Avtomobilski teden 22, 2022 Avtomobilski teden 22, 2022
Glede izpustov CO2 kar na dobri poti Evropska unija (EU) kljub vsem zadregam vztraja pri svojih načrtih glede izpustov CO2 v avtomobilski industriji. Vsako... Avtomobilski teden 22, 2022

Norveška med vsemi državami najbolj zavzeto uresničuje načrt o zmanjšanju izpustov škodljivih plinov in še posebej CO2.

Glede izpustov CO2 kar na dobri poti

Evropska unija (EU) kljub vsem zadregam vztraja pri svojih načrtih glede izpustov CO2 v avtomobilski industriji. Vsako leto do usodnega leta 2035 naj bi se povprečni izpust tega plina, merjen v gramih na prevožen kilometer poti (g/km), zmanjšal. Čeprav je načrt, po katerem naj bi omenjenega leta res dosegli ničelni izpust CO2, pod velikim vprašajem, pa nekateri zadnji podatki dokazujejo, da je sta EU oziroma Evropa vendarle na dobri poti.

Po podatkih platforme Dataforce o povprečnem izpustu CO2 v prvem letošnjem trimesečju za nekatere države v EU (žal ni zajeta vsa unija) se je ta v primerjavi z enakim lanskim obdobjem zmanjšal za 10 odstotkov. Kot kažejo ugotovitve, je bila njihova vrednost v letošnjih treh mesecih 113 gramov na kilometer, kar je celo pod mejo tistega, kar zahteva EU (116 g/km). To je tudi posledica večje oziroma ugodnejše prodaje elektrificiranih avtomobilov in med temi predvsem električnih baterijskih vozil. V platformi Dataforce so zajeti podatki za 16 evropskih držav, med katerimi je večina članic EU, zraven sta tudi Norveška in Velika Britanija, žal pa brez Slovenije.

Številke kažejo, da so v tej skupini držav skoraj vse znižale povprečni izpust CO2; izjema je le Slovaška, kjer se je izpust povečal za dobrih pet odstotkov in znaša 164 g/km, kar je tudi najvišja vrednost med vsemi državami. Pričakovano je, da se je v tem času najbolje izkazala Norveška. Tam se je povprečni izpust znižal za krepkih 57 odstotkov na 16 g/km. Dobro gre tudi Švedski (75 g/km, kar je za 31 odstotkov manj kot lani v tem času). Gotovo si je treba ogledati, kako gre Nemčiji, ki je največji izdelovalec avtomobilov v EU in Evropi, pa hkrati tudi največji evropski avtomobilski trg. Povprečna vrednost izpusta CO2 v omenjenem času je bila 119 g/km, kar je znižanje za ne tako izjemne štiri odstotke. Statistika omenjene platforme tudi kaže, da v tem pogledu precej zaostajajo predvsem vzhodno in srednjeevropske države. Slovaška je osvojilo ‘lovoriko’, na Poljskem se je povprečni izpust CO2 znižal za štiri odstotke (133 g/km), na Češkem za tri odstotke in trenutno njegova vrednost znaša 139 g/km. To seveda ni presenetljivo in gre v korak s podatki o prodaji elektrificiranih avtomobilov v obeh oziroma vseh treh državah, kjer občutno zaostajajo za številnimi državami v EU. Tako pač to je.

***

Tata Motors je največji izdelovalec avtomobilov na indijskem podkontinentu.

Fordova tovarna v naročje Tata Motors

Indijska Tata Motors je vodilni izdelovalec in prodajalec avtomobilov v Indiji. Prav to naj bi bil najpomembnejši razlog, da se je indijska avtomobilska skupina, ki je tudi lastnica skupine Jaguar Land Rover, odločila kupiti Fordovo tovarno na indijskem podkontinentu.

Tata Motors naj bi kupil omenjeno tovarno na zahodu Indije, pri čemer naj bi se zavezal, da bo obdržal vse zaposlene. Odločitev o nakupu je tudi posledica velikega povpraševanja po električnih avtomobilih v Indiji, saj država to proizvodnjo obilno podpira s subvencijami in drugimi oblikami pomoči. Po tistem, ko bodo obnovili Fordovo tovarno, naj bi letna proizvodnja dosegla številko 300 tisoč vozil, obseg izdelave pa bo možno povečati na 400 tisoč. Tata Motors je lani s pomočjo zasebnih investitorjev zbrala milijardo dolarjev, ki jih bo v prihodnje investiral v razvoj električne avtomobilske mobilnosti, pri čemer se srečuje s kar ostro konkurenco prav tako indijske tovarne Mahindra Mahindra.

Ameriški Ford je že dolgo prisoten na podkontinentu, vendar se mu vse doslej ni posrečil bistven prodor na ta sicer velik, vendar po svoje tudi zahteven oziroma specifičen trg. Njegov lanski delež je bil manj kot dvoodstoten in očitno je to pripomoglo k odločitvi o prodaji tovarne Tata Motors. In še ni pozabljeno, da je ta indijska avtomobilska korporacija pred časom iskala kupca za skupino Jaguar Land Rover …

***

Na Kitajskem menda vse bolj zaupajo domačim tovarnam oziroma izdelovalcev električnih avtomobilov.

Kitajska: najprej domače tovarne

Za številne avtomobilske tovarne je kitajski avtomobilski trg daleč najpomembnejši. Razumljivo, kajti potencial je velik, čeprav je jasno, da je med 1,4 milijarde Kitajcev (ali vsaj kitajskih državljanov) veliko takšnih, ki si avtomobila ne morejo privoščiti. In sedaj tam ugotavljajo, da se vsaj nekaterim uveljavljenim avtomobilskim imenom morda ne piše najbolje.

Nemški Volkswagen (VW), ameriški General Motors (GM) in tudi japonska Toyota so dodobra uveljavljeni na kitajskem avtomobilskem prostoru. To velja predvsem za posel z avtomobili z motorji na notranje zgorevanje (MNZ), vse pa kaže, da električna avtomobilska sedanjost, predvsem pa prihodnost prinašata velike izzive. Kitajska je ob vsem drugem tudi največji trg za električne avtomobile, kjer pa naj bi kitajski kupci veliko bolj kot tujim izdelovalcem zaupali domačim tovarnam. To je vsaj nekoliko razumljivo, kajti električni avtomobili ponujajo vsaj nekoliko drugačno izkušnjo, poleg tega pa je njihova izdelava oziroma proizvodnja bolj ali manj nova za vse – tako za uveljavljena kot za neuveljavljena avtomobilska imena oziroma tovarne. Po podatkih kitajskega združenja izdelovalcev avtomobilov (CAAM) naj bi se v letošnjih štirih mesecih prodaja električnih baterijskih avtomobilov in priključnih hibridov v primerjavi z lanskim obdobjem celo podvojila na 1,49 milijona vozil. To naj bi pomenilo, da je njihov tržni delež v skupni prodaji kar 23-odstoten, pri čemer ni zanemarljivo, da se je prodaja avtomobilov v tem času zaradi različnih razlogov znižala za okoli 12 odstotkov. Ampak tisto, kar naj bi potrjevalo večje zaupanje domačim izdelovalcem elektrificiranih avtomobilov, je podatek, da je bila v letošnjih štirih mesecih med desetimi najuspešnejšimi zgolj ameriška Tesla. V ospredju so kitajski BYD (Build Your Dreams), pa Chery, Xpeng ipd. Največji BYD je sam prodal okoli 390 tisoč elektrificiranih vozil, skoraj trikrat več kot Tesla. In nemški Volkswagen je bil med temi šele na petnajstem mestu …

Janez Kovačič