Genij ali šarlatan? Genij ali šarlatan?
Na avtomobilskem zemljevidu so kratkih trinajst let. V finančno-poslovnem smislu poznajo zgolj minuse, plusi so seveda velika, vendar doslej neuresničena želja. Lani so prodali... Genij ali šarlatan?
Elon Musk: ni imel srebrne žlice v ustih, a ve, kako učinkovito izkoristiti vse tisto, kar prinašajo družbena omrežja.

Elon Musk: ni imel srebrne žlice v ustih, a ve, kako učinkovito izkoristiti vse tisto, kar prinašajo družbena omrežja.

Na avtomobilskem zemljevidu so kratkih trinajst let. V finančno-poslovnem smislu poznajo zgolj minuse, plusi so seveda velika, vendar doslej neuresničena želja. Lani so prodali okoli 50 tisoč vozil, letos naj bi jih 80, radi bi jih vsaj 90 tisoč. Tovarna, ki je v resnici tovarnica ali bolj manufaktura, stranski igralec v izjemno napornem avtomobilskem svetu, hiša, ki je pravzaprav hišica. Uganili? Seveda, v mislih je ameriški Tesla.

V petek zjutraj po našem in v četrtek zvečer po ameriškem času je Elon Musk, lastnik in ustanovitelj Tesle, stopil pred zbrano množico v kalifornijskem Hawthornu. Bilo je tako, kot bi se na odru pojavil kakšen mladoletniški Justin Bieber: skandiranje, navijanje, evoforija – prava ameriška ali bolje holivudska predstava. In kaj je predstavil Musk in nad čem je bila množica tako navdušena, da se ni mogla brzdati? Seveda, pokazal je novi Tesla 3 v tako rekoč embrionalni fazi, vse skupaj pa garniral s precej meglenimi napovedmi oziroma ‘podatki’: verjame, da se bo avto na cestah pojavil konec leta 2017, misli, da bo stala okoli 35 tisoč dolarjev, in upa, da bo mogoče z enim polnjenjem baterij prevoziti nekako 350 kilometrov. Kar nekaj megle, pa malo trdnih dejstev. In kljub temu so v slabih 24 urah dobili kar 115 tisoč naročil, v zadnjih dnevih pa naj bi se številka povzpela na fantastičnih 300 tisoč! Tako vsaj pravijo oziroma trdi ameriški Bloomberg. Vprašanje ne more biti drugačno: je Musk genij ali šarlatan?

Elon Musk se sicer ni rodil s srebrno žlico v ustih, a je zrasel tudi precej daleč od tistega, kar pozna velika večina predvsem črnega prebivalstva Južne Afrike. Ameriško-kanadsko državljanstvo, opazna oziroma dokazana inteligenca, dobra izobrazba in spodbudno poslovno okolje so osnovni predpogoji uspeha na oni strani Atlantika, pa ne le tam. AJanez Kovacic za kolumnompak to so okoliščine, ki so na voljo nepregledni množici mladih ali malo manj mladih. Zdi se, da je Elon Musk izjemno spretno izkoristil možnosti sedanjega časa. Družbena omrežja so postala njegovo komunikacijsko-marketinško orožje, saj je smer razvoja Tesle 3 in vsega tistega, kar naj bi v prihodnosti pomenil ta njegov najmanjši in najcenejši ‘električar’, predstavil v 68 tvitih. Primerjava s pokojnim gurjem Appla Stevom Jobsom se seveda ponuja sama po sebi, čeprav je vendarle preuranjena. A vendar ju druži nekaj, kar očitno postaja bistveno za uspeh v globalnem svetu: neizmerna samozavest in prepričanje, da je smer prava. Jobs je v tem pogledu (še) svetlobna leta pred Muskom, kajti na svojem vrhuncu si je lahko privoščil tudi ignoriranje želja ter potreb kupcev – in ostal živ. To je dovoljevala (in še dovoljuje) Applova tehnološko-poslovno-finančna dominantnost. V tem pogledu sta Musk in Tesla šele v prvem razredu osnovne šole, a če bo šlo tako naprej, se utegne marsikaj spremeniti.

Toda če je Musk dokazal svoje mojstrstvo pri uporabi družbenih omrežij, je bolj presenetljivo, kako učinkovito je s tečajev vrgel tako rekoč ves ‘električni’ avtomobilski svet. Tehnološko-finančni malček, ki doslej še ni zabeležil finančnega plusa, je vendarle dokazal, da se lahko kosa z veliko močnejšimi, bogatejšimi in izkušenejšimi konkurenti. Težko je reči, kaj o Musku in Tesli mislijo nekatere največje evropske avtomobilske tovarne, še posebej tiste, ki so prepričane o svetli prihodnosti električnih avtomobilov, a je povsem jasno, da je bilo podcenjevanje zelo boleč strel v koleno. V tem smislu je treba razumeti tudi nedavno izjavo Carlosa Ghosna, prvega moža francoskega Renaulta, ki dokaj ambiciozno načrtuje, pa malo manj uspešno uresničuje svojo električno avtomobilsko prihodnost. Končno dobra konkurenca, je dejal ob tistem, kar je spremljalo nedavno predstavitev Tesle 3. In povsem gotovo se je vsaj sam pri sebi vprašal – zakaj se nam ne posreči kaj takšnega? Res, zakaj ne?

Tesla 3: veliko obljub, pa razmeroma malo oprijemljivih dejstev.

Tesla 3: veliko obljub, pa razmeroma malo oprijemljivih dejstev.

Resnici na ljubo je Elon Musk na predstavitvi Tesle 3, električnega avtomobila, ki naj bi se na trgih pojavil konec prihodnjega leta, bolj verjetno pa kakšno leto kasneje, ribaril v kalnem. Toda očitno je bila vaba izjemna. Če so resnične vesti o 300 tisoč prednaročilih – v vrsto si se postavil po vplačilu 1.000 dolarjev predujma – potem si morajo v drugih avtomobilskih hišah oziroma predvsem tistih, ki si veliko obetajo od električnih avtomobilov, postaviti zelo logično vprašanje – kje delamo napako? Odgovor bi lahko tičal v dejstvu, da je ameriško razumevanje posla kljub vsej globalnosti bistveno drugačno od evropskega, pa svetlobno daleč od japonskega ali kar daljnovzhodnega – ne le pri avtomobilih. Videti pa je, da počasi dobiva domovinsko pravico drugje, tudi v Evropi, a ni mogoče pozabiti, da so za novi iPhone stali v dolgih vrstah tudi Japonci, Kitajci, pa morda tudi v kakšnem Nepalu. Toda na oni strani Atlantika so že dolgo tega spoznali, da bistvo ni le v proizvodnji, pač pa prodaji oziroma vsem tistem, kar spremlja izdelek po tistem, ko pripelje s tekočih trakov. Pri avtomobilih je to še toliko bolj očitno. Prvi človek avtomobilske električne miniature je v tem pogledu naredil še korak naprej – električne sanje oziroma želje je prodal še prej, preden so se v resnici rodile.

Elon Musk – genij ali šarlatan? Če se bo posrečilo večino tistega, kar je obljubil pri Tesli 3, bo že skoraj stopil v levi čevelj Steva Jobsa. Če se bo sesulo, bo šarlatan ali vsaj nekaj od tega.

Janez Kovačič

Preberite tudi