Avtomobilski teden 30, 2021 Avtomobilski teden 30, 2021
EU: v pol leta bolje kot lani, pa vendar … Že velikokrat je bilo zapisano, da letošnje primerjave z lanskimi niso povsem ustrezne in... Avtomobilski teden 30, 2021

Ob vseh letošnjih avtomobilskih plusih v negativnem ostaja nam znana in tudi precej ljuba Alfa Romeo, ki tudi pod novim koncernskim pokrovom (še) ne najde poti iz krize.

EU: v pol leta bolje kot lani, pa vendar …

Že velikokrat je bilo zapisano, da letošnje primerjave z lanskimi niso povsem ustrezne in pogosto tudi smiselne ne. Vendar veliko drugih možnosti ni. Je pa zato veliko bolj zanimiva primerjava z letom 2019, kar seveda velja tudi za avtomobile.

V letošnjem prvem polletju je bilo v EU prodanih 5,3 milijona osebnih avtomobilov. To je bilo za več kot 25 odstotkov bolje kot lani, po drugi strani pa primerjava z 2019 kaže, da je bila ta številka kar za 1,5 milijona vozil manjša! Med državami EU je v tem času minus zabeležila le Romunija (4,9 odstotka manj), medtem ko se vse druge države imele plus – ene večjega, druge manjšega. Pri tem je bila seveda bistveno predvsem to, da je posel z avtomobili zrasel na vseh najpomembnejših evropskih trgih. Tako je bilo letos kupcev avtomobilov v Italiji kar za 51,4 odstotka več, v Franciji se je za nove avtomobile odločilo 28,9 odstotka več kupcev, v Španiji jih je bilo za 34,4 odstotka več, medtem ko so bili Nemci v tem pogledu pričakovano precej zadržani – prodaja je poskočila za 14,9 odstotka. Sicer pa so letos največji skok imeli v Grčiji (plus 59,6 odstotka). Številke o mesečni prodaji kažejo, da so imeli štirje zadnji meseci pozitiven predznak, dva, in sicer januar in februar, pa negativnega.

Pregled prodaje po avtomobilskih tovarnah je prav tako svojevrsten kazalec dogajanja na evropskem avtomobilskem prostoru. Po obsegu posla ja povsem zgoraj koncern Volkswagen, ki je v tem času prodal 1,4 milijona vozil oziroma dobrih 26 odstotkov več kot lani. Sledi Stellantis (1,2 milijona ), ki je prodajo povečal za točno 31 odstotkov, bistveno v tem pogledu zaostaja skupina Renault (530 tisoč, plus 7,7 odstotka) ipd. Tovarna, ki je v zadnjih šestih mesecih najbolj povečala prodajo, je nemški Smart (plus 205,7 odstotka). Toda številke kažejo, da je lani tovarna v naročju Daimlerja AG, prodala vsega 5.600, letos pa nekaj več kot 17 tisoč vozil … Po drugi strani v oči bode dejstvo, da je Alfa Romeo, ki je v skupini Stellantis, letos za svoje avtomobile v EU, ki je zanjo najpomembnejši trg, našla vsega 12.168 kupcev, kar pa je bilo celo za 1,4 odstotka manj kot v primerljivem lanskem obdobju!

***

Prodaja elektrificiranih avtomobilov je v EU zrasla tudi v drugem letošnjem četrtletju.

Elektrificirani s plusom, toda …

Ob zadnji predstavitvi t.i. zelene evropske strategije (Fit for 55) je povsem razumljivo, da so v ospredju podatki o tem, kako teče posel z elektrificiranimi avtomobili (električni baterijski avtomobili, priključni hibridi, hibridi ipd.). Številke za letošnje drugo četrtletje (od aprila do junija) kažejo, da je smer ugodna, čeprav bolj v odstotkih kot absolutnih številkah.

V omenjenem času je bil delež avtomobilov na bencin 41,8, onih na dizel pa 20,4 odstotka. Prodaja obeh vrst se je povečala (prvih za 25,3, drugih pa za 7,8 odstotka), toda tržni delež bencinskih avtomobilov je bil v primerljivem lanskem času še 51,9, dizelskih pa 29,4 odstotka, kar pomeni, da se trend padanja nadaljuje. V obratni smeri gre posel z elektrificiranimi avtomobili. Največ je bilo v tem času prodanih hibridov (541 tisoč), to pa je bilo za 213,5 odstotka več kot lani. Priključni hibridi (PHEV) so našli 235 tisoč kupcev (plus 255,8 odstotka več), medtem ko se je prodaja električnih baterijskih avtomobilov, ki so najbolj v ospredju, povečala za 231 odstotkov, prodanih pa je bilo nekaj več kot 210 tisoč vozil. Povpraševanje po avtomobilih, ki za pogon uporabljajo takšen ali drugačen plin (stisnjen zemeljski in utekočinjen naftni), se je tudi povečalo, toda v absolutnem pogledu je obseg njihove prodaje skromen. Lepo, ampak do tistega, kar si želi Evropa oziroma Evropska unija, je še daleč.

***

Tesla je v drugem letošnjem trimesečju poslovala izjemno.

Tesla z rekordom v drugem letošnjem trimesečju

Tesla je te dni znova in vsaj malo v ospredju. Tokrat se ni zgodilo kaj izjemnega na borzi, ki s posebno, pogostokrat nekoliko neverjetno pozornostjo spremlja vsak migljaj te ameriške avtomobilske hiše. Tovarna je objavila poslovno finančni izkaz za drugo letošnje četrtletje. Številke so v veselje delničarjem, gotovo ali predvsem največjemu, torej Elonu Musku, medtem ko se vrednost Tesline delnice zaradi zelo ugodnih rezultatov ni bistveno povečala. Nenavadno.

Kot pravijo, je imela Tesla v drugem letošnjem četrtletju kar 900 milijonov evrov (1,1 milijarde dolarjev) dobička. To je – menda ni napaka – kar desetkrat več kot v primerljivem lanskem času. Lansko leto je bilo sicer za tovarno ugodno, saj je spretno izkoristila veliko povpraševanje po električnih avtomobilih, pa čeprav je proizvodnja zaradi pandemije nekaj časa stala. Toda kljub temu je letošnji dobiček izjemen oziroma zelo spodbuden. Po drugi strani so prihodki tovarne zrasli kar za 98 odstotkov na 12 milijard dolarjev (10,5 milijarde evrov), kar torej pomeni, da je prej zapisan podatek o dobičku realen. Borza ni reagirala, kar je precej nenavadno, celo čudno, kajti ko je nekaj dni po prvem letošnjem četrtletju tovarna objavila, da je dobro poslovala na kitajskem trgu, je vrednost delnice skokovito poskočila. Tokrat se to ni zgodilo, pa čeprav so iz Tesle ob tem sporočili, da so v drugem četrtletju dosegli produkcijski in prodajni rekord – nove lastnike je dobilo več kot 200 tisoč Tesel. To je je bilo najuspešnejše trimesečje vse od leta 2003, ko Tesla nastala. Prav je povedati, da so s prodajo t.i. emisijskih kuponov (gre za prodajo pravic tistim avtomobilskim tovarnam v EU, ki se jim lani ni posrečilo izpolniti zahteve po povprečnem izpusti toplogrednih plinov v vrednosti 95 g/km), ki jim jih prinaša izdelava izključno električnih avtomobilov, zaslužili nekaj več kot 350 milijonov dolarjev. Vse doslej so s tem poslom zaslužili več kot s prodajo avtomobilov, sedaj je drugače. Lepo. Počakajmo še na kakšen tvit Elona Muska in morda bo na borzi znova vroče.

Janez Kovačič