Avtomobilski teden 34, 2021 Avtomobilski teden 34, 2021
Stroji stojijo, ker ni polprevodnikov Čeprav imajo tako rekoč vse avtomobilske tovarne letos obilo težav z dobavo polprevodnikov, se zdi, da so se zadrege... Avtomobilski teden 34, 2021

Pomanjkanje polprevodnikov ustavlja številne avtomobilske tovarne.

Stroji stojijo, ker ni polprevodnikov

Čeprav imajo tako rekoč vse avtomobilske tovarne letos obilo težav z dobavo polprevodnikov, se zdi, da so se zadrege znova in v večjem obsegu pojavile prav te dni. Kar nekaj tovarn namreč podaljšuje kolektivne dopuste prav zaradi tega razloga. Spomladanske napovedi, da se bodo težave proti jeseni še poglobile, se, vsaj zdi se tako, uresničujejo.

Po tistem, ko je japonska Toyota objavila, da bo septembra zmanjšala obseg izdelave za visokih 40 odstotkov in to zgolj zaradi pomanjkanja polprevodnikov, se znova zapleta tudi v koncernu Volkswagen. Že marca je prvi mož koncerna Herbert Diess napovedal, da utegne biti letošnja izdelava avtomobilov različnih znamk znotraj skupine manjša vsaj za 100 tisoč vozil, toda sedaj kaže, da bo številka verjetno precej višja. V matični tovarni v Wolfsburgu, sicer največji na obli, je po poletnem kolektivnem dopustu znova začela obratovati samo ena linija za izdelavo vozil. V tej tovarni izdelujejo Golf, pa tudi Tiguan in Seatov Tarraco. Tudi v Audiju bodo poletni premor podaljšali za teden dni, ker ni polprevodnikov. Pri Seatu, španski tovarni v naročju VW, prav tako ne gre vse gladko.

Iz švedskega Göteborga, kjer je doma Volvo, tudi prihajajo novice o začasni zaustavitvi proizvodnje v Torslandi, pri čemer dodajajo, da vzrok ni zgolj pomanjkanje polprevodnikov, pač pa tudi druge težave, ki jih povzroča pandemija Covida-19. V letos ustanovljenem koncernu Stellantis, ki združuje ducat avtomobilskih imen, se tudi niso mogli izogniti opisanim zadregam. Teden dni bodo tako stali stroji v Citroënovi tovarni v Rennesu, pa tudi v Peugeotovi tovarni v Sochauxu ne bodo delali.

***

Stroji v novomeškem Revozu so zaradi pandemije lani stali kar nekaj tednov.

Pandemija občutno zmanjšala produkcijo

Minulo leto avtomobilskim tovarnam seveda ne bo ostalo v dobrem spominu, čeprav je tudi res, da je večina vendarle poslovala dobro. To je bila predvsem posledica razmeroma ugodne prodaje v drugi polovici leta, kar še posebej velja za nekatere največje trge v Evropski uniji (Italija, Španija, vsaj deloma tudi Nemčija ipd.). Združenje evropskih proizvajalcev avtomobilov Acea pa je pripravila pregled proizvodnje avtomobilov in lahkih gospodarskih (LGV) do nosilnosti šest ton tako v EU kot tudi v posameznih članicah v lanskem prvem polletju. Številke so ilustrativne, vzrok za občuten padec pa je (menda) znan – pandemija Covida-19.

V lanskih prvih šestih mesecih je bilo tako v EU izdelanih 3,64 milijona vozil manj kot leta 2019. Posebej problematična sta bila – saj tega še nismo pozabili? – marec in april, ko so bile zaprte tako avtomobilske trgovine kot tudi velika večina avtomobilskih tovarn. Stanje se je spremenilo že maja, vsekakor tudi junija. Upoštevaje, da je v številnih državah članicah EU izdelava avtomobilov pomembna gospodarska dejavnost, so bile v tem pogled na slabšem predvsem tiste, kjer je ta industrija še posebej razširjena. Po podatkih Acea je bila v tem pogledu najbolj prizadeta Nemčija (956 tisoč manj izdelanih vozil), kar seveda tudi ni zelo presenetljivo. Španija, kjer je veliko tovarn (Seat, Citroën, Peugeot, Nissan, Renault ipd.), je tudi ni dobro odnesla, saj je bila lanska izdelava v omenjenem času manjša za 693 tisoč vozil! Zelo visoko na tej lestvici je bila tudi Češka republika (minus 254 tisoč vozil), Italija je komaj kaj zaostajala (246 tisoč manj), tudi na Slovaškem so močno občutili težave (okoli 184 tisoč manjša izdelava) ipd. In Slovenija? Upoštevaje, da je novomeški Revoz naša edina avtomobilska tovarna, ki je prav tako nekaj časa stala, je bilo zmanjšanje v primerjavi z drugimi nekaj skromnejše – iz dolenjske tovarne je pripeljalo dobrih 25 tisoč avtomobilov manj.

***

Elon Musk še naprej verjame v ustreznost Teslinega sistema avtonomne vožnje.

Elon Musk: sistem bomo posodobili

To, da se je Tesla znašla pod povečevalom ameriške agencije za varnost avtocestnega prometa, ki se je odločilo preiskati vzroke številnih prometnih nesreč z vozili te tovarne v primerih, ko je bil vključen avtopilot, ni več novica. Sta pa preiskavo zahtevala tudi dva demokratska senatorja, kar pomeni, da bo vse skupaj dobilo tudi nekaj političnega pridiha. Se je pa, seveda, oglasil Elon Musk.

Čeprav na splošno velja, da je Teslin avtopilot kot bistvo avtonomne vožnje, ki je pomemben tržni element v načrtih ameriške avtomobilske tovarne, eden najbolj zanesljivih, vse še ni tako kot bi moralo biti. Kot smo že pisali, se je omenjena ameriška agencija odločila preiskati vsaj 30 prometnih nesreč s Teslami, pri čemer naj bi en človek tudi umrl. Ob tem je agencija tudi sporočila, da ni »komercialnega vozila, ki bilo sposobno povsem samostojne (avtonomne) vožnje«, prej omenjena senatorja pa sta tovarno obtožila zavajanja. Elon Musk je sicer že pred nekaj meseci dejal, da je možnost nesreče pri Teslah, opremljenih z avtopilotom, vsaj desetkrat manjša kot pri ‘povprečnem’ avtomobilu. Kaj to pomeni, ni pojasnil. Pač pa je ob vseh teh zapletih povedal, da se ukvarjajo s posodobitvijo omenjenega sistema avtonomne vožnje, kar naj bi naredili »tako hitro, kot bo mogoče«. Prav, treba je torej počakati in verjeti.

Janez Kovačič