Avtomobilski teden 20, 2021 Avtomobilski teden 20, 2021
Ruski inštitut postal večinski lastnik AvtoVAZ Luca de Meo, izvršni direktor skupine Renault, je držal besedo – v ponedeljek se je razvozlal klobčič vsega... Avtomobilski teden 20, 2021

Proizvodnja v AvtoVAZ je zadnje čase zelo motena, prav tako tudi v Renaultu Rusija.

Ruski inštitut postal večinski lastnik AvtoVAZ

Luca de Meo, izvršni direktor skupine Renault, je držal besedo – v ponedeljek se je razvozlal klobčič vsega tistega, kar je v zadnjem mesecu in pol razburjalo tako francosko avtomobilsko skupino kot tudi nekaj širšo javnost. De Meo je namreč obljubil, da se bo zgodba okoli ruske tovarne AvtoVAZ končala ta teden. In se tudi je, vsaj tako se zdi.

Kot so sporočili iz Renaulta, so se odločili svoj 68-odstotni lastniški delež v največji ruski avtomobilski tovarni AvtoVAZ prodati/prenesti na ruski raziskovalno razvojni avtomobilski inštitut (Nami). Za koliko so se pogodili, Financial Times piše, da je šlo zgolj za dva rublja, ni znano. Ob tem so se Francozi odločili, da bo po novem 100-odstotni lastnik manjše tovarne Renault Rusia, v kateri ob Renaultih nastajajo še Dacie in Nissani, ruska prestolnica Moskva. Tudi pri tem ni bilo pojasnila, ali gre za prodajo ali darilo. Glede prodaje AvtoVAZ ruskemu inštitutu je za sedaj znano le to, da naj bi obstajalo določilo, po katerem ima Renault v obdobju šestih let možnost odkupa sedaj prodanega/podarjenega lastniškega deleža.

Francoski Renault je bil ob vsem tistem, kar se zaradi vojne v Ukrajini dogaja v Rusiji, najbolj izpostavljena avtomobilska skupina. Znano namreč je, da je Rusija zagrozila z nacionalizacijo vseh tistih tujih podjetij, ki so napovedala odhod, pri čemer naj bi to veljalo za tista, v katerih je tuji delež večji od četrtinskega. Renault je bil največji lastnik AvtoVAZ, tovarne, ki jo pri nas poznamo predvsem ali zgolj po avtomobilih znamke Lada. V poslovnem pogledu predstavlja omenjena ruska avtomobilska tovarna za Renault precej. Lani naj bi k skupnemu poslovnemu rezultatu prispevala okoli 10 odstotkov. AvtoVAZ je v letu 2021 izdelal okoli 350 tisoč avtomobilov in si na ruskem trgu zagotovil približno 22-odstotni tržni delež, Lada Vesta pa je bila najbolje prodajano vozilo v Rusiji. Medtem ko se je večina avtomobilskih tovarn umaknila, Renault tega ni mogel ali hotel storiti na vrat na nos prav zaradi AvtoVAZ in gotovo tudi Renaulta Rusije. Kaj se bo v prihodnje dogajalo s tema tovarnama, je mogoče zgolj ugibati, saj je znano, da je redna proizvodnja zaradi pomanjkanja sestavnih delov že vse od začetka vojne v Ukrajini motena. V poslovnem oziroma finančnem pogledu to seveda ni ali ne more biti dobra novica za Renault, ki se tako ali tako ukvarja s kar precejšnjimi težavami.

***

Toyota bZ4x bo prvi električni baterijski avtomobil te znamke in seveda bo športni terenec.

Izjemno lansko poslovanje Toyote

Ker so po japonskem običaju poslovno leto konča zadnji dan marca, je tudi Toyota, za katero je bilo že nekaj mesecev prej znano, da ostaja največja avtomobilska tovarna na obli, objavila poslovne rezultate za leto 2021. In ti skoraj ne bi mogli biti boljši.

Lani so prodajo povečali za 7,6 odstotka na skupaj 10,2 milijona vozil. S tem so prehiteli nemški Volkswagen, s katerim se nekaj zadnjih let izmenjujejo na prestolu največjih proizvajalcev avtomobilov oziroma vozil. Prav pri tem še obstaja nekaj nejasnosti, saj ni povsem točno znano, ali zraven eni in drugi štejejo lahka gospodarska vozila ali ne. V vsakem primeru pa so Nemci vsaj po tej strani precej zaostali za Japonci. Tisto, kar je za vsako tovarno najpomembnejše, je dobiček. Ta je lani pri Toyoti znašal 24,6 milijarde ameriških dolarjev in je bil za nič manj kot 36 odstotkov večji kot leto prej. Povsem nesporno torej je, da je Toyotina poslovna strategija, ki izrazito stavi na hibridni pogon in v zadnjem času tudi na gorivne celice, zelo uspešna. Vsekakor je zanimivo, da se japonska avtomobilska hiša, ki jo že dolgo vodi Akio Toyoda, vsaj novinarskemu svetu najbolj znan po stavku »nič več dolgočasnih avtomobilov«, šele ogreva za prvo električno baterijsko vozilo s precej nenavadno oznako bZ4x. To bo električni športni terenec, zasnovan v sodelovanju s prav tako japonskim Subarujem. Znano je, da je bil še donedavnega Akio Toyoda precej skeptičen do električnih baterijskih vozil, toda potem je predvsem pod pritiskom pomembnih delničarjev vsaj nekoliko spremenil mnenje. Ostaja le vprašanje – bo Toyota tudi v električnih avtomobilskih časih tako uspešna kot je bila doslej pri hibridih?

***

Med redkimi tovarnami, ki letos prodajajo bolje, je tudi francoska Alpine znotraj skupine Renault.

Prodaja navzdol, dobički navzgor?

V letošnjih prvih treh mesecih so avtomobilske tovarne izkazovale dobre poslovne in s tem finančne rezultate. Vse ne, večina pač. Po drugi strani pa statistika kaže, da je letošnja prodaja na trgih Evropske unije (EU) iz meseca v mesec skromnejša. Tako je bilo tudi aprila.

Na ravni EU je bil prodaja v letošnjem aprilu manjša za 20,6 odstotka, kar je največji letošnji padec in že deseti zaporedni. V četrtem letošnjem mesecu se je za nove avtomobile odločilo 684 tisoč kupcev. Vsi največji oziroma najpomembnejši trgi so bili aprila v minusu, ta je bil še največji v Italiji (33 odstotkov manj), v Franciji se je število kupcev zmanjšalo za 22,6 in v Nemčiji za nič skromnih 21,5 odstotka.

Seveda na letni ravni ne more biti plusa, vsaj ko je v mislih število prodanih avtomobilov. Letošnja prodaja v tem času se je skrčila za 14,4 odstotka na skupaj 2,93 milijona vozil. Tudi v tem času je v negativnem ospredju Italija (za 26,5 odstotka manj), v Franciji je bil padec 18,6-odstoten, v Nemčiji pa »le« 9-odstoten. In tovarne?

Razmerja med njimi oziroma koncerni se niso spremenila. Skupina Volkswagen je letos v EU prodala 720 tisoč avtomobilov, kar je bilo za točno 18 odstotkov manj kot v enakem lanskem obdobju. Precej bolj je padel Stellantis, in sicer za 26 odstotkov na skupaj 596 tisoč avtomobilov. Renault oziroma njegova skupina jo je v tem obdobju odnesla nekaj bolje, saj se je prodaja letos skrčila za 10,5 odstotka (289 tisoč vozil), kar je eden najmanjših padcev med vsemi. Hyundaijeva skupina (zraven je še Kia) pa ne pozna poraza, kajti v letošnjih štirih mesecih je posel povečala za 13,6 odstotka na skupaj 281 tisoč avtomobilov. Japonska Toyota je bila prav tako v minusu, vendar zelo znosnem ali skromnem (1,1 odstotka manj). Padla sta tudi BMW in Mercedes-Benz (prvi za 13,7, drugi za 12,6 odstotka), na slabšem so bili tudi Ford, Volvo, Nissan in Mazda, medtem ko je šlo nekaj bolje Mitsubishiju in tudi Hondi. Ampak še vedno drži – čeprav je prodaja skromnejša, številke kažejo, da dobički niso manjši …

Janez Kovačič