Beemvejev popoln valj Beemvejev popoln valj
V avtomobilskem svetu poenotenje arhitekture oziroma konstrukcije vozila ter njegovih sestavnih delov ni nič novega. Glavni cilj te zamisli je seveda klestenje proizvodnih stroškov... Beemvejev popoln valj

BMW_popoln_valj_02cV avtomobilskem svetu poenotenje arhitekture oziroma konstrukcije vozila ter njegovih sestavnih delov ni nič novega. Glavni cilj te zamisli je seveda klestenje proizvodnih stroškov in BMW se je tega pri zadnji generaciji vozil že lotil pri njihovih platformah. Namreč, modeli serije 1, 3, X1 in X3 si delijo dobršnji del podkožne tehnike, kot velja na drugi strani tudi za modele serije 5, 6 in 7. No, zdaj bodo to idejo, kot smo se je že na kratko dotaknili v ločenem članku beemvejevi motorji enotne prostornine https://www.avtofil.si/beemvejevi-motorji-enotne-prostornine18-01-2013/), razširili še na motorje.

Inženirji v bavarskem Münchnu nameravajo namreč razviti en sam motor. Še več, dejansko nameravajo razviti en sam valj. Pravijo mu kar popolni valj, nameravajo pa ga uporabljati na šest različnih načinov. Prve tri načine uporabe določa število valjev, saj bo valj na voljo v podobi vrstega šestvaljnika, štirivaljnika in celo trivaljnika. Preostale tri načine uporabe pa določa še njihova delitev na bencinsko in dizelsko gorivo. Vsem tem motorjem bo skupna ena sama arhitekturna osnova. Komur je motoroznanstvo vsaj malo blizu, mu je jasno tudi, kako velik cilj so si tem Beemvejevi inženirji zastavili, saj sta si dizelski in bencinski motor v podrobnostih še kako različna.

Kakorkoli že, BMW pravi, da ima popolni valj idealno prostornino 0,5 litra oziroma 500 kubičnih centimetrov, iz porabljene kapljice goriva pa mu pomaga iztisniti kar največ energije kopica dodane sodobne tehnike.

Tako so lahko recimo bencinski izpeljanki popolnega valja zvišati kompresijsko razmerje po zaslugi uporabe neposrednega vbrizga goriva. V valju sredinsko nameščena šoba za vbrizg je založena z napredno, natančno in zelo odzivno tehniko s piezo kristali, priklopljena pa je na visokotlačni skupni vod. Za najboljše možno prilagajanje motornega delovanja različnim delovnim pogojem poskrbi dvojni VANOS, ki krmili kote odpiranja in zapiranja sesalnih ter seveda izpušnih ventilov. Izgubam v sesalnem traktu so se zoperstavili z uporabo sistema Valvetronic, ki z zveznim prilagajanjem stopnje odpiranja sesalnih ventilov uravnava motorno moč in obenem odpravi potrebo po dušilni loputi. Tovrstna sprostitev »dihalnih« poti se zelo dobro dopolni še z zadnjim pomembnim elementom popolnega valja – turbopuhalom.

Glavni elementi popolnega valja so (z leve) turbopuhalo, sistem Valvetronic in neposredni vbrizg goriva.

Glavni elementi popolnega valja so (z leve) turbopuhalo, sistem Valvetronic in neposredni vbrizg goriva.

Pod črto bo bencinska izpeljanka popolnega valj razpolagala od najmanj 40 do največ 75 »konj« največje moči ter 60 do 80 Njutonmetrov navora. Pri dizelskem valju znašajo te številke najmanj 25 in največ 60 »konj« ter od 75 do 110 Njutonmetrov največjega navora. Ker pa en valj, pa naj si bo še tako popoln, ni smotrn za pogon sodobnih avtomobilov, kaj šele Beemvjev, so Bavarci sklenili večje število valjev preprosto sestaviti. Dobili so že omenjeni nabor bencinskih in dizelskih tri-, štiri- ter šestvaljnikov. Nemci pri tem pravijo, da petvaljnik, ob štiri- in šestvaljniku, ni smiseln, manj kot trije valji pa bi bili oziroma bila tudi preprosto premalo.

Pri tem bodo imela ohišja motorjev (z izjemo števila valjev) tudi enake vrtine, gibe batov, razmak med valji, razporeditev vijakov za pritrjevanje glave na ohišje motorja, pogon odmičnih gredi in točke za pritrditev motorja v konstrukcijo vozila. Stene valjev so proti obrabi zaščitene s posebnim trdim slojem, za katerega BMW pravi, da bo prenesel celo eno dodatno vzdrževalno honanje, ki zna priti na vrsto po več deset ali sto tisoč prevoženih kilometrih.

Vse to je seveda namenjeno predvsem uporabniku, kaj pa ima od tega p BMW? Nemci pravijo, da bodo s tem dosegli delitev sestavnih elementov med vsemi šestimi motorji v stopnji od 40 do 60 odstotkov, kar pomeni seveda manjše stroške njihove izdelave.

Kogar je trivaljnik z modro-belim propelerjem na sesalnem kolektorju presenetil, ga moramo pripraviti še na eno novost oziroma presenečenje z Bavarske. Namreč tri- in štirivaljnik iz družine motorjev EfficientDynamics bosta po novem v nekaterih Bemvejih vgrajena tudi prečno in ne več samo vzdolžno. S tem so Bavarci postavili tudi temelje za prvi spredaj gnani BMW. (PH)

Šestvaljniki ostajajo zaradi dolžine in potrebe po vzdolžni vgradnji rezervirani samo za čistokrvne zadaj gnane Beemveje.

Šestvaljniki ostajajo zaradi dolžine in potrebe po vzdolžni vgradnji rezervirani samo za čistokrvne zadaj gnane Beemveje.

Tri- in štirivaljne izpeljanke motorjev bodo v, spredaj gnanih BMW-jih, vgrajeni tudi prečno.

Tri- in štirivaljne izpeljanke motorjev bodo v, spredaj gnanih BMW-jih, vgrajeni tudi prečno.

Foto: BMW