

Dve avtomobilski legendi
MiniatureNovice 22/11/2017 Vinko Kernc


Citroën DS: avtomobil, ki je v 10 dneh po predstavitvi na pariškem avtomobilskem salonu uspel zbrati 80 tisoč rezervacij kupcev. Ta rekord je držal 60 let!
Obstajajo številni seznami najboljših, najlepših, najuspešnejših … avtomobilov vseh časov, ki se seveda precej razlikujejo med seboj. Zvečine gre za stvar okusa, a do razlik prihaja tudi zaradi različnih kriterijev ocenjevanja.
Pa vendar se v njih nekateri modeli pojavljajo pogosteje od drugih.
***
Eden takšnih je brez dvoma Jaguar E-Type. Predstavili so ga leta 1961 in izdelovali celih 14 let. O njem so bile spisane mnoge knjige in ne glede kje se E-Type pojavi danes, požanje izjemno zanimanje in občudovanje. Je eden tistih, katerih oblika ne zastara.
Proizvajalec M4 je pod blagovno znamko Best v merilu 1:43 ponudil ljubiteljem miniatur prav posebno različico tega avtomobila. Gre za Jaguar E-Type Lightweight iz leta 1963. Britanci so načrtovali izdelavo 18 primerkov te različice, a so jih v dveh letih (1963 in 1964) izdelali le 12. Skupno jim je to, da so pri vseh nadomestili jeklo z aluminijem, kjer se je le dalo, poleg tega so vanj vgrajevali zmogljivejši 3,8-litrski motor (sprva so dvignili moč za 22 kilovatov na 220 kW oziroma 300 ‘konj’, kasneje pa še več), sicer pa je bil vsak izdelan primerek nekaj posebnega. Zanimivo pri tem je, da so se pri Jaguarju leta 2014 odločili ročno izdelati še preostalih 6 od sprva načrtovane količine.
Cene takšnih Jaguarjev gredo v nebo, za miniaturo, izdelano v srebrni barvi, pa bo treba odšteti le okoli 62 evrov.
Drugi model še zdaleč ni toliko prestižen, je pa ob predstavitvi močno zamajal smernice avtomobilske industrije. To je Citroën DS 19, ki ga je zrisal Flaminio Bertoni (nima zveze z Nucciom Bertonejem, sta pa resda oba Italijana), izdelovali pa so ga kar 20(!) let (1955-1975). DS ni razburkal le z videzom, ki se zdi še danes moderen, pač pa tudi s tehniko – bil je prvi avtomobil s hidropnevmatskim sistemom vzmetenja s samodejnim vzdrževanjem višine od tal ne glede na obremenitve.
DS so vozili vsi, v njem se je vozil tudi de Gaulle in v njem celo preživel poskus atentata. Njegov DS ni bil dodatno ojačan, a je kljub številnim luknjam od krogel brez težav s polno hitrostjo pobegnil s kraja dogodka. A DS je bil tudi družinski avtomobil, službeni avtomobil, pa tudi avtomobil za posebne uporabnike kot so policija, reševalci in gasilci. Takšnega, ‘zgodnji’ letnik 1956, ponuja RIO v merilu 1:43 za 55 evrov.
Vinko Kernc
Foto: M4