilagaja čase vbrizgovanja goriva na način, da so izničena vsa morebitna neskladja v delovanju med posameznimi valji.

Za i-Art šobo pri Volvu pravijo, da pomeni tako pomemben doprinos k krmiljenju motorja kot uvedba t.i. lambda tipala za uravnavanje izpušnih plinov.

Za i-Art šobo pri Volvu pravijo, da pomeni tako pomemben doprinos k krmiljenju motorja kot uvedba t.i. lambda tipala za uravnavanje izpušnih plinov.

Podobno, če ne celo še bolj ambiciozna od VEA motorjev, pa je platforma SPA oziroma Scaleable Platform Architecture ali po slovensko prilagodljiva arhitekturna platforma. Pri njej gre za nekaj podobnega kot pri Volkswagnovi platformi MQB, a z eno pomembno razliko. Volvo namerava na eni sami SPA platformi razviti prav vse svoje modele, medtem ko Volkswagen nima tako obsežnih načrtov oziroma se z njimi, deloma tudi zaradi preprosto prevelike raznolikosti njihove modelne palete, niti ne ukvarja. Pri tem je seveda res, da imajo Švedi ob trenutno vsega skupaj osmih modelih veliko manjši nabor modelov kot jih pokrivajo Nemci skupno s Španci in Čehi, a zato z njim v drugih pogledih pokrivajo večji razpon. Pri tem kot pomemben podatek omenimo samo še napoved Skandinavcev, da naj bi bili prihajajoči modeli, ki bodo osnovani na platformi SPA, deloma tudi zaradi izdatne uporabe jekla z visoko natezno trdnostno, lažji od primerljivih predhodnikov tudi do 150 kilogramov. (PH)

Z natančnim nadzorom delovnih pogojev po posameznih valjih sistem i-Art v realnem času optimira njihovo delovanje.

Z natančnim nadzorom delovnih pogojev po posameznih valjih sistem i-Art v realnem času optimira njihovo delovanje.

Ilustracije: Volvo