Avtomobilski teden 1, 2018
KolumnaNovice 05/01/2018 Janez Kovacic
Ko dobre prednovoletne želje izgubijo aktualnost oziroma postanejo del pričakovane vljudnosti in zgodovine, se marsikaj spremeni in seveda zaostri. Ni v predstavkovnem vzponu zgolj slovenski javni sektor, pač pa tudi delavci v nemški avtomobilski industriji, konkretno tisti, ki so v službi pri slovitem Porscheju. Napovedujejo stavko.
Največji in s tem najmočnejši nemški sindikati IG Metall, ki združuje tudi delavce v avtomobilski industriji, že od lanske jeseni zahteva šestodstotno povišanje plač, povrh pa skrajšanje delovnega tedna. Utemeljitev ne bi mogla biti bolj jasna: predvsem avtomobilska industrija je v zadnjih letih tako rekoč izjemno prispevala k dokaj visoki gospodarski rasti, predvsem pa ugledu vsega tistega, kar je narejeno pod oznako ‘Made in Germany‘. Toda menedžment oziroma tovarniška vodstva tega nočejo slišati in še manj razumeti, zato so že pred časom predlagali dvoodstotno povečanje plač in dodatni bonus v višini 200 evrov. In sindikalni odgovor?
To je provokacija, je dejal predsednik sveta delavcev v tovarni Porsche Uwe Hëck. In ker očitno ne gre drugače, je še dejal, bomo izpeljali opozorilno stavko. Zato je zaposlenim v tovarni v Zuffenhausnu, kjer je Porsche doma, predlagal, naj v četrtek začasno ustavijo delo. Vsaj del zaposlenih je to tudi storil, prav tako pa tudi v eni izmed Boschevih tovarn, in to kljub temu, da je za 8. januar napovedana splošna opozorilna stavka. Seveda je bilo vodstvo v enem in drugem primeru skoraj ogorčeno …
***
Za približno razumevanje vsega tistega, kar se dogaja z zgoraj opisano zahtevo slovitega IG Metalla v najmočnejši evropski državi, je nujno tudi poznavanje nekaterih številk. In ker se je leto komaj poslovilo, so tudi ti podatki precej okvirni, a vendarle dovolj ilustrativni.
Lani so v Nemčiji prodali 3,44 milijona avtomobilov, kar je bilo 2,7 odstotka več kot leta 2016. V zadnjem lanskem mesecu je bil posel res skromnejši za odstotek (prodanih je bilo dobrih 253 tisoč vozil), vendar zgolj zaradi tega, ker je bilo delovnih oziroma prodajnih dni v lanskem decembru manj kot v predlanskem. Med tovarnami, ki so vsaj v odstotkovnem pogledu najbolj povečale prodajo na tem izjemno konkurenčnem trgu, je bil Mini(!) s šestodstotnim plusom, dobro je šlo tudi Mercedes-Benzu (4,8 odstotka več), Ford je prodajo povečal za dva odstotka, Volkswagen pa je kljub za 3,3 odstotka skromnejši prodaji ostal najuspešnejše avtomobilsko ime na domačem trgu. Vsekakor pa je zanimivo tudi to, da je trg dizelskih avtomobilov doživel občutne spremembe.
Delež avtomobilov z dizelskim motorjem se je lani znižal, in sicer s predlanskih 45,9 na lanskih 38,8 odstotka. Prodaja dizelskih avtomobilov je doživela 13-odstotni padec, skupaj jih je bilo prodanih 1,34 milijona, medtem ko se je obseg posla pri avtomobilih z bencinskim motorjem povečal za 14 odstotkov na skoraj dva milijona. Te številke dokazujejo, da se bo fronta nasprotovanja avtomobilom z dizelskimi motorji po vseh verjetnosti nadaljevala tudi letos, kajti tako v Münchnu kot tudi Stuttgartu, kjer domujeta BMW oziroma Mercedes-Benz, se močno ogrevajo za sprejem ostrejših protidizelskih ukrepov. A to dejstva, da je prav avtomobilska industrija vodilna sila vodilne evropske države, prav nič ne spremeni …
***
Ameriška Tesla je tudi v prvih dneh leta, ki je še v embrionalni fazi, v središču pozornosti. Objavila je namreč nekaj številk, ki niso razveseljive ali presenetljive. Presenetljivo je marsikaj drugega.
Lani je tovarna, ki menda vidi v prihodnost dlje in bolj točno kot drugi, izdelala 101. 312 avtomobilov, od tega je bilo največ modela S in X. Hkrati trdijo, da so zgolj v zadnjem lanskem trimesečju izdelali 2.425 Tesel 3. Toda to je še zelo daleč od napovedi, po kateri naj bi se konec leta tedenska proizvodnja povečala na 5.000 vozil. Elon Musk je že pred časom oziroma tedaj, ko je postalo jasno, da so načrti eno, realnost pa nekaj povsem drugega, začel govoriti o »produkcijskem peklu« pri izdelavi Tesle 3. Po njegovih besedah so za odpravo težav zgolj v zadnjih lanskih mesecih porabili nič manj kot milijardo dolarjev, vendar pa je vse več tistih, ki so prepričani, da to ne bo dovolj in bo tovarna potrebovala še več denarja. Zato niti ne preseneča, da se že pojavljajo ocene o tem, da so bili načrti Elona Muska s Teslo 3 naduti. Kaj torej preseneča?
To, da v vrsti čaka okoli 455 tisoč tistih, ki so že dolgo tega vplačali predujem za nakup Tesle 3. In še bolj njihova neverjetna potrpežljivost.
Janez Kovačič